بازار هاي مالي بازار هاي مالي .

بازار هاي مالي

انقلاب ميم كوين ها در تكامل NFT

در حال حاضر، هفت ميم كوين در بازار ارز ديجيتال وجود دارد كه تاثير فوق العاده اي در تكامل NFT داشته اند و مي توان آن را با عنوان انقلاب ميم كوين ها در تكامل NFT نام گذاري كرد. زيست شناس و نويسنده مشهور ريچارد داوكينز در سال 1976 در كتاب خود با عنوان"ژن خودخواه" اصطلاح "ميم" را ايجاد كرد. داوكينز استدلال مي‌كند كه ايده‌ها و رفتارها از طريق تقليد يا در مورد ميم‌هاي اينترنتي، با استفاده از اشتراك‌گذاري در پلتفرم‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي، از فردي به فرد ديگر در جامعه گسترش مي‌يابند. در حالي كه ما ميم‌ها را به‌عنوان تصاوير، ويديوها يا گيف‌هايي با زيرنويس خنده‌دار در نظر مي‌گيريم، اين گيفت ها مي‌توانند همان ايده‌ها، رفتارها، عبارات گفتاري يا حتي سبك مد در دنياي واقعي باشند. حتي نام هايي مانند كارن، شارون، بكي و چاد از طريق ميم هاي اينترنتي، به عنوان جايگزين رفتارهاي نامناسب انساني باشند. 

چرا كاربران ميم كوين ها را به NFT تبديل مي كنند؟

افرادي كه با تبديل شدن يا ايجاد يك ميم اينترنتي به شهرت رسيده اند، با يك مشكل منحصر به فرد روبرو هستند. و آن اين است كه چگونه مي توانند از حقوق تصوير خود پس از اينكه تصوير آنها سال ها يا حتي دهه ها آزادانه به عنوان يك الگوي رفتاري در اينترنت در گردش است، درآمد كسب كنند؟ در حالي كه اينترنت جهاني است، قوانين كپي رايت NFT، چنين نيستند. آنها به ندرت از سازندگان در برابر نقض حق نسخه برداري در وب محافظت مي كنند. كريس تورس، خالق ميم Nyan Cat، مشكل را اينگونه توصيف مي‌كند: «وقتي چيزي در اينترنت وجود دارد، مردم تصور مي‌كنند كه آن چيزي است كه مي‌توان آن را براي معامله، بدون ذكر منبع استفاده كرد.»

براي حل كردن اين مشكل، افرادي كه حقوق ميم هاي اينترنتي قابل شناسايي را دارند، كپي هاي ديجيتالي ميم هاي خود را به عنوان توكن هاي غير قابل تعويض(NFT)، ايجاد كرده و مي فروشند. شناخته شده ترين و محبوب ترين ميم ها در حال حاضر به قيمت هاي بالايي به فروش مي رسند. در حالي كه NFT ها لزوماً مالكيت حق چاپ دارايي را ارائه نمي كنند، آنها راهي را به هنرمندان مي دهند تا در ازاي كار يا استفاده از كپي محصولات خود پاداش دريافت كنند.

براي افرادي كه به‌طور تصادفي پس از انتشار ميم‌هاي مربوط به آن‌ها به شهرت رسيدند، فقط توانستند پول نقدي از فروش NFT ميم ها كسب كنند. در اين ميان يكي دو مورد از شهرت بسيار خود قراردادهاي اسپانسري خوبي را به دست آوردند اما اكثر آنها هرگز هيچ درآمدي به دست نياوردند.

 Nyan Cat NFT 

Nyan Cat NFT، نوعي ميم كوين است كه مي توان آن را به عنوان انقلاب ميم كوين ها در تكامل NFT بوده كه به شكل گربه متحرك با پاپ تارت است كه در فضا با موسيقي پاپ ژاپني پرواز مي كند.

ميم كوين Nyan Cat، توسط كريس تورس در آوريل 2011 ساخته شد. اين ميم كوين در ابتدا به عنوان يك ويديو در YouTube منتشر، اما بعداً به GIF و تصوير تبديل شد. تورس، ميم كوين Nyan Cat را به عنوان يك NFT در فوريه 2021 راه اندازي كرد و آن را به قيمت 300 اتريوم فروخت كه در آن زمان ارزش 590000 دلار داشت.

تورس(Torres)، در طي مصاحبه اي با نزدك(Nasdaq)، گفت: «از اين موفقيت بسيار متعجبم اما فكر مي كنم از اينكه مي دانم اساساً در را به روي يك اقتصاد ميم كاملاً جديد در دنياي رمزارز باز كرده ام، بسيار خوشحالم.» تورس بعداً با اسنوپ داگ(Snoop Dogg) همكاري كرد تا "Nyan Dogg "را براي جشن 4/20 ايجاد كند.
Nyan Dogg بعداً به قيمت 33000 دلار فروخته شد. بعد از فروش توكن Nyan Cat، تورس به ساير سازندگان ميم كمك كرد تا از نظر مالي بر روي خلاقيت هاي خود سرمايه گذاري كند. از جمله اين خلاقيت ها مي توان به لايناموريس اشاره كرد. 

Success Kid NFT

از ديگر ميم كوين هايي كه مي توان به نوعي آن را انقلاب ميم كوين ها در NFT محسوب كرد، Success Kid NFT است. نماد اين ميم كوين يك كودك 11 ماهه اي به نام سام را نشان مي دهد كه به شدت به دوربين خيره شده و دستش را مشت كرده است. سوالي كه در ذهن كاربر ايجاد مي شود اين است آيا تصوير اين كودك نشان دهنده شادي وي از پيروزي اخير يا موقعيتي است كه به سختي بدست آورده است؟يا اينكه آماده خوردن يك مشت پر از شن است؟

ميم كوين Success Kid NFT آنقدر مورد استقبال قرار گرفته است، به گونه اي كه توسط دولت اوباما براي ترويج اصلاحات مهاجرت استفاده شد. همچنين شركت كوكالا در تبليغات Superbowl، خود از اين ميم كوين استفاده كرد. از اين ميم كوين در كشور بريتانيا براي تبليغ كانال هاي تلويزيون HD در شبكه Virgin Media استفاده شد. اين ميم كوين نيز به قيمت 15 اتريوم به ارزش 51841 دلار فروخته شد.

Charlie Bit My Finger NFT

Charlie Bit My Finger NFT، در اصطلاح نوعي انقلاب ميم كوين ها است كه آن را با عنوان چارلي NFT انگشت من را گاز گرفت، مي شناسند. اين ويديوي اوليه يوتيوب بدون شك يكي از بزرگترين هدايايي است كه اينترنت تاكنون به ما داده است. در اين كليپ، دو برادر بريتانيايي، هري و چارلي، سه و يك ساله، روي صندلي راحتي نشسته و مشغول تماشاي تلويزيون هستند. هري تصميم مي‌گيرد انگشتش را در دهان بچه چارلي بگذارد، چارلي بلافاصله با دندان‌هاي زيادي كه دارد فشار مي‌آورد و باعث فرياد خنده‌دار هري مي‌شود.

از طريق يك حراج آنلاين، اين كليپ در ماه مه 2021 به قيمت 760999 دلار فروخته شد. به برنده اين فرصت داده شد كه يك تقليد از ويديو با حضور هري و چارلي بسازد و همچنين گزينه اي براي حذف ويديو از YouTube انتخاب كند. ويديوي اصلي قبل از حذف از يوتيوب، نزديك به يك ميليارد بازديد داشت كه آن را به محبوب ترين ويديو در تمام دوران تبديل كرد.

Scumbag Steve NFT

Scumbag Steve NFT، نوع ديگري از ميم كوين بوده كه مي توان آن را زيرمجموعه اي از انقلاب ميم كوين ها دانست كه با نام بليك بوستون شناخته مي شود. اين ميم كوين نماينده مرداني است كه از هر لحاظ ترسناك هستند. بوستون پس از آپلود چند عكس گرفته شده توسط مادرش در ماي اسپيس، در سال 2006 به طور اتفاقي به كيسه بوكس مورد علاقه اينترنت تبديل شد.

قبل از شيوع ويروس كوويد-19، بوستون به عنوان سرآشپز كار مي كرد اما با تعطيلي اقتصاد ايالات متحده، كارش را از دست داد. بوستون اين ميم را توليدكرد و به قيمت 30 اتريوم يا 54000 دلار فروخت تا براي حمايت از خانواده اش پول جمع كند.

Disaster Girl NFT 

Disaster Girl NFT نوعي انقلاب ميم كوين ها در تكامل NFT است. اين ميم كوين در معناي لغوي، خزنده، شوم و شيطاني و كلماتي كه معمولاً با يك دختر چهار ساله خندان مرتبط نيستند، با اين حال آنها دقيقاً حدس مي زنند كه دختر چه فاجعه اي را نشان مي دهد.

Disaster Girl با نام واقعي Zoe Roth، تصوير خود را به عنوان NFT به قيمت 180 اتريوم به ارزش 500000 دلار در آن زمان فروخت. در مصاحبه اي با نيويورك تايمز پس از فروش، راث گفت: «اينترنت بزرگ است، چه تجربه خوبي داشته باشيد چه تجربه بدي، فقط بايد از آن نهايت استفاده را ببريد.»

Overly Attached Girlfriend NFT

توكن ديگري از ميم كوين ها كه آن را مي توان نوعي از انقلاب ميم كوين ها در NFT محسوب كرد، Overly Attached Girlfriend NFT است كه در معناي لغوي، دوست دختر بيش از حد وابسته NFT است. اين ميم كوين نشان دهنده ويژگي هاي شخصيتي است كه اميدواريم ديگر ويژگي هاي شخصيتي را تحت تاثير قرار ندهد. 

 ايده ايجاد اين ميم كوين از يك ويديو در يوتيوب كه توسط لايناموريس در جواب به آهنگ دوست پسرش، جاستين بيبر گرفته شده است. اين ويديو بلافاصله برداشته شد و در سراسر Reddit به اشتراك گذاشته شد و در روز اول به حدود 170000 بازديد رسيد. اين كليپ حاوي پيام هايي همچون" اگر دوست دخترت بودم هر گز اجازه نمي دادم بروي" و " رازها را در خانه پنهان نكن چون پسر من كليد را دزديدم" است. موريس در آوريل 2021 يك NFT از تصوير اصلي را به قيمت 200 اتريوم به ارزش 411000 دلار فروخت. علاوه بر اين كريس تورس، خالق Nyan Cat، به موريس در فروش اين ميم كوين كمك كرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۰:۰۱ توسط:علي محمدي موضوع: نظرات (1)

پروژه هاي جديد متاورس

جهان ديجيتالي متاورس، يك شبكه وسيع و گسترده از جهان ها و شامل شبيه سازي هاي سه بعدي پايدار مي باشد كه افراد زيادي را به صورت مجازي در خود جاي داده است. متاورس سبب مي شود كه هويت افراد و حتي هويت اشيا فيزيكي، سيستم هاي پرداختي و تاريخ بشر، پيوستگي خود را حفظ كنند. در سال 1992، نيل استفنسون براي اولين بار اصطلاح متاورس را مطرح كرد. فيس بوك و مايكروسافت از جمله شركت هاي پيشرو و سرمايه گذار در پروژه متاورس مي باشد كه باعث شدند به اعتبار متاورس افزوده مي شود. پروژه هاي جديد متاورس از جمله عوامل افزايش محبوبيت، كاربرد و اعتبار دنياي ديجيتالي و هيجان انگيز متاورس مي باشد. متاورس پروژه هاي جديدي براي كاربران خود در نظر دارد كه در اين مقاله به بررسي اين پروژه هاي جديد متاورس مي پردازيم.

 

مزاياي متاورس
• محدوديت هاي اينترنت فعلي، در پروژه متاورس برطرف شده است و كاربران مي توانند محتواي خود را در سراسر اين پلتفرم به صورت آزادانه، توزيع كنند.

• تمام تغييراتي كه كاربران در اين جهان ديجيتالي ايجاد مي كنند، به دليل اين كه تغييرات دائمي هستند، سبب مي شود كه تغييرات اعمال شده براي همه افراد، قابل مشاهده باشد.

• افراد مي توانند تنها با يك آواتار، در تمامي پلتفرم ها حضور داشته باشند.

كاربردهاي متاورس
آموزش مجازي، خريد آنلاين، تفريح، اقتصاد، شركت در كنسرت ها و جشن ها، كسب درآمد از بازي ها، گردشگري، سفر و همچنين مالكيت ديجيتال، از جمله كاربردهاي جذاب متاورس مي باشد.

پروژه هاي جديد متاورس
ارز ديجيتال CUBE

ارز ديجيتال CUBE يكي از پروژه هاي جديد متاورس است. اقتصاد فضايي Somnium سه نوع دارايي توكن دارد كه مهم ترين توكن سرمايه گذاري بالقوه مي باشد زيرا در بازي ها ابزاري را ارائه مي دهد. كاربران مي توانند دارايي هايي مانند زمين ها، آواتارها، كلكسيون ها و ساير دارايي هاي ديگري كه درون بازي ها دارند را با استفاده از CUBE كه شركت Somnium Space را از ارزش توليد شده توسط بازيكنان جدا مي كند، توكن كنند. ارز ديجيتال CUBE به تسهيل تراكنش هاي درون بازي بين بازيكنان مي پردازد. كاربران مي توانند ارز ديجيتال CUBE را در كيف پول اتريوم ذخيره و نگهداري كنند. همچنين CUBE ميان دارايي ها براي تسهيل تراكنش هاي تجارت الكترونيك درون بازي مي تواند به عنوان يك پل عمل نمايد. همزمان با گسترش متاورس Somnium، توكن CUBE در جهان كاربردي را، ايجاد مي كند.

ارز ديجيتال MEGA

يكي ديگر از پروژه هاي جديد متاورس، ارز ديجيتال MEGA است. MegaCryptoPolis يك بازي شهرسازي غيرمتمركز و مبتني بر قراردادهاي هوشمند پاليگان، Tron blоckсhain و اتريوم مي باشد كه مي توان آن را از طريق برنامه هاي خاص در تلفن هاي همراه و مرورگرها اجرا كرد. MegaCryptoPolis به مالكان حقوق مي دهد و در زنجيره بلاك چين تاييد مي شود. نشانه اصلي اين پلتفرم، MEGA مي باشد و زماني كه بازيكنان منابع را در قرارداد هوشمند قفل مي كنند، ايجاد مي شوند.

براي شروع بازي، وجود يك قطعه زمين به عنوان يك نياز حداقلي مي باشد. بازيكنان مي توانند در اين زمين، ساختماني را ايجاد كنند، ارتقا دهند و به اين ترتيب امتيازات نفوذ و سهم ماليات خود را در ETH را كسب نمايند. اين شبكه قرار است به زودي نام خود را به Mega World تغيير دهد و در همه شبكه ها، به عنوان مكانيك اصلي براي بازيكنان باقي مي ماند. 

ارز ديجيتال MANA
MANA توكن اصلي پلتفرم Decentraland و از جمله پروژه هاي جديد متاورس مي باشد. پلتفرم Decentraland، به عنوان پلتفرم واقعيت مجازي شناخته شده است كه از بلاك چين اتريوم پشتيباني مي كند. توكن MANA، به كاربران قابليت ايجاد محتواها و برنامه ها را مي دهد، همچنين كابران مي توانند از طريق آنها به كسب درآمد بپردازند. پلتفرم Decentraland، اولين جشنواره موسيقي متاورس با نمايش هاي سرفصل DeadMau5 Paris Hilton را ترتيب داده است و از اين طريق تبليغاتي را انجام داده است.

Somnium Space, Decentraland نيز يك متاورس است كه املاك مجازي داخل آن، متعلق به كاربران مي باشد و مي توانند زمين هايي را خريداري كنند و از طريق آن درآمد كسب كنند. MANA در پلتفرم Decentraland به عنوان يك توكن مبتني بر اتريوم مي باشد كه براي خريد آواتارها و پوشيدني ها استفاده مي شود. براي به دست آوردن NFTها در متاورس، قطعه زمين ها بايد سوزانده شوند.

ارز ديجيتال SAND
ارز ديجيتال SAND از جمله پروژه هاي جديد متاورس است. Sandbox يك بازي با زمين هايي به نام LAND مي باشد كه بازيكنان مي توانند اين زمين هاي ديجيتالي را خريداري كنند و تجربياتي را ايجاد و با كاربران ديگر، به اشتراك بگذارند. Sandbox يكي از مدل هاي متاورس مبتني بر بلاك چين مي باشد، كه در مسير Decentraland قرار دارد.

Sandbox علاوه بر توكن NFT LAND، دو توكن بومي ديگر نيز دارد كه بر عمليات متاورس خود، نظارت مي كنند. اين دو توكن عبارتند از NFT ASSET و SAND. كاربران مي توانند آثار خود را در بازار Sandbox آپلود كنند، جايي كه ابتدا به عنوان توكن ERC1155 (ASSET) در بلاك چين اتريوم ثبت مي شود. به بيان ديگر، سندباكس از اقتصاد دو توكني بهره مي برد.

پلتفرم Decentraland قرار است به زودي در شبكه پاليگان كم هزينه راه اندازي شود. سپس مي توان با استفاده از SAND، اين دارايي ها را خريد و فروش كرد. SAND توكن كاربردي اكوسيستم دنياي مجازي Sandbox مي باشد و براي ايجاد توكن هاي دارايي، خريد و فروش دارايي ها در بازار، شركت در تراكنش هاي مربوط به LAND و تعامل با تجربيات توليد شده توسط كاربر مورد استفاده قرار مي گيرد. SAND نشان حكومتي Sandbox DAO مي باشد كه مالكيت توكن هاي SAND به كاربران حق راي مي دهد تا پلتفرم را بهبود دهند. همچنين عرضه SAND محدود است و فقط 3 ميليارد توكن SAND وجود دارد، بنابراين كمياب و تورم زا مي باشد.

ارز ديجيتال WAX

ارز ديجيتالWAX (وكس) توكن بومي و اختصاصي صرافي WAX (Worldwide Assets Exchange) و همچنين يك كوين مربوط به سرگرمي هاي آنلاين و گيمينگ مي باشد. اين ارز ديجيتال يك پلتفرم است كه به كاربران اين اجازه را مي دهد كه به مبادله و خريد كالاهاي مجازي در يك بازار مجازي بپردازند. 

اين سيستم، مبادلات را مبتني بر قراردادهاي هوشمند و بدون نياز به اعتماد انجام مي دهد به اين صورت كه مبادلات در شرايطي ايمن و طي يك پروسه پرداخت آسان صورت مي گيرند. توكن هاي وكس مبتني بر قراردادهاي هوشمند هستند كه بر روي اتريوم و با استاندارد ERC-20 قرار دارند.

ويژگي هاي پلتفرم يا صرافي WAX
محافظت در برابر نوسانات قيمت

از طريق پلتفرم WAX، قراردادهاي ارز ديجيتال WAX صادر مي شوند، بنابراين دارندگان WAX تا حد زيادي در برابر نوسانات قيمت برخلاف ساير رمزارزها، ايمن هستند.

امنيت شبكه

در اين شبكه به دليل عدم نياز به اعتماد (Trustless) مبادلات در بستري امن و بدون هر گونه كلاهبرداري صورت مي گيرد.

هزينه پايين

هزينه مبادلات در شبكه WAX، هم براي خريداران و هم براي فروشندگان بسيار پايين مي باشد، بنابراين اين مزيت توجه بسياري از كاربران را به خود جلب كرده است. 

نقدينگي زياد

ارز ديجيتال WAX اين امكان را براي كاربران ايجاد كرده است كه ارزهاي ديجيتال ديگر به كمك WAX يا قراردادهاي آن، معامله شوند. بنابراين ميزان نقدينگي در اين شبكه بالا مي باشد.

استيكينگ

بسترهايي مانند Sqrl يا Scatter به دارندگان ارز ديجيتال WAX اين قابليت را مي دهند كه به وسيله كيف پول هاي خود، توكن WAX را استيك كنند و پاداش دريافت نمايند. دارندگان WAX همچنين مي توانند با اتصال كيف پول خود به بلاك چين WAX، در اين شبكه راي گيري كنند.

ارز ديجيتال Ultra

ارز ديجيتال Ultra، يك رمز ارز در حوزه بازي هاي ويديويي و آنلاين مي باشد. اكوسيستم Ultra، بستري براي توزيع بازي هاي Ultra و همچنين مبتني بر بلاك چين مي باشد و به توسعه دهندگان و گيمرها اين امكان را مي دهد كه بتوانند به فروش مجدد بازي ها بپردازند. اين پلتفرم ضمن اين كه به شركت ها براي منتشر خدمات و برنامه‌هاي سرگرمي كمك مي كند، به گيمرها نيز براي پيدا كردن بازي ها و فضاهاي جديد كمك مي كند تا بتوانند بدون نياز به ثبت نام و حساب كاربري جديد، آنها را به دست آورند.

مزاياي ارز ديجيتال Ultra
۱- Ultra به گيمرهايي كه در روند بازي ها، تبليغات را مشاهده مي كنند يا تست بازي ها را انجام مي دهند، Ultra Coin اهدا مي كند.

۲- همچنين اين پلتفرم به افرادي كه كاربران جديدي را به اين شبكه اضافه كنند، Ultra Coin جايزه مي دهد.

۳- گيمرها در اين پلتفرم با فروش بازي هاي دست دوم يا بازي هايي را كه تا مراحلي پيش برده‌اند، مي توانند درآمد كسب كنند.

۴- دريافت بازي هاي آنلاين در اين پلتفرم بسيار سريع مي باشد و كاربران مي توانند پس از دريافت بازي، بدون وقفه فعاليت خود را در آن آغاز كنند.

از معايب ارز ديجيتال Ultra مي توان به نوسانات شديد قيمتي كه منجر به از بين رفتن اعتماد كاربران مي شود، اشاره كرد.

ارز ديجيتال Radio Caca
ارز ديجيتال Radio Caca يا ارز ديجيتال راكا (RACA) يكي از پروژه هاي جديد متاورس مي باشد. پلتفرم راديو كاكا، وظيفه مديريت NFTهاي چالش Maye Musk Mystery Box را بر عهده دارد. Radio Caca در متاورس USM به عنوان موتور محرك بازي هاي غيرمتمركز و امور مالي غيرمتمركز شناخته شده است و همچنين به عنوان دروازه اي براي بازارهاي مختلف NFT در شبكه اجتماعي Reddit معروف شده است.

ويژگي هاي شاخص توكن Raca
توكن Raca، يك توكن كاربردي مبتني بر بلاك چين بايننس اسمارت چين و با استاندارد BEP-20 مي باشد و تعداد اين توكن 500 تريليون واحد مي باشد كه 320 تريليون آن به عرضه مستقيم در صرافي ها درآمده است. توكن Raca براي پرداخت بابت محصولات و خدمات در حوزه موسيقي، آثار هنري ديجيتال مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين توكن Raca در فضاي USM Metaversr به عنوان توكن اصلي و كاربردي محسوب مي شود.

ارز ديجيتال Illuvium

ارز ديجيتال ايلوويوم (Illuvium) با نماد اختصاري ILV، مبتني بر بلاك چين اتريوم و با استاندارد ERC-20 مي باشد كه به عنوان اولين بازي AAA شناخته شده است. ايلوويوم يك بازي جنگي با متن باز است كه به عنوان منبع سرگرمي براي طرفداران و گيمرهاي معمولي حوزه ديفاي مي باشد. دنياي ايلوويوم موجوداتي به نام Illuvials دارد كه در فرآيند بازي توسط بازيكنان به اسارت گرفته مي شوند و بازيكنان مي توانند از آنها مراقبت كنند. بازي Illuvium يك بازي تلفيقي بين يك بازي PVP و يك بازي اكتشافي متن باز مي باشد.

ويژگي منحصر به فرد ديجيتال Illuvium
محيط بازي ديجيتال Illuvium، يك محيط سه بعدي با ويژگي هاي منحصر به فردي مانند ادغام لايه 2، IlluviDEX و مزرعه پرورشي مي باشد.

ادغام لايه 2

 Illuvium بر روي IMX كه يك راه حل لايه 2 مي باشد قرار دارد. IMX با هدف كمك به مقياس برنامه ها با قابليت NFT طراحي شده است. IMX با استفاده از قابليت هاي Illuvium اطمينان مي دهد كه همه بازيكنان مي توانند NFTهاي خود را با هزينه GAS صفر، معامله و ضرب كنند.

IlluviDEX 

IlluviDEX پلتفرم مبادله غير متمركزداخلي DEX، در پروتكل Illuvium مي باشد كه براي استفاده در مبادلات بي اعتماد دارايي هاي Illuvium مانند NFTهاي Illuvial به كار گرفته مي شوند. در اين پلتفرم از هر فروش، هزينه اي كسر مي شود و به عنوان پاداش اهدا مي شود.

مزرعه پرورشي

3 ميليون ILV، به برنامه فارمينگ عملكرد Illuvium اختصاص يافته كه طي سه سال از طريق طرح هاي مختلف پاداش، بين كاربران تامين نقدينگي توزيع مي شود.

كاربران مي توانند ارز ديجيتال Illuvium خود را در قسمت استيكينگ سايت اين بازي، قفل كنند و از اين طريق سود دريافت نمايند.

جمع بندي

در اين مقاله جديدترين پروژه هاي دنياي نوين و هيجان انگيز متاورس معرفي شده است. كاربران در اين جهان مي توانند با كمك اين پروژه ها، دنياي مورد علاقه خود را بسازند، خريد و فروش كنند و بازي كنند. اين پروژه ها مي توانند از طريق متاورس، آينده دنياي فيزيكي را نيز تغيير دهند. پروژه هاي جديد متاورس در نهايت منجر به افزايش كاربردها، محبوبيت و اعتبار متاورس مي شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۹:۴۴ توسط:علي محمدي موضوع: نظرات (1)

معرفي گروه رايانه و فعاليت هاي وابسته به آن

در بازار سرمايه ايران گروه ها و صنايع مختلفي مانند گروه محصولات شيميايي، لاستيك، محصولات كاغذي، پتروشيمي ها و... فعاليت مي كنند و اين تنوع صنايع يكي از ويژگي هاي بورس ايران محسوب مي شود. يكي از گروه هاي بازار سرمايه كه نسبت به ساير گروه ها نيز از قدمت كمتري برخوردار است، گروه رايانه و فعاليت هاي وابسته به آن نام دارد. اين گروه در حال حاضر متشكل از 16 نماد است كه در بازارهاي بورس اوراق بهادار تهران يا فرابورس ايران پذيرفته شده اند.

معرفي گروه رايانه و فعاليت هاي وابسته به آن
 
در ساليان و دهه هاي اخير، با پيشرفت روز افزون تكنولوژي و فناوري هاي مدرن مخصوصا در حوزه اينترنت و فناوري اطلاعات و به تبع آن تاثير پذيري زندگي اجتماعي انسان ها از اينترنت و فناوري هاي جديد، شركت هاي مختلفي در اين زمينه به وجود آمده اند و به كاربران و مشتريان خود خدمات مي دهند. در ايران نيز با الگوبرداري از نمونه هاي مشابه، شركت هاي متعددي در حوزه رايانه و فعاليت هاي وابسته به آن تاسيس شده است.

شركت هاي فعال در ايران اكثرا در حوزه پرداخت و خدمات POS و يا خدمات PSP، صدور و ارائه پشتيباني و خدمات مربوط به كارت هاي اعتباري، احداث و توسعه شبكه هاي پرداخت الكترونيك در حوزه نرم افزارها، فناوري اطلاعات و...فعاليت مي كنند؛ به گونه اي كه به دليل جديد بودن اين فعاليت ها و استفاده از فناوري هاي روز دنيا، مي توان گفت كه شركت هاي فعال در اين حوزه، پيشگامان اين صنعت در ايران محسوب مي شوند.

از طرف ديگر به دليل مزيت هاي فراوان بازار سرمايه براي شركت هاي پذيرفته شده در آن، همواره شركت هاي رايانه اي به دنبال پذيرش در اين بازار بوده اند؛ به همين دليل در ساليان اخير صنعت جديدي در كنار ساير صنايع و گروه هاي بازار سرمايه، تحت عنوان گروه رايانه و فعاليت هاي وابسته به آن شكل گرفت و شركت هاي گوناگوني به عنوان زيرمجموعه اين گروه، در بازار سرمايه پذيرفته شدند.

شركت هاي گروه رايانه و فعاليت هاي وابسته به آن
با فراهم شدن بستر و زمينه هاي لازم براي ورود شركت هاي حوزه رايانه و فناوري اطلاعات به بورس ايران و همچنين با توجه به تجربه هاي مثبتي كه ساير شركت هاي پذيرفته شده در اين بازار از خود به جا گذاشتند، شركت هاي متعددي كه به عنوان زير مجموعه اي از گروه رايانه و فعاليت هاي وابسته به آن شناخته مي شوند، براي ورود به اين بازار از خود تمايل نشان دادند. در حال حاضر 16 شركت در اين گروه پذيرش شده اند و معاملات خود را در بازارهاي مختلف بورس و فرابورس انجام مي دهند. اين شركت ها عبارت اند از: 

سپيدار سيستم آسيا (سپيدار)- بازار دوم فرابورس
افرانت (افرا)- بازار دوم فرابورس
توسعه سامانه ي نرم افزاري نگين (توسن)- بازار اول فرابورس
آسان پرداخت پرشين (آپ)- بازار دوم بورس
تجارت الكترونيك پارسيان كيش (تاپكيش)- بازار اول فرابورس
كارت اعتباري ايران كيش (ركيش)- بازار اول (تابلوي فرعي) بورس
داده ‌پردازي ‌ايران‌ (مداران)- بازار اول (تابلوي فرعي) بورس
همكاران سيستم (سيستم)- بازار اول (تابلوي فرعي) بورس
پرداخت الكترونيك سامان كيش (سپ)- بازار دوم بورس
توسعه فناوري اطلاعات خوارزمي (مفاخر)- بازار اول فرابورس
گروه فن آوا (فن آوا)- بازار پايه زرد فرابورس
تجارت الكترونيك پارسيان (رتاپ)- بازار اول (تابلوي اصلي) بورس
به پرداخت ملت (پرداخت)- بازار دوم بورس
خدمات‌ انفورماتيك‌ (رانفور)- بازار اول (تابلوي فرعي) بورس
رايان هم افزا (رافزا)- بازار دوم فرابورس
ايران‌ارقام‌ (مرقام)- بازار دوم بورس
سودآوري شركت هاي گروه رايانه و فعاليت هاي وابسته به آن

سودآوري شركت هاي اين گروه با يكديگر تفاوت دارد؛ به اين دليل كه همه شركت هاي اين گروه، خدمات و فعاليت هاي مشابه يكديگر انجام نمي دهند؛ به عنوان مثال برخي از اين شركت ها در حوزه خدمات پرداخت و برخي ديگر در زمينه طراحي و توليد نرم ‌افزارهاي تخصصي و ايجاد و گسترش شبكه هاي اختصاصي مخابراتي فعاليت مي كنند و ميزان بازدهي و عملكرد اين شركت ها را بايستي براساس خدماتي كه ارائه مي دهند، بررسي كرد. اما اگر با ديدگاهي كلي تر به اين گروه نگاه كنيم، متوجه مي شويم كه عوامل مشتركي نيز در سودآوري آن ها تاثير گذار است كه در ادامه به برخي از اين عوامل اشاره مي كنيم.

ميزان استفاده مردم از خدمات غير حضوري شركت ها
با توجه به اينكه تعداد زيادي از شركت‌هاي گروه رايانه و فعاليت هاي وابسته به آن در زمينه پرداخت و خدمات POS و يا PSP فعاليت دارند و برخي ديگر نيز در حوزه نرم‌ افزارها فعاليت مي‌كنند؛ به همين دليل ميزان سودآوري اين شركت ها به ميزان استفاده كاربران از خدمات اينترنتي مانند درگاه هاي پرداخت و...بستگي دارد و به طور كلي با گسترده شدن فعاليت هاي اينترنتي و همچنين استقبال كاربران از خدمات ارائه شده در اين حوزه، سودآوري اين شركت ها نيز افزايش يافته است.

به عنوان مثال در دوران شيوع ويروس كرونا، اهميت و ضرورت فعاليت اين شركت ها به شدت احساس شد؛ به گونه اي كه بسياري از فعاليت هاي اداري، سازماني، دانشگاهي و... از طريق خدمات گروه رايانه و فعاليت هاي وابسته به آن انجام مي شود و نكته اي كه بايد به آن اشاره كنيم اين است كه در دوران ركود ناشي از كرونا كه آسيب هاي بزرگي به مشاغل و صنايع مختلف وارد شد، اكثر شركت هاي گروه رايانه و فعاليت هاي وابسته به آن نه تنها آسيبي از اين پاندمي نديدند، بلكه ميزان سودآوري آن ها به دليل افزايش تقاضا براي انجام خدمات غير حضوري افزايش يافت.

اما به طور كلي چشم انداز سودآوري شركت هاي گروه رايانه و فعاليت هاي وابسته به آن به دليل استفاده گسترده شهروندان از خدمات اينترنتي مثبت است؛ چراكه اين صنعت همواره با زندگي عادي و روزمره مردم در ارتباط است و ركود يا افت ميزان فروش خاصي را نمي توان براي اين صنعت متصور شد و همواره رشد و سودآوري اين شركت ها، به اندازه قابل قبولي ثبات خواهد داشت.

تحريم هاي اقتصادي
همانطور كه اشاره كرديم، به دليل جديد بودن اين صنعت و همچنين استفاده از تكنولوژي هاي روز دنيا در اين حوزه، شركت هايي كه تمايل دارند در اين زمينه فعاليت خوبي داشته باشند، بايستي تجهيزات و سيستم هاي خود را به روز نگه دارند؛ اما از طرف ديگر به دليل تحريم هاي اقتصادي در چند سال اخير، برخي از اين شركت ها نتوانستند همگام با پيشرفت تكنولوژي در شركت هاي مشابه خارجي خود را به روز رساني كنند؛ به همين دليل سودآوري آن ها در بلند مدت ممكن است تحت تاثير اين عدم به روز رساني قرار بگيرد.

از طرف ديگر با برداشته شدن تحريم هاي اقتصادي و واردات تجهيزات مورد نياز اين شركت ها، ميزان سودآوري آن ها افزايش پيدا مي كند، چراكه اين شركت ها مي توانند خدمات بهتر و گسترده تري را به مشتريان خود ارائه كنند و در قبال اين خدمات، تعرفه هاي بالاتري را از آن ها اخذ كنند و همين موضوع باعث بالا رفتن حاشيه سود شركت هاي فعال در گروه رايانه و فعاليت هاي وابسته به آن مي شود.

از ديدگاهي ديگر نيز مي توان به تحريم هاي اقتصادي نگاه كرد، به اينصورت كه به دليل تحريم هاي اقتصادي، امكان همكاري شركت هاي حوزه رايانه و مخصوصا شركت هايي كه در زمينه پرداخت كار مي كنند، با شركت ها و بانك هاي خارجي وجود ندارد و با برداشته شدن تحريم ها، اين شركت ها مي توانند سودآوري خوبي را داشته باشند.

تعرفه هاي دولت براي تراكنش هاي اينترنتي

يكي ديگر از عواملي كه بر ميزان سودآوري شركت هاي گروه رايانه و فعاليت هاي وابسته به آن تاثير مي گذارد، تعرفه هاي در نظر گرفته شده توسط دولت است؛ با توجه به اينكه بسياري از شركت هاي اين گروه خدمات مربوط به پرداخت و تراكنش هاي اينترنتي ارائه مي دهند، بنابراين تعرفه هايي كه دولت ها براي اين نوع تراكنش هاي اينترنتي در نظر مي گيرند، مي تواند بر روي سودآوري شركت ها بسيار اثر گذار باشد.

نوسانت نرخ ارز
از آنجايي كه اكثر اين شركت ها تجهيزات مورد نياز خود را از كشورهاي ديگر وارد مي كنند و واردات كالا و تجهيزات نيز رابطه مستقيمي با قيمت ارز (دلار) دارد، بنابراين با افزايش نرخ ارز در ايران، اين شركت ها مجبورند وسايل و تجهيزات لازم براي فعاليت خود را به قيمت بالاتري تهيه كنند كه اين موضوع باعث كاهش سودآوري شركت هاي مذكور مي شود.

معرفي شركت هاي فعال در گروه رايانه و فعاليت هاي وابسته به آن
براي درك بهتر فعاليت ها و خدمات اين گروه، به بررسي تعدادي از شركت هاي فعال در گروه رايانه و فعاليت هاي وابسته به آن مي پردازيم.

شركت به پرداخت ملت 
شركت به پرداخت ملت فعاليت خود را در سال 1384 بعنوان ارائه دهنده خدمات پرداخت الكترونيكي (PSP(Payment Service Provider با اخذ مجوز رسمي از بانك مركزي جمهوري اسلاي ايران آغاز كرد و پس از تشكيل شركت شاپرك در سال 1391 مجوزهاي لازم براي فعاليت خود را از اين شركت دريافت كرد.

به طور كلي مي توان گفت كه خدمات شركت به پرداخت ملت، در زمينه ايجاد و پشتيباني شبكه پايانه ‌هاي فروش و ساير ابزارهاي پرداخت الكترونيك در شبكه بانكي و بازارهاي مالي كشور است؛ اما اگر فعاليت هاي اين شركت را به طور دقيق مورد بررسي قراردهيم، متوجه مي شويم كه فعاليت هاي گسترده اي را در بخش هاي مختلف انجام مي دهد كه عبارت اند از: 

ارائه خدمات پرداخت از طريق پايانه هاي فروشگاهي (EFT-POS)
ارائه خدمات پرداخت از طريق شبكه پرداخت اينترنت (IPG)
ارائه خدمات پرداخت از طريق سامانه پاسخ صوتي محاوره‌اي (IVR)
ارائه خدمات پرداخت از طريق كد دستوري 
ارائه خدمات پرداخت از طريق برنامه موبايلي (Mobile App)
ارائه خدمات پرداخت و بانكي از طريق دستگاه خودپرداز(ATM)
ارائه خدمات پرداخت و بانكي از طريق پايانه غير نقدي (Kiosk)
ارائه خدمات پرداخت و بانكي از طريق پوز شعبه (PINPAD)
ارائه خدمات پرداخت الكترونيكي بهاي سوخت
در حال حاضر معاملات شركت به پرداخت ملت با نماد «پرداخت»، در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران انجام مي شود. 

شركت ايران ارقام

شركت ايران ارقام در سال 1335 فعاليت خود را با اخذ نمايندگي انحصاري از شركت NCR آغاز نمود و تا سال 1348 فعاليت شركت تحت عنوان «ان سي آر ايران» ادامه داشت؛ در ادامه، شركت ان سي آر در سال 1362 كليه سهام شركت را طي توافقنامه اي به دولت جمهوري اسلامي ايران واگذار كرد و نام شركت به «خدمات دستگاه هاي محاسباتي ايران ارقام» تغيير يافت.

شركت ايران ارقام در سال 1370 دستگاه هاي خودپرداز را به بازار معرفي كرد و اين دستگاه ها در بانك ملت و سپه نصب و راه اندازي شدند و با راه اندازي دستگاه هاي خودپرداز براي اولين بار در ايران، شركت ايران ارقام نام خود را به عنوان اولين ارائه كننده دستگاه‌هاي خود پرداز در ايران ثبت كرد. اين شركت در سال 1384 مورد پذيرش سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت و هم اكنون نيز معاملات شركت ايران ارقام با نماد «مرقام»، در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران در حال انجام است.

اين شركت فعاليت هاي گسترده اي دارد؛ از جمله اين فعاليت ها مي توان به طراحي، توليد، تامين، خريد و فروش سيستم ها، قطعات و دستگاه هاي رايانه اي و الكترونيكي، دستگاه هاي خودپرداز، خود دريافت و انتقال الكترونيكي پول و ملزومات مرتبط و پشتيباني سخت افزاري و نرم افزاري موارد مذكور اشاره كرد. شركت مرقام همچنين در زمينه طراحي، توليد و عرضه سيستم ها و بسته هاي نرم افزاري و همچنين خدمات مربوط به انواع شبكه هاي اطلاع رساني و ارتباطات راه دور و ارتباطات داده ها نيز فعال است.

شركت آسان پرداخت پرشين
شركت آسان پرداخت پرشين در سال ۱۳۸۸ به عنوان شركت ارائه‌ دهنده خدمات پرداخت (PSP)، با اخذ مجوز از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران تأسيس شد. اين شركت در سال 1395 با نماد «آپ» در بازار دوم بورس اوراق بهادار پذيرش شد و هم اكنون نيز در اين بازار فعال است. فعاليت ها و خدمات اصلي شركت آسان پرداخت طيف گسترده اي دارد؛ اما در اينجا به تعداد محدودي از اين خدمات اشاره مي كنيم:

همكاري با بانك ها در زمينه پرداخت‌هاي الكترونيك
متمركزسازي پرداخت‌هاي مراكز وابسته به قوه قضائيه
درگاه پرداخت اينترنتي صدها فروشگاه اينترنتي
صندوق‌هاي فروشگاهي بسياري از فروشگاه هاي زنجيره‌اي
پشتيباني كليه پرداخت‌هاي بيمه ايران
همكاري با شركت حمل و نقل ريلي رجا در ارائه بليت‌‌هاي قطار 
همكاري گسترده با بانك‌ها در زمينه ارائه خدمت انتقال وجه 
شركت خدمات انفورماتيك

شركت خدمات انفورماتيك در سال 1372 تاسيس شد؛ اين شركت را مي توان به عنوان يكي از بزرگترين شركت هاي گروه رايانه و فعاليت هاي وابسته به آن نام گذاري كرد؛ چرا كه حوزه فعاليت اين شركت بسيار گسترده است و خدمات متنوعي را به مشتريان خود در سراسر ايران ارائه مي كند. به اينصورت كه فعاليت هاي شركت خدمات انفورماتيك، حوزه طراحي و توليد نرم‌ افزارهاي تخصصي و ايجاد و گسترش شبكه اختصاصي مخابراتي را در بر مي گيرد و همچنين اين شركت در زمينه عرضه و توليد دستگاه‌هاي خودپرداز و پايانه فروش و ارائه خدمات مورد نياز بانك‌ها بصورت برون‌سپاري نيز فعاليت دارد.

شركت خدمات انفورماتيك به عنوان يكي از شركت هاي گروه رايانه و فعاليت هاي وابسته به آن در بازار سرمايه، با نماد «رانفور» در بازار اول (تابلو فرعي) بورس اوراق بهادار تهران معامله مي شود؛ اين شركت با ارزش بازار حدود 15 هزار ميليارد تومان، سهم بزرگي از گروه رايانه و فعاليت هاي وابسته به آن را در اختيار دارد.

نتيجه گيري
بنابراين يكي از گروه هاي بازار سرمايه كه در ساليان اخير تشكيل شده است، گروه رايانه و فعاليت هاي وابسته به آن نام دارد؛ هم اكنون 16 شركت فعال در اين گروه در بازارهاي بورس و فرابورس پذيرش شده اند. با توجه به كاربردهاي متعدد اين صنعت و گسترده شدن خدمات اينترنتي و همچنين كاربرد اينترنت در زندگي روزمره مردم، براي اين گروه مي توان چشم انداز مثبتي را متصور شد و به دليل استفاده عموم مردم از خدمات شركت هاي اين گروه، سودآوري اين شركت ها عمدتا عملياتي و تكرار پذير است و سهامداران و سرمايه گذاران مي توانند ثبات در سودآوري را در اين شركت ها مشاهده كنند.

لازم به ذكر است كه اين گروه قطعا با ورود شركت هاي جديد در بازار سرمايه، بيش از پيش مورد توجه قرار خواهد گرفت و سرمايه گذاران بيشتري را جذب خواهد كرد. پس اگر شما نيز به دنبال يك سرمايه گذاري خوب و با آينده روشن هستيد، توصيه مي كنيم كه شركت هاي اين گروه را مورد بررسي قرار دهيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۱:۱۸ توسط:علي محمدي موضوع: نظرات (0)

معرفي گروه خدمات فني و مهندسي

پيشرفت تكنولوژي و فعاليت هاي تخصصي و پيمانكاري در حوزه هاي مختلف، كشورها را به سمت تاسيس و به وجود آوردن شركت هاي تخصصي در حوزه خدمات مهندسي سوق داده است؛ به همين دليل در بازار سرمايه ايران نيز، گروهي تحت عنوان گروه خدمات فني و مهندسي تشكيل شده است كه شركت هاي مرتبط با حوزه مهندسي، مشاوره فني، آزمايش، طراحي صنعتي و... را كه تمايل به حضور در بازار بورس را دارند، به عنوان زيرمجموعه خود در اين بازار پذيرش مي كند.

تاريخچه گروه خدمات فني و مهندسي

گروه خدمات فني و مهندسي به عنوان يكي از جديدترين و جوان ترين گروه هاي بازار سرمايه شناخته مي شود؛ به اينصورت كه اين گروه در سال 1386 و با پذيرش شركت هاي بازرسي فني و كنترل خوردگي تكين كو و گروه مپنا فعاليت خود را به عنوان گروه خدمات فني و مهندسي آغاز كرد و در ادامه نيز با پذيرش چند شركت فعال در اين حوزه، خود را گسترش داد.

گروه خدمات فني و مهندسي در بازار سرمايه ايران، در مقايسه با گروه هاي فلزات اساسي، شيميايي و... از لحاظ ارزش بازار يك گروه متوسط محسوب مي شود (به دليل حضور شركت مپنا در اين گروه) و از لحاظ تعداد شركت هاي پذيرش شده، در كنار گروه هاي كوچك بازار سرمايه قرار مي گيرد و با توجه به ماهيت و فعاليت هاي اين گروه، سرمايه گذاران خاص خود را دارد.

سودآوري شركت هاي گروه خدمات فني و مهندسي
هر گروه و صنعتي كه در بازار سرمايه فعال است، براي سودسازي و عملكرد بهتر، شرايط خاص خود را دارد؛ به عنوان مثال شركت هاي توليدي كه محصولات و كالا توليد مي كنند را با نسبت P/E مي سنجند و برخي ديگر را با ارزش خالص دارايي هاي آن شركت تحليل مي كنند و فعالان و سرمايه گذاراني كه علاقه مند به سرمايه گذاري در بازار بورس هستند، همواره بايد ماهيت و نوع فعاليت شركت دلخواه خود را در نظر بگيرند.

شركت هاي گروه خدمات فني و مهندسي نيز عملكرد و فعاليت هاي خاص خود را دارند و از آنجا كه عمده خدمات و محصولات اين شركت ها به صورت پروژه هاي پيمانكاري انجام مي شود، براي سرمايه گذاري در اين شركت ها بايد پروژه هاي در دست اقدام و ميزان سودآوري حاصل از اين پروژه ها را در نظر گرفت و لازم به ذكر است كه ميزان سودسازي شركت هاي فعال در گروه خدمات فني و مهندسي از رويه مشخصي پيروي نمي كند؛ به اين معنا كه اين شركت ها ممكن است در يك سال مالي با انعقاد قراردادهاي فراوان به سود قابل توجهي برسند؛ اما ممكن است در سالي ديگر، تعداد قراردادها به شيوه سال گذشته تكرار پذير نباشد و همين موضوع اثرات قابل توجهي را بر روند سودسازي اين شركت ها مي گذارد.

از طرف ديگر به دليل حضور شركت هايي مانند مپنا در اين گروه كه دارايي هاي ارزشمند و قابل توجهي دارند، براي تحليل و ارزش گذاري سهام اين شركت ها بايد دارايي هاي تحت مالكيت آن ها نيز لحاظ شود. 

شركت هاي فعال در گروه خدمات فني و مهندسي
پس از تشكيل گروه خدمات فني و مهندسي در سال 1386، شركت هاي ديگر نيز به اين گروه اضافه شدند؛ در حال حاضر 6 شركت به عنوان زيرمجموعه هاي اين گروه در بازارهاي بورس و فرابورس فعاليت مي كنند كه عبارت اند از: 

گروه مپنا (رمپنا)- بازار اول (تابلوي فرعي) بورس
بازرسي فني و كنترل ‌خوردگي ‌تكين كو (رتكو)- بازار دوم بورس
مهندسي مرآت پولاد (تپولا)- بازار پايه زرد فرابورس
تابان نيرو سپاهان (تابا)- بازار پايه زرد فرابورس
جنرال مكانيك (رنيك)- بازار دوم فرابورس
خدمات فني فولاد يزد (خفولا)- بازار پايه زرد فرابورس
بزرگترين شركت فعال در گروه خدمات فني و مهندسي

بزرگترين شركتي كه در گروه خدمات فني و مهندسي وجود دارد، گروه مپنا با ارزش بازار حدود 66000 ميليارد تومان است و اختلاف بسيار زيادي با ساير شركت هاي فعال در اين گروه دارد؛ به گونه اي كه ارزش بازار شركت مپنا به تنهايي بيش از 90 درصد اين گروه را شامل مي شود و 5 شركت ديگر تنها 10 درصد ارزش اين گروه را تشكيل مي دهند.

فعاليت هاي شركت مپنا
گروه مپنا، با عنوان «شركت مديريت پروژه‌ هاي نيروگاهي ايران» يا به اختصار «مپنا»، در سال 1372 تاسيس شد. از ابتداي تاسيس تاكنون، اين شركت فعاليت هاي گسترده اي را در زمينه هاي مختلف انجام داده است و لازم به ذكر است كه مپنا به يك شركت كوچك محدود نمي شود.

گروه مپنا مجموعه‌اي صنعتي است مشتمل بر شركت گروه مپنا به عنوان هلدينگ و شركت مادر، به همراه شركت‌ هاي متعدد تخصصي تابعه و وابسته به آن كه در زمينه هاي مختلف از جمله مهندسي، احداث و توسعه نيروگاه ‌هاي حرارتي، نيروگاه ‌هاي انرژي تجديدپذير، تأسيسات توليد همزمان برق و حرارت، تأسيسات توليد همزمان برق و شيرين‌سازي آب، مهندسي، اجرا و توسعه پروژه ‌هاي نفت و گاز در خشكي و دريا، مهندسي و احداث پروژه‌ هاي حمل و نقل ريلي، خدمات تصويربرداري پزشكي، برقي‌سازي، ارائه خدمات بهره ‌برداري، تعمير و نگهداري در صنايع مذكور و نيز سرمايه‌گذاري و تأمين مالي پروژه‌هاي ياد شده فعاليت مي كند.

بايد خاطر نشان كرد كه شركت مپنا براي طراحي و ساخت پروژه هاي خود با بيش از 40 شركت تابعه همكاري مي كند. معاملات سهام اين شركت در حال حاضر با نماد «رمپنا»، در بازار اول (تابلوي فرعي) بورس اوراق بهادار تهران انجام مي شود و بزرگترين سهامدار گروه مپنا، شركت سرمايه گذاري صنايع برق و آب صبا با مالكيت بيش از 47 درصد است.

معرفي شركت هاي فعال در گروه خدمات فني و مهندسي

بجز شركت مپنا كه نقش اصلي را در اين گروه ايفا مي كند، 5 شركت ديگر نيز در بازارهاي مختلف بورس و فرابورس هستند كه به عنوان زيرمجموعه اين گروه فعاليت مي كنند كه در ادامه به تشريح اين 5 شركت مي پردازيم.

شركت بازرسي فني و كنترل خوردگي تكين كو 
شركت بازرسي فني و كنترل خوردگي تكين كو در سال 1372 توسط برخي از متخصصان و مديران ارشد صنايع پتروشيمي در قالب يكي از شركت هاي تابعه شركت سرمايه گذاري پتروشيمي تاسيس شد. اين شركت در حال حاضر به عنوان يكي از بزرگترين و معتبرترين شركت هاي بازرسي فني در ايران شناخته مي شود.

لازم به ذكر است كه شركت تكين كو اولين شركت مهندسي مشاور در ايران بود كه سهام آن در گروه خدمات فني و مهندسي بورس عرضه شد. شركت تكين كو فعاليت هاي گسترده اي را در صنايع و پروژه هاي مختلف انجام مي دهد؛ از جمله اين فعاليت ها مي توان به موارد زير اشاره كرد: 

انجام بازرسي فني دستگاه ها وماشين آلات، تشخيص عيوب و علل بروز آن ها و ارائه روش هاي اجرايي واصلاحي
انجام بازرسي فني ونظارت در كليه مراحل اجراي پروژه هاي صنعتي وصدور گواهينامه هاي بازرسي مربوطه از مرحله خريد ماشين آلات تا مراحل تكميلي و نصب 
ارائه روش هاي پيشگيري از خوردگي و نظارت بر كيفيت و نحوه اجرا 
نظارت بر اجراي صحيح عمليات ساختماني و بازرسي هاي مربوطه 
شركت بازرسي فني و كنترل خوردگي تكين كو هم اكنون با نماد «رتكو» در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران معاملات خود را انجام مي دهد و شركت سرمايه گذاري صنايع پتروشيمي با در اختيار داشتن بيش از 43 درصد سهام اين شركت، به عنوان اصلي ترين سهامدار عمده شركت تكين كو شناخته مي شود.

شركت جنرال مكانيك
شركت جنرال مكانيك در سال ۱۳۳۳ فعاليت خود را آغاز كرد و به طور كلي حوزه فعاليت اين شركت را مي توان در تمامي زمينه هاي عمراني از جمله ابنيه سنگين، كارهاي زيربنايي، ساخت سدها، خطوط انتقال آب، موج شكن و اسكله سازي، ساخت انواع راه هاي شهري و برون شهري شامل آزاد راه، تونل هاي طويل، پل ها و انجام امور زيرسازي و روسازي ريلي، احداث ساختمان هاي بلند، شهرك سازي، ايستگاه هاي راه آهن و ترمينال هاي فرودگاهي، ساختمان هاي خاص از جمله ورزشگاه و سازه هاي صنعتي، تصفيه خانه هاي تخصصي آب و فاضلاب، حوزه هاي پايين دستي و بالا دستي نفت و پتروشيمي نام برد.

اين شركت در سال 1398 در بازار سرمايه ايران پذيرش شد و هم اكنون معاملات سهام آن با نماد «رنيك» در بازار دوم فرابورس انجام مي شود و لازم به ذكر است كه شركت پايا سامان پارس با در اختيار داشتن بيش از 50 درصد سهام شركت جنرال مكانيك به عنوان بزرگترين سهامدار اين شركت شناخته مي شود. 

شركت خدمات فني فولاد يزد

شركت خدمات فني فولاد يزد در سال 1373 به صورت شركت تعاوني توليدي و توزيعي تاسيس شد و به طور كلي فعاليت هاي اين شركت را مي توان در 2 بخش تقسيم بندي كرد.

1) خدمات فني، مهندسي و بازرگاني شامل:

طراحي تاسيسات برق و مكانيك ساختمان
مشاوره در تنظيم قراردادهاي داخلي و شركت هاي خارجي
خدمات بازرگاني در زمينه واردات و صادرات و ترخيص كالا
طراحي كارخانجات توليدي و طراحي خط توليد
طراحي سيستم هاي اتوماسيون و ارائه خدمات كامپيوتري 
طراحي سيستم هاي برنامه ريزي و كنترل پروژه ها 
2) خدمات اجرايي شامل: 

اجراي پروژه هاي ساختماني اعم از بتوني و فلزي
اجراي خطوط انتقال آب، آتش نشاني، گاز طبيعي، هواي فشرده، فاضلاب بهداشتي، آبياري فضاي سبز
نصب و راه اندازي ماشين آلات صنعتي، سيستم روشنايي صنعتي و سيستم اعلام حريق
نگهداري و تعميرات سيستم هاي حرارتي مركزي و تهويه مطبوع
نگهداري و تعميرات تصفيه خانه هاي آب و فاضلاب
نگهداري و تعميرات جرثقيل هاي سقفي و الكتروموتورها و گيربكس هاي ماشين آلات صنعتي
تدارك و تامين مواد اوليه و قراضه
سهام شركت خدمات فني فولاد يزد هم اكنون با نماد «خفولا»، در بازار پايه زرد فرابورس قابل معامله است؛ نكته جالب توجه در خصوص سهام شركت خدمات فني فولاد يزد اين است كه اكثر سهامداران عمده اين شركت را اشخاص حقيقي تشكيل داده اند.

شركت تابان نيرو سپاهان
شركت تابان نيرو سپاهان در سال 1375 تأسيس شد؛ اين شركت در كارخانه ذوب آهن اصفهان و همچنين منطقه صنعتي اشترجان اصفهان مستقر است. فعاليت هاي اين شركت را مي توان در 7 بخش تقسيم بندي كرد:

اجراي پروژه هاي ساخت، مونتاژ و دمونتاژ تجهيزات مكانيكي، پايپينگ و سازه هاي فلزي واحدهاي مختلف فولادسازي، نيروگاهي، پالايشگاهي، گازي و...
سرمايه گذاري در اجراي طرح هاي توليدي- صنعتي در زمينه صنايع مرتبط با انرژي
مشاركت فني و اقتصادي در اجراي پروژه هاي بزرگ كشور در كنار ديگر شركت هاي توانمند داخلي و خارجي، باتوجه به توانمندي هاي بالقوه شركت و استفاده مطلوب از امكانات ساير شركت هاي مجموعه
تامين تجهيزات خاص نيروگاهي در جهت رفع نياز صنايع داخل و خارج از شركت
صدور خدمات فني و مهندسي به خارج از كشور 
بهينه سازي، نوسازي و اجراي پروژه هاي EPC در زمينه افزايش راندمان تجهيزات و سيستم ها
اجراي خدمات بهره برداري و تعميرات تجهيزات صنايع مرتبط با انرژي 
سهام شركت تابان نيرو سپاهان در حال حاضر با نماد «تابا» در بازار پايه زرد فرابورس، معامله مي شود و شركت تكادو با مالكيت بيش از 30 درصد سهام اين شركت، خود را به عنوان اصلي ترين سهامدار عمده معرفي كرده است. 

شركت مهندسي مرآت پولاد

اين شركت تحت عنوان مهندسي كل مكانيك كارخانه ذوب آهن اصفهان در سال 1374 تاسيس شد. از لحاظ ساختاري، شركت مهندسي مرآت پولاد يكي از واحدهاي تحت پوشش شركت تكادو محسوب مي شود. عمده فعاليت هاي اين شركت در زمينه‌ هاي طراحي، مهندسي، تكنولوژي ساخت و توليد، مدل سازي، ريخته‌گري، اسكلت فلزي، آهنگري، عمليات حرارتي، ماشينكاري، مونتاژ، نصب و راه‌اندازي، تعمير و نگهداري است.

يكي از اصلي ترين ويژگي هاي اين شركت مديريت پروژه‌هاي مختلف، ساخت تجهيزات و قطعات، اجراي پروژه‌ها به صورت قرارداد EPC، تعميرات اساسي تجهيزات مكانيكي صنايع سنگين كشور به ويژه صنايع فولاد، سيمان، نفت، انرژي و معادن است. سهام شركت مهندسي مرآت پولاد هم اكنون با نماد «تپولا» در بازار پايه زرد فرابورس در حال معامله است؛ شركت تكادو با در اختيار داشتن بيش از 52 درصد سهام اين شركت، بزرگترين سهامدار عمده محسوب مي شود. 

نتيجه گيري
بنابراين يكي از گروه هاي فعال در بازار سرمايه، گروه خدمات فني و مهندسي است و شركت هاي فعال در اين گروه فعاليت هاي مختلفي را در زمينه هاي گوناگون فني، مهندسي، پيمانكاري، طراحي، تعميرات صنعتي و...انجام مي دهند و شركت مپنا به عنوان بزرگترين شركت فعال در گروه خدمات فني و مهندسي بيشترين تاثير را بر ارزش اين گروه دارد. بايد خاطر نشان كرد كه با توجه به ويژگي هاي خاص اين گروه كه نوع سودآوري شركت هاي فعال در آن را با ساير گروه ها متمايز مي كند، سرمايه گذاران و علاقه مندان به سهم هاي اين صنعت بهتر است با تسلط كافي و در اختيار داشتن اطلاعات دقيق اقدام به سرمايه گذاري در اين حوزه كنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۱:۰۰ توسط:علي محمدي موضوع: نظرات (1)

نود ارز ديجيتال چيست؟

شبكه ارزهاي ديجيتال يك شبكه غير متمركز است بدين معنا كه توسط شخص يا سازمان خاصي مديريت نمي شود در واقع اين شبكه توسط كامپيوتر هاي سراسر دنيا در حال سازماندهي است. به هر دستگاهي كه به شبكه يك كوين متصل است و در آن مشاركت دارد، يك نود (node) يا گره گفته مي شود.

 

مفهوم نود در شبكه بلاك چين
البته مفهوم نود (node) با توجه به اينكه كجا مورد استفاده قرار گيرد متفاوت است. اگر نود را در مباحث رايانه و مخابراتي بيان كنيم، به معناي شبكه توزيع يا نقطه پايان ارتباط مي باشد. اما مفهوم نود در شبكه بلاك چين ارزهاي ديجيتال متفاوت مي باشد. 

براي درك بهتر مفهوم نود در شبكه بلاكچين مي بايست به تعريف بلاك چين بپردازيم. مي دانيم كه از كنار هم قرار گرفتن بلاك هاي داده، بلاك چين ايجاد مي شود. اين بلاك ها در واقع همگي بر روي نود ذخيره مي شوند.

نودها در الگوريتم اجماع نيز نقش مهمي دارند. وقتي نود در شبكه بلاك چين تاييديه ارسال مي كند، به آن الگوريتم اجماع گفته مي شود. فرايند گرفتن تاييده از نود يا همان الگوريتم اجماع، به دو صورت اثبات كار (POW) و اثبات سهام (POS) صورت مي گيرد. 

در روش اثبات كار (proof of work) نودها با دانلود يك نسخه كامل از شبكه وارد آن مي شوند و در شبكه و كار تاييد تراكنش ها فعاليت مي كنند.

در روش اثبات سهام نيز (proof of stake) هر نود با توجه مقدار ارز ديجيتالي كه استيك كرده است مي تواند، تراكنش تاييد كند.

 


اگر شما از يك كيف پول معمولي استفاده مي كنيد كه نياز به نصب بلاك چين ندارد، يك نود محسوب نمي شود.
ساختار بلاك چين يك سيستم توزيع شده مي باشد و شبكه نودها اين امكان را براي ارز ديجيتال بيت كوين فراهم مي كنند تا به صورت ارز ديجيتال غير متمركز و يك به يك مورد استفاده قرار گيرد. 

نودها انواع مختلفي دارند ولي از پر كاربردترين آن ها مي توان به فول نود، لايتنينگ نود، نود استخراج كننده و سوپر نود اشاره كرد. در ادامه به بررسي مفهوم و كاربرد هر كدام از اين نودها مي پردازيم.


فول نود (full node)

اگر نودي به طور مستقيم متصل به شبكه بلاكچين باشد و تمامي قوانين و مقررات شبكه را بپذيرد، به آن فول نود (full node) گفته مي شود. حضور بيشتر فول نودها به معني امنيت بيشتر شبكه مي باشد چراكه فول نودها وظايف مختلفي از جمله ذخيره تمامي بلاك ها و تراكنش ها را دارند كه با اين كار در واقع تراكنش ها را با نسخه اصلي تطبيق مي دهند تا ناسازگاري و نقض قوانين رخ ندهد.

بسياري از شركت ها فول نودها را براي كمك به سيستم ارز ديجيتال بيت كوين اجرا مي كنند. اين نودها به دو صورت نود عمومي (general node) و نود پنهان (hidden node) در شبكه وجود دارند. تقريبا 10000 نود عمومي از سال 2018 در شبكه ارز ديجيتال بيت كوين وجود دارد. اين عدد تنها مربوط به نودهاي عمومي و قابل مشاهده مي باشد و مابقي آن ها به صورت نود پنهان در شبكه وجود دارد كه قابل مشاهده نيست.

از ديگر وظايف فول نودها مي توان به تاييد تراكنش و بالا بردن سرعت شبكه اشاره كرد. اما نكته جالب اين است كه فول نودها نقش اساسي در شبكه ارزهاي ديجيتال دارند چرا كه اگر تغيير در شبكه بخواهد ايجاد شود، حتما بايد 51% فول نودها با آن موافق باشند. همچنين در شرايطي كه فول نودها با يك ديگر توافق نكنند، مسير خود را از هم جدا مي كنند! در چنين شرايطي يك هارد فورك اتفاق مي افتد.

هارد فورك (hard fork) در واقع معروف ترين فورك (fork) مي باشد. گاهي اتفاق افتادن هارد فورك باعث ايجاد ارز جديد مي شود. براي مثال بيت كوين كش، فورك ارز ديجيتال بيت كوين و اتريوم كلاسيك، فورك ارز ديجيتال اتريوم است.

لايتينگ نود (lightnig node)

اين نوع از  نودها براي ارتباط بين كاربران خارج از شبكه مي باشند و با اين كار، سرعت شبكه را به شدت افزايش مي دهند. همچنين كارمزد اين نودها بسيار كم است. ( تقريبا بين 15 تا 35 ساتوشي ) در واقع نحوه عملكرد اين نودها به اين صورت است كه، با ايجاد يك بسترپرداختي بين دو كاربر، از حجم تراكنش هاي شبكه كم مي كنند. لايتنينگ نودها سعي دارند تراكنش ها را با بيشترين سرعت و كم ترين كارمزد ثبت كنند.


نود استخراج كننده

وظيفه نودهاي استخراج كننده تاييد تراكنش هاي شناور مي باشد. اين نودها براي استخراج بلاك جديد نياز به دانستن كل اطلاعات شبكه ندارند، بلكه تنها با دانستن اطلاعات بلاك قبلي مي توانند تراكنش را تاييد و بلاك جديد استخراج كنند.

افرادي كه قصد استخراج به صورت انفرادي را دارند، مي بايست فول نود را فعال سازي كنند و از نسخه كامل بلاك چين استفاده كنند. اما افرادي كه به صورت گروهي به استخراج ارزهاي ديجيتال مي پردازند، نيازي نيست اين كار را انجام دهند و تنها فردي كه مسئول استخر استخراج است، مي بايست اين كار را انجام دهد.


سوپر نود

سوپر نودها در واقع نودهاي كاملي هستند كه همه مي توانند آن ها را ببينند. وقتي يك نود بخواهد با نود ديگري ارتباط برقرار كند، كار ايجاد اطلاعات و برقراري اين ارتباط بر عهده سوپر نودها مي باشد. در واقع سوپر نودها يك نقطه توزيع و راه ارتباطي مي باشند.

اين نودها نياز به توان مصرفي و اينترنت بالاتري دارند چرا كه به صورت 24 ساعته در حال كار هستند و انتقال تاريخچه بلاك چين و داده هاي تمام نودهاي ديگر جهان را انجام مي دهند.


جمع بندي: بلاك هاي شبكه بلاكچين بر روي نودها ذخيره مي شوند و به صورت اثبات سهام و اثبات كار، عمل الگوريتم اجماع را انجام مي دهند. نودها انواع متفاوتي دارند كه مهم ترين آن ها فول نودها مي باشند كه وظايفي از جمله تاييد تراكنش، بالا بردن سرعت شبكه و بالا بردن امنيت شبكه را بر عهده دارند. از ديگر نودها مي توان به لايتنينگ نود، نود استخراج كننده و سوپر نود اشاره كرد. 


برچسب: نود،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۵:۰۶ توسط:علي محمدي موضوع: نظرات (1)

فورك و هارد فورك چيست؟

اگر در حوزه ارزهاي ديجيتال فعاليت مي كنيد حتما كلمه فورك ( fork ) و هارد فورك ( hard fork ) به گوش شما خورده است در اين مقاله قصد داريم به طور كامل فورك و هارد فورك را براي شما شرح دهيم و به معرفي فورك هاي بيت كوين و اتريوم بپردازيم و در نهايت تاثير فورك بر قيمت ارزهاي ديجيتال را مورد بررسي قرار ميدهيم.

فورك چيست؟

دنياي ارزهاي ديجيتال روز به روز در حال پيشرفت مي باشد. به مرور و با گذشت زمان مي بينيم كه برخي ارزهاي ديجيتال به دلايل مختلفي نياز به بروز رساني دارند. از جمله اين دلايل:

• انعطاف پذيري با تكنولوژي هاي جديد

• بر طرف كردن باگ هاي امنيتي

• بازگرداني تراكنش ها

وقتي صحبت از به روز رساني ارزهاي ديجيتال مي باشد، بحث فورك به ميان مي آيد. در واقع فورك نوعي انشعاب مي باشد كه برنامه نويسان از پروژه هاي قبلي خود مي گيرند و باعث ايجاد به روز رساني در نرم افزار يا پروتكل مي شوند.

حال اگر اين آپديت با قبل سازگار باشد به آن Backward-compatible و اگر با قبل ناسازگار باشد به آن backward-incompatible گفته مي شود.

فورك ( FORK ) در زبان انگليسي به معناي چنگال مي باشد. اما علت اين نام گذاري چيست؟ در واقع چنگال حكم قوانين جديدي را دارد كه به واسطه اين قوانين يا چنگال، مسير پيش روي يك بلاك چين به دو قسمت تبديل مي شود.


انواع فورك:

_هارد فورك
معروف ترين فورك، هارد فورك مي باشد. و به معناي اين است كه زنجيره اي از بلوك ها از زنجيره بلوكي جدا مي شوند و به طور جداگانه فعاليت مي كنند. در واقع هارد فورك تغييرات در پروتكل شبكه مي باشد كه معاملات نامعتبر قبلي را معتبر مي كند و يا بر عكس. 

وقتي نسخه جديدي از بلاك چين ايجاد مي شود، ممكن است اين نسخه با نسخه قبلي سازگار نباشد، در نتيجه به دليل عدم انطباق اين دونسخه، هارك فورك اتفاق مي افتد.

 ( گاهي فورك باعث ايجاد يك ارز ديجيتال جديد مي شود)

فورك هاي بيت كوين

2 هارد فورك ارز ديجيتال بيت كوين عبارت اند از: BITCOIN CASH / BITCOIN GOLD

همان طور كه گفته شد در دنياي ارزهاي ديجيتال گاها براي سازگاري بهتر يك رمز ارز، براي آن هارد فورك اتفاق مي افتدد. همچنين وقتي تغييراتي در شبكه ايجاد مي شود كه باعث نقص قوانين قبلي مي شود، باز هم هارد فورك اتفاق مي افتدد. و بعد از آن، با توجه به اينكه تغييراتي در نرم افزار ايجاد شده است، تمامي كاربران بايد سيتم خود را به روز كنند تا بتوانند تراكنش هاي جديد خود را ثبت كنند. 

شبكه بلاكچين ارز ديجيتال بيت كوين نخستين بار در سال 2009 منشعب شد. بيت كوين بعد از معرفي، نخستين باردر سال 2009 مورد چندين چنگال قرار گرفت كه هر كدارم از اين فورك ها ويژگي هايي به ارز ديجيتال بيت كوين اضافه كرد و هر كدام به مرور زمان وضعيت بيت كوين را بهتر كرد. تا كنون 105 هارد فورك براي بيت كوين اتفاق افتاده است كه بسياري از آن ها پروژه هاي جزئي بوده اند. 74 تاي آن ها پروژه هاي فعال هستند و مابقي آن ها پروژه هايي است كه ديگر به دارندگان ارز ديجيتال بيت كوين مربوط نمي شود.

براي مثال: در شبكه بلاك چين در هر ثانيه بين 3 تا 7 تراكنش براي ارز ديجيتال بيت كوين ثبت مي شود، اما با توجه به تعداد بالاي تراكنش هاي اين ارز ديجيتال، هر تراكنش ممكن است بين 20 دقيقه تا چندين ساعت زمان ببرد، كه اين مقدار بسيار زياد است. براي بر طرف كردن مشكل سرعت بلاك چين ارز ديجيتال بيت كوين، برنامه نويسان تصميم بر ايجاد يك هارد فورك جديد براي بيت كوين گرفتند، كه مشكل سرعت بلاك چين بيت كوين را حل كنند كه اين كار باعث ايجاد ارز ديجيتال بيت كوين كش شد.

 ارز ديجيتال بيت كوين كش از همان شبكه بلاك چين بيت كوين استفاده ميكند با اين تفاوت كه سرعت تراكنش هاي آن، 30 تا 60 تراكنش در ثانيه مي باشد. بيت كوين كش ( hard fork ) علاوه بر سرعت، امكانات بيشتري نسبت به بيت كوين داشت اما به دليل اينكه طرفداران ارز ديجيتال بيت كوين بيشتر بود، بيت كوين كش نتوانست جاي آن را بگيريد.

 


در رابطه با ارز ديجيتال بيت كوين كش بيشتر بدانيد:

تحليل بنيادي ارز ديجيتال بيت كوين كش
فورك هاي اتريوم

3 هارد فورك ارز ديجيتال اتريوم عبارت اند از: ETHER ZERO / ETHEREUM CLASSIC / METROPOLIS 

اتريوم كلاسيك: اين ارز ديجيتال يكي از عجيب ترين هارد فورك هايي است كه تا به امروز انجام شده است. چرا كه اتفاقي كه باعث اين هارد ورك شد، يك اتفاق از پيش تعيين شده نبود! موضوع به زماني بر مي گردد كه شبكه غير متمركز DAO كه اساس كار ارز ديجيتال اتريوم بود، مورد حمله هكر ها قرار گرفت. و از آن جايي كه امنيت موضوع اساسي در ارزهاي ديجيتال است، اين ارز با بحران جدي رو به رو شد. لذا توسعه دهندگان ارز ديجيتال اتريوم تصميم گرفتند هارد فوركي بر بلاك چين اتريوم ايجاد كنند، تا با اين كار اتريوم ها را باز يابي كنند.

در همين ابتداي كار بود كه طرفداران ارز ديجيتال اتريوم به دو دسته تقسيم شدند: مخالفان و موافقان اتريوم كلاسيك. موافقان بسيار خوشحال بودن كه تيم توسعه دهنده اتريوم با اين كار، با تكنولوژي جديد اتر به رفع مشكلات مي پردازد. مخالفان نيز به دليل نقص قانون عدم تمركز ارزهاي ديجيتال ديگر حاضر به سرمايه گذاري نبودند.

 


در رابطه با ارز ديجيتال اتريوم كلاسيك بيشتر بدانيد:

تحليل ارز ديجيتال اتريوم كلاسيك 

_سافت فورك
سافت فورك يك به روز رساني در نرم افزار مي باشد كه با نسخه هاي قبلي سازگار مي باشد. بدين معنا كه افرادي كه سيستم خود را به روز نكنند هم مي توانند تراكنش هاي خود را ثبت كنند. پياده سازي سافت ورك به نسبت هارد فورك ساده تر مي باشد. براي مثال يك سافت فورك مي تواند حجم بلاك ها را از يك مگ به 800 كيلو بايت تغيير دهد. نود هايي كه نرم افزار خود را به روز نكرده اند، مي تواند نود هاي جديد را ببينند اما وقتي بخواهند نود هاي جديدي رو ثبت كنند، اگر آپديت نكرده باشند به مشكل بر خواهند خورد، از اين رو سافت ورك با محدود كردن قابليت ها، افراد را مجبور به روز رساني نرم افزار مي كند.

 


نود چيست؟ از آن جايي كه شبكه ارز ديجيتال بيت كوين يك شبكه غير متمركز است، هيچ كس مالك آن نيست. كامپيوتر هايي كه در سرار جهان به شبكه كوين ها متصل مي باشند، نود يا گره ناميده مي شوند. نود هاي بلاكچين به دو دسته، نود كامل ( full node ) و نود لايتنينگ ( lightweight ) تقسيم مي شوند.

تاثير فورك بر قيمت ارزهاي ديجيتال

 


تا به امروز بيش از 10 فورك براي بيت كوين ايجاد شده است. اما نكته قابل توجه اين است كه هر كسي مي تواند با تغيير در كد هاي اين ارز ديجيتال، فوركي را ايجاد كند حال اين فورك مي تواند حامي هاي قوي پيدا كند مثل بيت كوين كش يا بيت كوين گلد. اما با توجه به اهيمت فورك هاي يك ارز ميتوان گفت، فورك ها مي توانند يك ارز را نابود يا آن را قوي تر كنند! 

در هنگام ايجاد يك فورك قيمت ارز اصلي چه تغييري مي كند؟

فرض كنيد معامله گري 2000 واحد بيت كوين دارد و قيمت هر بيت كوين 30000 دلار مي باشد، به اين ترتيب ارزش دارايي هاي اين فرد 60 ميليون دلار است. حال اگر براي بيت كوين يك فورك اتفاق بي افتد و براي مثال بيت كوين كش ايجاد شود، به اين معامله گر تريدر 2000 بيت كوين كش تعلق مي گيرد. حالا اين معامله گر اگر فردي آگاه باشد و از قبل بداند كه فوركي عالي براي اين ارز در راه است، تلاش مي كند تا تعداد واحد ارز ديجيتال هاي خود را بيشتر كند، چرا كه اگر بتواند تا قبل از اتفاق افتاد فورك دارايي بيت كوين خود را به 5000 برساند، معادل 5000 بيت كوين كش دريافت خواهد كرد.

در نتيجه تا قبل از فورك، تقاضا براي آن ارز افزايش مي يابد و در نتبجه قيمت ارز بالا مي رود. همچنين زماني كه فورك براي يك ارز ديجيتال اتفاق مي افتد، ارزش آن در شبكه فورك شده پخش مي شود.

چگونه از اتفاق افتادن فورك مطلع شويم؟

اين موضوع زياد سخت نيست. چرا كه اگر فوركي به صورت قانوني ثبت شود و محبوبيت لازم را داشته باشد، تاريخ وقوع آن اعلام مي شود و مي توان تاريخ دقيق آن را در سايت هاي معتبر مشاهده كرد از جمله اين سايت ها:

COINTELEGRAPH مي باشد.


جمع بندي: وقتي شبكه ارز ديجيتالي دچار مشكل شود يا عدم سازگاري بين قوانين بلاك چين آن رخ دهند و يا احتياج به به روز رساني داشته باشد، فورك رخ مي دهد. معروف ترين فورك، هارد فورك مي باشد. ازجمله فورك هاي ارز ديجيتال بيت كوين، بيت كوين كش و از جمله فورك هاي ارز ديجيتال اتريوم، مي توان به اتريوم كلاسيك اشاره كرد. وقتي فوركي براي ارز ديجيتال رخ دهد، چنانچه قانوني ثبت شود و داراي محبوبيت باشد، باعث افزايش قيمت ارز ديجيتال اصلي مي شود.


برچسب: فورك و هارد فورك،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۴:۳۹ توسط:علي محمدي موضوع: نظرات (1)

مقايسه معامله گري و سرمايه گذاري در ارزهاي ديجيتال

بازار ارزهاي ديجيتال، يك بازار بسيار گسترده و با كاربردهاي متنوعي مي باشد. اين بازار هم براي سرمايه گذاري و هم براي معامله گري، بازاري مناسب مي باشد. برخي از افراد در اين سيستم ترجيح مي دهند تنها اقدام به سرمايه گذاري كنند و وارد حوزه ي پيچيده تر معامله گري نشوند اما برخي ترجيح مي دهند با ورود به عرضه ي معامله گري سود بالاتري را كسب كنند. در ادامه مقاله به مقايسه معامله گري و سرمايه گذاري در ارزهاي ديجيتال و مزايا و معايب هر كدام مي پردازيم.

معامله گري در ارز ديجيتال 

معامله گر يا تريدر به كسي گفته مي شود كه با شناخت كامل بازار رمز ارزها و از طريق تحليل هاي تكنيكال نمودارهاي شاخص هاي ارزهاي ديجيتال و سهام ها، اقدام به خريد و فروش و معامله مي كنند و از اين طريق درآمد كسب كنند. هدف معامله گران بهره مند شدن از تغييرات كوتاه مدت قيمت ارزهاي ديجيتال مي باشد. در واقع معامله گران از نوسانات موجود در بازار ارزهاي ديجيتال به كسب درآمد مي پردازند. همه ي معامله گران حرفه اي زمان صعود و نزول قيمت يك ارز ديجيتال را مي توانند به خوبي تشخيص دهند اما رويكردهاي رفتاري متفاوتي را در پيش مي گيرند و بر اساس همان رويكردهاي رفتاري، تقسيم بندي مي شوند. اين تقسيم بندي شامل: رفتار گاو نر، رفتار خرس نر، رفتار نهنگ، رفتار الك، رفتار گوسفند، رفتار همستر، رفتار گرگ و رفتار خرگوش مي باشد. همچنين معامله گران در بازار ارزهاي ديجيتال، بر اساس چارچوب زماني به معامله گران Swing trading, Daily trader, Long trader تقسيم مي شوند.

معامله گران براي كنترل احساسات خود، بايد به روانشناسي بازار تسلط كافي داشته باشند. همچنين آنها بايد بتوانند ترس و طمع خود را كنترل كنند.

مزاياي معامله گري در ارزهاي ديجيتال 
1- كسب سود بسيار بالا 

2- عدم محدوديت زماني براي انجام معاملات

3- محدوديت سرمايه وجود ندارد و معامله گران با هر ميزان سرمايه مي توانند تريد كردن را شروع كنند.

4- تريد كردن انواع مختلفي از جمله فيوچرز و تريد معمولي اسپات دارد و هر معامله گر مي تواند نوع تريد خود را انتخاب كند.

5- معامله گران مي توانند انجام معاملات را در تايم فريم هاي پايين انجام دهند زيرا نيازي به انديكاتور هاي دقيق و خاص نيست.

معايب معامله گري در ارزهاي ديجيتال 
1- ريسك بسيار بالا و احتمال صفر شدن سرمايه يا از دست رفتن بخشي از سرمايه وجود دارد.

2- نياز به صرف زمان زياد براي يادگيري و كسب مهارت ها و اطلاعات ضروري براي ورود به بازار ارزهاي ديجيتال دارد.

3- روند صعودي و نزولي بودن اين بازار غير قابل پيش بيني مي باشد و احتمال تغيير روند ناگهاني در اين بازار وجود دارد.

4- تريد كردن امري استرس زا و نيازمند كنترل احساسات مي باشد.

سرمايه گذاري در ارزهاي ديجيتال

سرمايه گذاران در بازار ارزهاي ديجيتال با هدف حفظ ارزش دارايي در برابر تورم، سود بسيار بالا و انجام مبادلات غيرمتمركز بدون محدوديت هاي زماني و مكاني، اقدام به سرمايه گذاري مي كنند. سرمايه گذاران در بازار ارزهاي ديجيتال پس از انتخاب رمز ارز مورد نظر خود، اقدام به خريد آن مي كنند، سپس آنها را در كيف پول هاي پشتيباني كننده از آن ارز ديجيتال، نگهداري مي كنند و در زمان مناسب اقدام به فروش آن در صرافي ها مي كنند.

در ابتداي مقاله گفته شد كه معامله گران از تحليل تكنيكال استفاده مي كنند اما سرمايه گذاران اصلا توجهي به تحليل هاي تكنيكال ندارند و بر اساس تحليل هاي فاندامنتال سرمايه گذاري خود را انجام مي دهند. البته سرمايه گذاري و معامله گري در ارزهاي ديجيتال، تفاوت هاي بيشتري نيز دارند كه در مطالب پايين تر به صورت كامل به مقايسه معامله گري و سرمايه گذاري در ارزهاي ديجيتال مي پردازيم.

مزاياي سرمايه گذاري در بازار ارزهاي ديجيتال
۱- ارزهاي ديجيتال تحول عظيمي در دنياي معاملات سنتي ايجاد كردند و برخي ضعف هاي سيستم هاي قديمي از جمله سرعت پايين و هزينه بالاي مبادلات را كاهش دادند، به همين دليل توجه خيلي از سرمايه گذاران را به خود جلب كردند. موضوع ديگري كه براي سرمايه گذاران بسيار اهميت داشت، كنترل بر روي دارايي هاي خود مي باشد كه در سيستم هاي سنتي اين كنترل از سوي دولت ها و سازمان ها صورت مي گرفت؛ اما آنها با سرمايه گذاري در ارزهاي ديجيتال بدون واسطه و دخالت دولت توانستند بر روي دارايي هاي خود، مديريت و كنترل داشته باشند. پيشرفت هاي سريع و گسترده ارزهاي ديجيتال، به زودي آنها را به بهترين و سودآورترين سرمايه گذاري تبديل خواهد كرد.

۲- ارزهاي ديجيتال سرعت نقدينگي بسيار بالايي دارند و به راحتي مي توان به دارايي هاي ديگري آنها را تبديل كرد، دليل اين مزيت ارزهاي ديجيتال اين است كه دارايي هاي موجود در اين بازار مختص شركت هاي بزرگ و سرمايه گذاران عمده نيستند، بلكه افراد با سرمايه هاي خرد نيز مي توانند در اين بازار معاملات خود را انجام دهند.

۳- كساني كه با شناخت كامل اين بازار و آموزش تمام مراحل آن سرمايه خود را وارد بازار ارزهاي ديجيتال مي كنند، مي توانند به بازدهي بسيار بالايي دست پيدا كنند در غير اين صورت ممكن است ضرر كنند و سرمايه خود را از دست بدهند. در كل ميزان بازدهي در سرمايه گذاري ارزهاي ديجيتال بسيار بالا مي باشد.

۴- تعداد ارزهاي ديجيتال روز به روز در حال افزايش مي باشد، اين امر به سرمايه گذاران اين امكان را مي دهد كه بجاي سرمايه گذاري بر روي يك ارز ديجيتال، همزمان بر روي چندين ارز ديجيتال سرمايه گذاري كنند و به عبارتي تمام تخم مرغ هاي خود را درون يك سبد قرار ندهند تا دچار ضرر عمده و بزرگ نشوند. سرمايه گذاران همچنين مي توانند در بازارهاي ديگر از جمله بازار بورس و سهام نيز مشاركت داشته باشند.

۵- معاملات در بازارهاي ارزهاي ديجيتال محدود به هيچ مكان و زماني نيستند و افراد با قابليت انعطاف پذيري بازار مي توانند در هر زمان و هر مكان به انجام معاملات خود بپردازند. همچين هر ارز ديجيتالي كه خريد و فروش مي كنند، متعلق به خودشان مي باشد و از اين بابت داراي استقلال كامل هستند. بنابراين اين تنوع سرمايه گذاري داراي استقلال و انعطاف پذيري بالايي مي باشد.

معايب سرمايه گذاري در بازار ارزهاي ديجيتال
1- در صورتي كه قيمت يك ارز ديجيتال با حباب افزايش پيدا كرده باشد و اصولي سير صعودي خود را طي نكرده باشد، سرمايه گذاري بر روي آنها ريسك بالايي دارد. همچنين نوسانات زياد و عدم پشتيباني، آن را به يك بازار نامطمئن تبديل كرده است. بنابراين حباب قيمتي از جمله معايب سرمايه گذاري در ارزهاي ديجيتال مي باشد.

2- موانع سياسي و قانوني بر سر راه ارزهاي ديجيتال همچنان در برخي كشورها وجود دارد، بنابراين سرمايه گذاري در اين بازار را با ريسك بالايي همراه مي كند.

مقايسه معامله گري و سرمايه گذاري در ارزهاي ديجيتال

براي مقايسه معامله گري و سرمايه گذاري در ارزهاي ديجيتال، مي توان به چندين مورد اشاره كرد كه در ادامه به بررسي آنها مي پردازيم.

معامله گران مي توانند علاوه بر كسب سود از بازار ارزهاي ديجيتال، از بازارهايي مانند بازار بورس، بازار گواهي سكه و طلا، اوراق بدهي نيز سود به دست آورند در حالي كه سرمايه گذاران معمولا در اين بازارها سرمايه گذاري نمي كنند.

معامله گران همچنين مي توانند هم از صعودي بودن قيمت ها و هم از نزولي بودن آنها در بازار ارزهاي ديجيتال سود كسب كنند، در حالي كه سرمايه گذاران فقط از صعودي بودن قيمت ها سود به دست مي آوردند.

تفاوت بعدي سرمايه گذاري و معامله گري در نوع تحليل هاي مورد استفاده مي باشد، به طوري كه معامله گران از تحليل هاي تكنيكال و سرمايه گذاران از تحليل هاي فاندامنتال براي انجام فعاليت هاي خود استفاده مي كنند.

نتيجه گيري

معامله گران حرفه اي نه تنها مي توانند از طريق معاملات به سود هاي كوتاه مدت برسند بلكه از طريق تصميمات سرمايه گذاري و سرمايه گذاري هاي بلند مدت مي توانند به كسب سود و درآمد بپردازند. البته سرمايه گذاران نيز در مواقع خروج از موقعيت هاي حساس به مهارت هاي معامله گري نياز دارند. در اين مقاله به بررسي مقايسه معامله گري و سرمايه گذاري در ارزهاي ديجيتال به طور كامل پرداختيم و هر شخص مي تواند به با توجه به اهداف مالي و مهارت هاي خود هر كدام از آنها را انتخاب كنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۸:۳۶ توسط:علي محمدي موضوع: نظرات (0)

آموزش كار با تريدينگ ويو(tradingview)

بازار مالي ارزهاي ديجيتال به يكي از پرسودترين بازارهاي مالي در دنيا تبديل شده است، بازاري كه به صورت 24 ساعته فعال مي باشد و شما مي توانيد با استفاده از تحليل هاي خود، در هر ساعت از شبانه روز به خريد و فروش و انجام معامله بپردازيد؛ اما براي تحليل درست بازار ارزهاي ديجيتال نياز به آموزش كار با تريدينگ ويو داريد، يك وب سايت عالي براي پيش بيني روند ارزهاي ديجيتال؛ براي بررسي دقيق اين وب سايت و آشنايي با مهم ترين ابزارهاي تريدينگ ويو تا پايان اين مقاله همراه ما باشيد.

آشنايي با ارزهاي ديجيتال

ساتوشي ناكاموتو خالق پادشاه ارزهاي ديجيتال يعني بيت كوين، فردي ناشناس است كه تاكنون هيچ شخصي در دنيا از وجود او اطلاعي ندارد، ساتوشي ناكاموتو با وجود گمنام بودن، از محبوبيت بالايي در دنيا برخوردار است، شروع توجهات به بيت كوين نيز از سال 2013 شروع شد، زماني كه قيمت هر واحد از اولين كوين بازار كريپتوكارنسي - cryptocurrency به رقم 1000 دلار رسيد، قابل ذكر است كه اولين پرداخت بيت كوين، براي خريد 2 عدد پيتزا بوده است، براي خريد اين 2 پيتزا 10000 واحد از ارز ديجيتال بيت كوين صرف شده است.

تحليل ارزهاي ديجيتال به طور كلي به سه دسته تقسيم مي شوند:

تحليل تكنيكال
تحليل فاندامنتال
تحليل سنتيمنتال (روانشناسي بازار)
زماني كه شما با استفاده از خبرهاي پيرامون بازار ارزهاي ديجيتال يك رمز ارز را تحليل مي كنيد و اين تفكر را داريد كه اين خبر مثبت بوده و باعث افزايش تقاضا براي آن ارز مي شود، در واقع يك نوع تحليل فاندامنتال انجام داده ايد اما زماني كه شما با استفاده از ابزارها تحليل هايي را در نمودار انجام مي دهيد و حمايت مقاومت هاي مهم يك رمز ارز را در ناحيه PRZ (زون هاي حمايتي و مقاومتي) پيدا مي كنيد، در واقع تحليل تكنيكال انجام داده ايد؛ تعريف هاي متفاوتي از محدوده زون در تحليل هاي تكنيكال وجود دارد، براي مثال در محدوده قيمت در پرايس اكشن RTM زون هاي دست نخورده يا FRESH را آموزش مي دهد.

اما مهم ترين بخش از موفقيت در بازار ارزهاي ديجيتال، شناخت روانشناسي بازار است، شايد باور غلطي داشته باشيد كه در صورت انجام تعداد معاملات بالا مي توانيد سودهاي چند صد درصدي را كسب كنيد اما در واقع يك تريدر يا معامله گر بيشترين وقت خالي را در ميان ديگر شغل ها دارد، به عنوان يك تريدر بايد منتظر شكار بمانيد و در بهترين موقعيت وارد بازار شويد و سود خود را از بازار بگيريد.

آموزش كار با تريدينگ ويو براي تحليل تكنيكال
براي ورود به وب سايت تريدينگ ويو، تنها كافيست بر روي لينك Tradingview كليك كنيد! لازم به ذكر است قبل از شروع كار با اين وب سايت بايد در آن ثبت نام كنيد؛ (ثبت نام در اين سايت رايگان است). از تريدينگ ويو براي تحليل ها و پيش بيني روند بازار به وسيله تحليل تكنيكال استفاده مي شود.

كار با تريدينگ ويو - استفاده از ابزارها

شايد با ديدن اين صفحه فكر كنيد، درك اين وب سايت كار دشواري است اما در واقع كار كردن با تريدينگ ويو بسيار جذاب و دوست داشتني است! در صورتي كه نور سفيد چشمان شما را اذيت مي كند مي توانيد با استفاده از گزينه سه خط در بالا سمت راست وب سايت حالت Dark color theme را فعال كنيد. در نوار عمودي اين سايت ابزارهاي مورد استفاده براي شما را همچون برنامه فتوشاپ مي توانيد مشاهده كنيد، در سمت راست اين صفحه نيز مي توانيد قيمت لحظه اي وب سايت را ملاحظه كنيد اما در نوار افقي بالا وب سايت مي توانيد تايم فريم و انديكاتورها را تغيير دهيد.

كار با تريدينگ ويو - بهترين تايم فريم

انتخاب تايم فريم متناسب با استراتژي معاملاتي شما تغيير مي كند اما براي تحليل ابتدا بهتر است از تايم فريم بزرگ تر شروع كنيد و تحليل خود را در تايم فريم هاي كوچك تر نيز بررسي كنيد، از پايين سمت راست نيز مي توانيد گزينه log را براي متناسب بودن نمودار با تحليل خود انتخاب كنيد؛ نمودارهاي پايين چارت كه به صورت ستون هاي قرمز و سبز به نمايش در آمده است، حجم معاملات ورودي و خروجي به ارز ديجيتال مدنظر شماست، حجم معاملات يكي از گزينه هاي اصلي براي بررسي آن در تحليل خود است كه بايد به آن توجه بسيار ويژه اي كنيد.

آموزش كار با تريدينگ ويو - نحوه ترسيم ترندلاين

يكي از پراستفاده ترين ابزارهاي تريدينگ ويو ترندلاين است، استفاده از اين ابزار مي تواند شما را به سودهاي بسيار زيادي برساند، وصل كردن قله ها به يكديگر و يا وصل كردن دره ها به هم ديگر مي تواند نواحي مقاومت و حمايت هاي دايناميك خوبي را به شما دهد؛ به طور كلي در بازارهاي مالي دو نوع حمايت استاتيك و دايناميك وجود دارد، به مناطق ثابتي كه قيمت با نزديك شدن به آن واكنش نشان مي دهد، حمايت يا مقاومت استاتيك نام دارد؛ اما زماني كه از ترندلاين استفاده مي كنيد و ادامه روند رمز ارز مورد نظر خود را پيش بيني مي كنيد در واقع سقف و كف هاي دايناميك را بدست مي آوريد؛ ابزارهايي كه استفاده بيشتري را در بين معامله گران دارند را در تصوير بالا با ستاره مشخص شده است.

استفاده از ابزارهاي ترندلاين در تريدينگ ويو

استفاده از ابزار ترندلاين را در تصوير با رنگ نارنجي مي توانيد ببيند، همان طور كه در تصوير مشخص است، كف ها به يكديگر متصل است، در صورت امتداد اين خط مي توانيد محدوده هاي مهم پيش رو را پيش بيني كنيد، چرا كه قيمت زماني كه به اين خط برخورد كرده است خلاف جهت برگشته است، به همين دليل مي تواند به اعتبار اين خط اطمينان بالايي كرد، Horizon tal line نيز يك خط افقي را براي شما بر روي چارت رسم مي كند(در پرايس اكشن RTM به اين خط، خط SR مي گويند)، اين خط براي نقطه زني در معاملات فيوچرز (اهرم هاي معاملاتي) استفاده مي كند؛ در اين نوع معاملات شما با پولي بيش تر از آورده خود معامله مي كنيد و در صورت سود كردن، سود شما نيز چند برابر مي شود.

قابل ذكر است در اين روش شما مي توانيد با استفاده از معاملات فيوچرز از ريزش معاملات نيز سود دريافت كنيد، نكته مهم در مورد اين نوع معاملات اين است كه به طور متوسط هر 8 ساعت كارمزدي از شما كسر خواهد شد؛ در صورت ضرر نيز، ضرر شما ضرب به تعداد اهرمي كه قرارداده ايد خواهد شد؛ Regression trend نيز همان طور كه در تصوير مشخص است، به شما يك خط مياني و يك خط براي سقف ها و يك خط براي كف ها را در اختبار شما قرار مي دهد، كه قيمت با هربار برخورد به سقف يا كف اين خطوط برگشته و از ادامه روند منصرف شده است، اين ابزار هم در معاملات فيوچرز استفاده زيادي دارد، براي رسم اين ابزار بايد يك نقطه را در كف و يك نقطه را در سقف انتخاب كنيد (برعكس اين جمله نيز قابل اجراست.)

نكته قابل توجه اين است كه با استفاده از ترندلاين مي توانيد سرمايه گذاري هاي بلند مدت (هودل كردن) انجام دهيد، هودل در لغت به معني نگه داشتن است. در بازارهاي مالي ارزهاي ديجيتال به معني نگه داشتن ارز ديجيتال مدنظر تا زماني كه به سود خوبي برسد؛ هودل كردن يكي از بهترين استراتژي هاي مورد استفاده در بين معامله گران بازارهاي ماليست.

آموزش كار با تريدينگ ويو - كانال هاي پر سود

يكي از مهم ترين ابزارها براي پيش بيني روند ارز ديجيتال مورد نظر شما، استفاده از كانال است، اين كانال از سه خط ترندلاين تشكيل شده است، براي رسم كانال ابتدا بايد كف هاي بالاتر از يكديگر را شناسايي كنيد و با اتصال آن ها خط دوم را به سقف هاي بالاتر متصل كنيد، زماني كه اين اتصالات را انجام مي دهيد يك خط چين، اين كانال را به دو قسمت مساوي تقسيم ميكند، همانطور كه مي بينيد قيمت هرگاه به خط هاي رسم شده در تصوير بالا برخورد مي كند، برگشته و از ادامه روند منصرف مي شود، در صورت تشخيص درست نواحي دايناميك مي توانيد وارد پوزيشن هاي فيوچرزي شويد.

محدوده يا زون در تريدينگ ويو

زون ها محدوده هاي حمايتي يا مقاومتي در نمودار هستند كه از اعتبار بيشتري نسبط به خط افقي Horizontal line برخوردارند، اين محدوده ها در واقع نواحي استاتيك هستند كه قيمت هرگاه به آن ها برخورد كرده است از ادامه روند منصرف شده و جهت خود را تغيير داده است، با استفاده از كانال نيز مي توانيد زوني با نقاط دايناميك را رسم كنيد، طبق نظرات تريدرها، معامله نكردن در محدوده زون ها يك نكته كليدي است.

فيبوناچي در تريدينگ ويو

فيبوناچي دو نقطه اي (Retracement) و فيبوناچي سه نقطه اي (Extension) دو ابزار بسيار مهم براي پيش بيني اهداف آينده است، براي استفاده از فيبوناچي دو نقطه اي، اگر مي خواهيد پيش بيني كنيد قيمت تا كجا پيشروي مي كند، نقطه اول را در يك موج قبلي قرار دهيد و نقطه دوم را در اتمام موج فعلي بگذاريد؛ در فيبوناچي سه نقطه اي نيز بايد همين كار را انجام دهيد با اين تفاوت كه از يك موج قبل تر اين كار را انجام دهيد. اين خطوط خط هايي فرضي هستند كه قيمت با برخورد به آن ها واكنش نشان مي دهد، قابل ذكر است اعداد 618 در فيبوناچي از قدرت بيشتري برخوردار است.

آموزش كار با تريدينگ ويو -استفاده از انديكاتورها

يكي ديگر از ابزارهايي كه مي تواند به شما در نمودارها براي پيش بيني ادامه روند كمك كند، انديكاتورها هستند، انديكاتورها مي توانند محدوده حمايتي و مقاومتي خوبي را براي شما به نمايش بگذارند، RSI، MAC دو انديكاتور پر استفاده هستند كه مي توان استراتژِي واگرايي را از آن استفاده كرد؛ با كليك بر روي گزينه Indicators مي توانيد با تايپ نام آن، انديكاتور مدنظر خود را به نمودار اضافه كنيد. قسمت جذاب Compare مي تواند به شما نمودار ديگر رمز ارزها را به شما نشان دهد، با كليك بر روي اين گزينه مي توانيد چارت فعلي رمز ارز خود را با چارت ارز ديجيتال ديگري مقايسه كنيد.

واچ ليست ارزهاي ديجيتال در تريدينگ ويو

در صورتي كه تحليل هاي خود را در يك ارز ديجيتال در صرافي خاص پيش برده ايد، مي توانيد آن ها را با اضافه كردن در بخش واچ ليست، در سمت راست تريدينگ ويو براي هميشه داشته باشيد، براي اين كار كافي است تنها با كليك بر روي گزينه + در بالا و سمت راست تصوير رمز ارز خود را انتخاب كنيد.

شما به عنوان يك تريدر بايد از اين وب سايت استفاده كنيد، هر شخص مي تواند تحليل هاي متفاوتي از ارز ديجيتال كاردانو (ADA) و يا بايننس كوين (BNB) داشته باشد لذا براي اين تحليل تكنيكال خود مي تواند از اين وب سايت استفاده كند.


برچسب: آموزش كار با تريدينگ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۷:۵۱ توسط:علي محمدي موضوع: نظرات (2)

شبكه OMG چيست؟

شبكه OMG چيست؟

شبكه OMG يك راه حل مقياس پذير لايه دو غير محافظ براي اتريوم مي باشد كه قبلا به OmiseGo معروف بوده است. بنياد OMG مسئوليت اداره اين پروژه را بر عهده دارد. اين شبكه در مقايسه با راه حل هاي مقياس پذيري لايه دو اتريوم مثل Polygon و Arbitrum، يك پروژه ي بدون كاربرد محسوب مي شد اما با ادغامي كه توسط شبكه Boba انجام گرفت، راه حلي براي نجات اين پروژه ايجاد شد. در اين مقاله به بررسي اين شبكه، مزايا و كاربردهاي آن مي پردازيم.

شبكه OMG چيست؟

شبكه OMG، يك شبكه مبتني بر اتريوم مي باشد كه با هدف حل مشكل مقياس پذيري بلاك چين اتريوم، ايجاد شده است. اين شبكه  توليد كننده ي بلاك مستقل با نام زنجيره الگوريتم اثبات اعتبار (PoA) مي باشد. شبكه OMG بالاي اتريوم، يك لايه براي انتقال ارزش ايجاد كرده است تا تراكنش هاي اتريوم را بتواند در يك دسته قرار دهد و سرعت آنها را از طريق يك زنجيره بهينه سازي و قبل از ارسال به بلاك چين اتريوم براي تاييد، افزايش دهد. بنابراين به جاي تاييد جداگانه تراكنش ها، به تاييد دسته اي آنها مي پردازد. اين فرآيند باعث افزايش سرعت و كاهش قيمت معاملات مي شود.

اين شبكه به عنوان پلتفرم گواهي اثبات سهام و از جمله الگوريتم هاي اجماع مبتني بر اتريوم مي باشد كه باعث شفافيت و عمومي سازي سيستم هاي مالي مي شود. اين شبكه براي ايجاد شفافيت و عمومي سازي از طريق كمك به شبكه هاي پرداخت غيرمتمركز اقدام مي كند. اين شبكه همچنين به كاربران براي انتقال سريع تر و ارزان تر توكن هاي ETH و ERC20 نسبت به معاملات مستقيم در شبكه اتريوم كمك مي كند. اين بستر توسط سازمان Omise كه تسهيل كننده پرداخت هاي مرزي در جنوب شرق آسيا مي باشد، اداره مي شود.

شبكه Boba چيست؟
شبكه Boba يك شبكه با كارمزد GAS كمتر و توان عملياتي تراكنش بهبود يافته مي باشد. اين شبكه همچنين سازگار با اتريوم مي باشد و ادعا مي كند كه برنامه هاي ديفاي و NFT كه براي مشتريان خرده فروشي گران هستند، در شبكه Boba مقرون به صرفه مي شوند. اين شبكه همچنين خروجي هاي سريعي را ارائه مي كند كه توسط استخرهاي نقدينگي مبتني بر جامعه و يك پل Boba NFT پشتيباني مي شوند و به NFT ها اجازه مي دهد كه روي Boba راه اندازي و به طور مقرون به صرفه به اتريوم متصل شوند. بنابراين كاربران در اين شبكه علاوه بر بهره مندي از امنيت و تمركز زدايي اتريوم، مي توانند از اجراي سريع و هزينه هاي پايين تراكنش در Boba نيز بهره ببرند.

بنيانگذار شبكه Boba
آلن چيو در سال 2018 شبكه ي Boba را تاسيس كرده است. او سابقه اي 20 ساله در راه اندازي و سرمايه گذاري در استارتاپ هاي سازماني دارد. آلن چيو همچنين عضو هيئت فارغ التحصيلان دانشكده بازرگاني استنفورد مي باشد. 

يك نقل قول از آل چيو: "از ديدگاه جامعه، ما خوش شانس هستيم كه شبكه OMG را به ارث برده ايم. ما يك DAO و يك توكن داريم، بنابراين دارندگان توكن Boba مي توانند در اداره شبكه شركت كنند. ما همچنين سود حاصل از شبكه را با دارندگان توكن خود به اشتراك مي گذاريم."

شبكه OMG چگونه كار مي كند؟
شبكه Boba يك شبكه مبتني بر اتريوم مي باشد كه كاربران مي توانند به وسيله پل Boba، دارايي هاي خود را از اتريوم به Boba و بلاك چين هاي لايه دوم مختلف، منتقل كنند، بنابراين كاربران به ارائه دهندگان نقدينگي پشتيبان سوآپ، كارمزد كمي را پرداخت مي كنند.

چه چيزي شبكه OMG را منحصر به فرد مي كند؟

اين شبكه باعث كاهش هزينه هاي بالاي GAS در اتريوم مي شود. همچنين اين شبكه براي تشويق پروژه هاي اوليه با ايده هاي هيجان انگيز، ايجاد يك صندوق اكوسيستمي را وعده داده است. اين شبكه با انتخاب Optimism به عنوان يك راه حل مقياس پذيري، هماهنگي با تكامل اتريوم را آسان تر كرده است. 

يكي از مزيت هاي Boba اين است كه با راه حل خروج سريع، به كاربران امكان برداشت زودتر از 7 روز در Optimism را با پرداخت هزينه تسهيلات، مي دهد.

اين شبكه با تكيه بر نيروهاي بازار، بهينه سازي كارايي در اين مورد را ايجاد مي كنند. Boba همچنين قصد دارد مطابق ميزان شدت اشكال كشف شده، به كاربران خود تا 100,000 دلار به عنوان جايزه پرداخت كند. پل زدن در Boba سريع و ساده است و مي تواند با اتصال متامسك به پل شبكه و سپس انتقال وجوه از اتريوم به Boba انجام شود. البته كارمزد گس اتريوم براي اين تراكنش اعمال مي شود، بنابراين كاربران بايد براي انجام اين تراكنش از داشتن وجوه كافي مطمئن شوند.

شبكه OMG براي حل مشكلات مقياس پذيري اتريوم، در رسانه Boba Network به راه حل هاي مقياس پذيري مانند Polygon, Arbitrum, zkSync ,StarkWare پيوست.

مزاياي شبكه OMG
۱- تكنولوژي محبوب
اصلي ترين مزيت شبكه OMG اين است كه يك بستر غيرمتمركز جهاني را براي انجام مبادلات ارزهاي ديجيتال و همچنين ارزهاي فيات ايجاد مي كند. افراد مي توانند بدون افتتاح حساب بانكي يا داشتن كارت اعتباري، دارايي هاي نقدي خود را مبادله كنند. انتقال ارز ديجيتال به OMG Network بسيار ارزان تر از سرويس هاي مشابه ديگر مي باشد.

۲- پشتيباني قوي
شبكه OMG با شركت معروف بلاك چين Bitcoin Suisse AG. Further، در مرحله سرمايه گذاري جمعي همكاري كرد. همچنين ويتاليك بوترين و برخي توسعه دهندگان مانند GOLEM و MakerDAO از اين پروژه حمايت و پشتيباني كرده اند. همچنين دولت تايلند هم به بستر OMG براي توسعه بيشتر كمك كرده است.

۳- داشتن سرمايه گذاران بزرگ
علاوه بر گروه مالي shinhan، برخي موسسات مالي مانند SMBC، GGV، AscendCapital و… نيز به عنوان شركاي مالي، در شبكه OMG سرمايه گذاري كرده اند.

اصلي ترين كاربردهاي شبكه OMG

- اين شبكه براي انجام تراكنش هاي بين بلاك چين به استفاده از توكن ها نيازي ندارد، بنابراين انجام تراكنش ها در اين بستر مبادلاتي غيرمتمركز ساده تر انجام مي شود. 

- اين شبكه براي بهبود بخشي به فرآيندهاي تسويه و همچنين تجربه كاربري در بلاك چين هاي جديد، از عملكرد ميان زنجيره اي استفاده كرده است. 

- OMG Network باعث كاهش فشار ناشي از رقابت ها مي شود و به بلاك چين ها اين امكان را مي دهد كه تمركز خود را بر بهبود خدمات خود قرار دهند نه صرف هزينه هاي مربوط به بازاريابي.

- توكن OMG علاوه بر اين كه تراكنش هاي ساده را تسهيل مي كند، نقش مهمي براي محافظت مقرون به صرفه تر و سريع تر از شبكه OMG دارد.

- كاربران با داشتن توكن هاي OMG، مي توانند بر اساس قوانين اجماع، حق اعتبار اين بلاك چين را خريداري نمايند.

- توكن OMG در هنگام عرضه سهام ها، براي خريد سهام ها مورد استفاده قرار مي گيرد.

- توكن OMG همچنين براي پرداخت هزينه خدمات بر روي شبكه نيز كاربرد دارد.

- قيمت بستر OMG، بر اساس فشارهاي بازار و ميزان ارزش تراكنش ها دچار نوسان مي شود.

امنيت شبكه OMG
مكانيزم اثبات اعتبار (PoA) تامين كننده ي امنيت شبكه OMG مي باشد. اين مكانيزم ضمن كنترل شبكه OMG، باعث مي شود كاربران در رابطه با اعتبار سنجي معاملات، به آن اعتماد كنند. سپس شبكه اصلي به سيستم POS كه همان ساز و كار اثبات سهام مي باشد، منتقل مي شود و كاربران مي توانند اقدام به واگذاري توكن هاي خود به اعتبار سنج ها كنند. اين امر باعث مي شود امنيت شبكه بهبود يابد و همچنين كاربران پاداش هاي اضافي كسب كنند.

كيف پول هاي شبكه OMG

كاربران از ژوئن سال 2020 مي توانند كيف پول تحت وب OMG را در اين شبكه و با مراجعه به وب سايت آن، تهيه كنند. كاربران پس از تهيه يك كيف پول براي خود، مي توانند دارايي هايشان را در آن سپرده گذاري و در زنجيره پلاسما، مديريت كنند.

كاربران براي انتخاب كيف پول مناسب بايد نوع استفاده و ميزان سرمايه اي كه مي خواهند در آن ذخيره كنند را مد نظر قرار دهند.

كيف پول هاي سخت افزاري كه هزينه هاي بالايي دارند و نحوه ي كار با آنها پيچيده مي باشد، به دليل امنيت و پشتيباني قوي كه دارند براي ذخيره سازي مقدار زيادي OMG گزينه مناسبي مي باشند. كيف پول لجر از جمله اين كيف پول هاست كه براي ذخيره سازي OMG، روش هاي خوبي را در نظر گرفته است.

كيف پول هاي نرم افزاري نيز براي ذخيره كردن مقدار كمي OMG مناسب هستند. افراد تازه كار به راحتي مي توانند از اين كيف پول ها استفاده كنند. اين كيف پول ها در مقايسه با كيف پول هاي سخت افزاري از امنيت كمتري برخوردارند، اما هزينه آنها پايين مي باشد و كار كردن با اين كيف پول ها آسان است. كاربران مي توانند نسخه مخصوص گوشي هاي هوشمند و نسخه دسكتاپ آنها را دانلود كنند.

علاوه بر كيف پول هاي سخت افزاري و نرم افزاري، كيف پول هاي تحت وب يا آنلاين نيز براي ذخيره كردن OMG مناسب هستند. كاربران از طريق مرورگر وب و چند دستگاه مي توانند به اين كيف پول ها دسترسي پيدا كنند. اين كيف پول ها رايگان هستند و كار با آنها آسان است. البته امنيت كمتري نسبت به كيف پول هاي سخت افزاري و نرم افزاري دارند، بنابراين براي ذخيره كردن مقدار زيادي OMG مناسب نمي باشند.


برچسب: شبكه OMG،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۴:۵۵ توسط:علي محمدي موضوع: نظرات (0)

بهترين پلتفرم هاي بلاك چين توليد كنندگان محتوا در سال 2021

بهترين پلتفرم هاي بلاك چين توليد كنندگان محتوا در سال 2021

توليد كنندگان محتواي پلتفرم در رسانه هاي اجتماعي، هميشه به دنبال پلتفرم هاي توليد محتواي مبتني بر بلاك چين هستند كه شفافيت بيشتر و پاداش هاي بهتري به همراه داشته باشد. از آنجايي كه توليد محتواي ارز ديجيتال در سراسر جهان رو به رشد است و براساس گزارشي در سال 2019 اعلام شد كه ارزش محتواي ديجيتال چيزي در حدود 11 ميليارد دلار است اما محققان بازار پيش بيني مي كنند كه تا سال 2030، ارزش محتواي ديجيتال با نرخ 12 درصد CAGR رشد خواهد كرد. البته عوامل مختلفي موجب رشد پلتفرم هاي ديجيتالي خواهد شد. براي آشنايي بيشتر با بهترين پلتفرم هاي بلاك چين تا انتهاي مقاله با ما همراه باشيد. 

چشم انداز توليد محتواي ديجيتال

كاهش هزينه توليد محتوا موجب شده است كه ورود به بازار راحت تر باشد و به همين خاطر است كه تعداد توليد كنندگان محتوا نيز افزايش يافته و از اين طريق نيز درآمد ناخالص نيز بيشتر شده است. علاوه بر اين سرعت نفوذ اينترنت بالا بوده و متناسب با آن نيز، تعداد كاربران با گوشي هاي هوشمند و تبلت با سرعتي متناسب در حال افزايش است كه عاملي موثر در رشد ابزارهاي توليد محتوا و در نهايت پذيرش سريع آنهاست. اما سوال اينجاست كه آيا بازار رو به رشد، به افزايش درآمد براي توليد كنندگان محتوا منجر خواهد شد؟

اينگونه مي توان پاسخ داد كه نه لزوما. چرا كه اولا زمان زيادي لازم است تا مخاطب ايجاد شود و اين زمان ممكن است پس از ايجاد محتوا هم وجود داشته باشد. در اين ميان است كه پلتفرم هاي رسانه هاي اجتماعي هزاران پول تبليغاتي بدست مي آورند، در صورتي كه بخش اندكي از اين درآمد به دست توليد كنندگان محتوا مي رسد. در صورتي كه توليد كنندگان محتوا مي توانند درآمد قابل توجهي داشته باشند.

به عنوان مثال، YouTubers برتر در سال 2020 حدود 211 ميليون دلار درآمد كسب كردند كه اين رقم با درآمدهاي ديگر متناسب نيست. پردرآمدترين يوتيوبر، Ryan ToysReview در سال 2020 در حدود 29.5 ميليون دلار درآمد داشت. به همين خاطر است كه اغلب افراد علاقه مند به كسب درآمد از برنامه يوتيوب هستند اما واقعيت چيز ديگري است و بدين صورت است كه يوتيوب به طور متوسط سالانه 10000 تا 17000 دلار درآمد داشته كه به سختي مي توان از اين درآمد براي پوشش هزينه هاي اوليه استفاده كرد. 

بسياري از توليد كنندگان محتوا به سختي به اندازه كافي درآمد كسب مي كنند و اين تا زماني است كه طرفداران قابل توجهي به دست آورند يا اينكه تبليغ كنندگان يا پلتفرم هاي رسانه هاي اجتماعي، هماهنگي مشخصي داشته باشند. 

بلاك چين چگونه به توليدكنندگان محتوا كمك مي كند؟
تمركززدايي از طريق فناوري بلاك چين، مشكل انحصار غول‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي را كه تقريباً تمام درآمدهاي تبليغاتي را مي‌خورند، از بين مي‌برد. در اين راستا پلتفرم‌هاي بلاك چين توليد محتوا وجود دارند كه به شفاف‌سازي فرآيند كمك مي‌كنند. پاداش‌ها، پولي يا غيره، براي سازندگان متناسب با تأثيري است كه بر محتواي خود گذاشته‌اند. در اينجا، ده مورد از پلتفرم هاي بلاك چين را مورد بحث قرار خواهيم داد.

پلتفرم فليكسو(Flixxo)
يكي از پلتفرم هاي بلاك چين در زمينه توليد محتوا، پلتفرم فليكسو است كه نوعي از پلتفرم توزيع ويدئويي غيرمتمركز بوده كه كارش خارج كردن محتواي ويدئويي از يوتيوب و آمازون و فيسبوك است. هدفي كه اين شركت دارد، تمركز بر روي توليد و توزيع و جبران خسارت و كسب درآمد از محتواي ويدئويي است. فليكسو با راه اندازي چنين برنامه اي در نظر دارد كه با كمك توليدكنندگان محتوا، ارتباط بين توليدكنندگان را با تبليغ كنندگان را به چالش بكشد.

فليكسو با حذف واسطه ها از فرآيند توكن بومي Flixxo، FLIXX، از فناوري بيت كوين براي فعال كردن تراكنش بين كاربران Flixxo استفاده مي كند. كاربران مي توانند توكن هاي FLIXX را براي تماشاي ويديوها، تبادل آن با همتايان خود و حتي خرج كردن توكن ها در خارج از برنامه Flixxo استفاده كنند. اين يك اصل اساسي تمركززدايي ناشي از بلاك چين است كه از استراتژي همتا به همتا استفاده مي كند. 

پلتفرم تتا(Theta)

تتا يكي از پلتفرم هاي بلاك چين بوده كه به صورت غيرمتمركز فعاليت مي كند و با استفاده از تراكنش هاي همتا به همتا از كاربران محتواي ويدئويي پشتيباني مي كند. هدف اين نوع پلتفرم، ايجاد مزاياي يكسان براي همه ذينفعان است. بينندگان براي به اشتراك گذاري پهناي باند و منابع اضافي و شركت در شبكه، جوايزي دريافت مي كنند. به نوبه خود، محتواهاي ويديويي با كيفيت بالا و روان تر را بدون نياز به پلتفرم هاي ويديويي براي ايجاد زيرساخت هاي گران قيمت تضمين مي كند.

البته ورود كاربران به عنوان ورودي هاي جديد ويدئويي، ماهيت متمركز تحويل محتواي ويدئويي را از بين مي برد و از اين طريق تضمين مي كند كه درآمد بيشتري به سازندگان و پلتفرم ها مي دهد. در پلتفرم بلاك چين توليد محتواي تتا، مشاوران برجسته اي از جمله استيوچن از بنيانگذاران يوتيوب و جاستين كان از بنيانگذاران توئيچ است. علاوه بر اين موارد، اعتبار سنج هاي بزرگي همچون گوگل، بايننس و سامسونگ دارد. 

جعبه محتوا
از ديگر پلتفرم هاي بلاك چين در زمينه توليد محتواي ويدئويي، جعبه محتوا است كه از اين جعبه براي شكستن انحصار بازيكنان بزرگ در صنعت محتواي ديجيتال استفاده شده كه هدف آن فعال كردن يك سيستم پرداخت يكپارچه و يك استخر مشترك كاربران است. از اين طريق كاربران مي توانند هزينه هاي توليد پايين تري پرداخت كنند و علاوه بر آن نيز كاربران به خاطر مديريت محتوا پاداش دريافت مي كنند. استفاده از چنين پلتفرمي، به كاهش اختلافات تقسيم سود و هزينه هاي عملياتي حسابداري كمك مي كند.

مزيت نهايي كه استفاده از اين پلتفرم بلاك چين توليد محتوا براي كاربران خود به همراه دارد، افزايش در دسترس بودن كانال هاي كسب درآمد است. به علاوه دوره هاي بازپرداخت نيز كوتاه تر مي شود. جعبه محتوا تضمين مي كند كه پرداخت هرگز براي هميشه معلق نيست. هسته اصلي اين راه حل ها، يك بلاك چين سريع و ايمن است كه يك سيستم پرداخت احتمالي چند جانبه و يك سرويس هويت اسناد در چندين برنامه را انجام مي دهد. 

پلتفرم استيميت(Steemit)
از ديگر پلتفرم هاي بلاك چين توليد محتوا، استيميت است كه يك برنامه غيرمتمركز رسانه اجتماعي است كه از برنامه هاي غيرمتمركز(dApp) استفاده مي كند. رابط كاربري كه استيميت(Steemit) استفاده مي كند، مشابه با رديت(Reddit) است اما داراي پست هاي محبوبي در زمينه ارزهاي ديجيتال است. پلتفرم بلاك چين اسميت، اين امكان را به كاربران حوزه كريپتو مي دهد تا با اشتراك گذاشتن نظرات خود جوايزي دريافت كنند. سه توكن براي تقويت پلتفرم استيميت وجود دارد كه از اين سه توكن براي كسب درآمد از طريق پست كردن، نظر دادن و يا راي موافق در انجمن استيميت استفاده مي شود. بعد از پلتفرم استيميت، STEEM POWER مي آيد، بدان معنا كه مي توانيد استيميت را به اشتراك گذاشته و يا اينكه آن را تقويت كنيد. هدف نهايي اين پلتفرم، ايجاد دلاري است كه مشابه با استيبل كوين بوده و با دلار آمريكا برابري مي كند.

ماي سليا(Mycelia) براي موسيقي

نوعي از پلتفرم هاي بلاك چين براي محتواي ويدئويي، ماي سليا است كه در هسته خود، يك مركز تحقيق و توسعه براي سازندگان موسيقي است. هدفي كه اين نوع پلتفرم دارد، اين است كه به صورت يكسان به همه كاربران، درآمد مي رساند. به غير از درآمد به سازندگان با ابرداده هاي مرتبط با موسيقي خود كمك مي كند. ايده پلتفرم بلاك چين ماي سليا، توسط هنرمند ايموگن هيپ ايجاد شد كه هدف وي ارائه ابزارهاي مورد نياز هنرمندان موسيقي براي پيشرفت در حوزه خود است.

به علاوه ماي سليا تضمين مي كند كه تمامي طرف هاي درگير در اين فرآيند، پرداخت هاي كامل را دريافت مي كنند. هدف از ايجاد چنين پلتفرمي، اطمينان از حفظ استانداردهاي تجاري، اخلاقي و فني است. در حالي كه صنعت خدمات موسيقي به توليدات خود ادامه مي دهد. اين پلتفرم بلاك چين توسط گروهي از متخصصان صنعت با هدف مشترك كاوش، راه حل هاي فن آوري جديد كه مي تواند تاثير مثبتي بر صنعت ايجاد مي كند، اداره مي شود. 

مرورگر شجاع(Brave Browser)
مرورگر Brave، نوعي پلتفرم بلاك چين توليد محتوا بوده كه مدل آن كاملا منحصر به فرد است كه در آن كاربران با مشاهده محتواهايي كه در مورد احترام به حريم خصوصي است، پاداش هايي را در غالب توكن هاي BAT كسب مي كنند. كاربران مرورگر كنترل كامل تعداد تبليغاتي كه مي خواهند در هر ساعت ببينند، حفظ مي كنند. با اين پاداش ها كاربران اين توانايي را خواهند داشت كه از سازندگان وب سايت مورد علاقه خود حمايت كنند. از آنجايي كه اينترنت به سرعت در حال رشد و گسترش است، حفظ حريم خصوصي آنلاين و داده هاي شخصي كاربران اهميت بالايي دارد و مرورگر Brave، قويترين ارتباط شبكه حفظ حريم خصوصي را با سرورهاي خود در بين تمامي مرورگرها و برنامه هاي افزودني دارد.

مرورگر شجاع، تمامي تبليغات و ردياب ها را مسدود كرده و اثر انگشت را تصادفي مي كند. ذخيره سازي شخص ثالث و موارد ديگر را براي محافظت از داده هاي كاربر را نيز مسدود مي كند. در حال حاضر بيش از 38 ميليون كاربر Brave وجود دارد و آنها همچنين مي توانند توكن هايي را براي محتواي برتر، كارت هاي هديه و موارد ديگر خرج كنند. به‌زودي، سازندگان مي‌توانند آگهي‌هاي شجاعانه را ارائه دهند كه به آنها كمك مي‌كند درآمد بيشتري از تبليغات نسبت به مدل‌هاي موجود كسب كنند. تا به امروز، بيش از 300,000 سازنده به مدل Brave Rewards پيوسته اند.

مرورگر پيكسي (Pixsy)

پيكسي از ديگر پلتفرم هاي بلاك چين محسوب مي شود كه قصد دارد به سازندگان اصلي از جمله عكاسان و طراحان گرافيك كمك كند تا از محتواي ويدئويي خود حمايت كند. اين كار را از طريق كپي رايت تصاوير خود و آنچه حق آنهاست انجام مي دهد. در واقع با تركيب يك نرم افزار، اسكن تصوير با تيم متخصصان حقوقي خود انجام مي دهد تا به سازندگان محتوايي در مبارزه با هك تصاوير كمك كند. پيكسي(Pixsy)، داراي يك رابط كاربري آسان بوده كه داراي تنظيمات بسيار پرسرعتي است كه در صورت عدم موفقيت، كل پروژه نقض شده را پوشش مي دهد.

Pixsy به عنوان بهترين پلتفرم محافظت از تصوير آنلاين معرفي شد و اخيراً با Binded، يك پلتفرم حق چاپ تصوير مبتني بر بلاك چين ادغام شد. در Binded، هر تصويري كه به منبع بايگاني شما اضافه مي‌شود، اثر انگشت منحصربه‌فردي را دريافت مي‌كند كه براي هميشه در بلاك چين بيت كوين ذخيره مي‌شود. سازندگان يك گواهي حق چاپ را به عنوان مدرك دريافت مي كنند كه از آنها در برابر نقض حق نسخه برداري محافظت مي كند.

پلتفرم Gaze TV
Gaze TV، به عنوان نوعي پلتفرم بلاك چين محسوب مي شود كه در شبكه هاي اجتماعي محتواهاي خلاقانه ايجاد مي كند كه داراي انگيزه هاي نمادين و عملكردهاي پاداش است. توكني كه اين پلتفرم را براي سازندگان و مخاطبان فراهم مي كند، هم نام با پلتفرم بوده و اين قابليت را براي كاربران فراهم مي كند تا بدون هيچ واسطه اي، با خود تعامل داشته باشند. حداكثر عرضه توكن هاي Gaze، يك ميليارد است و در صرافي هايي همچون LATOKEN و ZC.com با جفت هاي تجاري ETH و USDT در دسترس است. 

پلتفرم You42
هدف پلتفرم You42، اين است كه به سازندگان و اينفلوئنسرها اجازه دهد بدون از دست دادن كنترل، درآمدزايي از كار خود را به حداكثر برسانند. اين پلتفرم بلاك چين در زمينه توليد محتوا، شامل تركيبي از موسيقي، ويديو و بازي با كيفيت بالا است. اين پلتفرم توكن U42 خود را به همراه يك توكن ERC-20 كه در بلاك چين اتريوم صادر شده است. اين توكن به كاربران كمك مي كند تا تبليغات را در پلتفرم خريداري كنند. در عين حال، مي توان از توكن ها براي به دست آوردن اعتبار ديجيتال استفاده كرد و به كاربران اجازه خريد محتوا و كالا را داد.

شبكه Aioz

شبكه Aioz (AIOZ) يك شبكه تحويل محتوا مبتني بر بلاك چين لايه 1 است كه عصر جديدي از جريان اينترنت را باز مي كند. AIOZTube يك پلتفرم بلاك چين، به اشتراك گذاري ويديو است كه به سازندگان كمك مي كند محتواي با كيفيت بالا را به ارز ديجيتال تبديل كنند. خدمات اشتراك ويدئويي AIOZ OTT به افراد امكان مي دهد نمايش ها و فيلم هاي مورد علاقه خود را كه با دارايي ديجيتال پرداخت مي شود را از كيف پول AIOZ پخش كنند. در نهايت، AIOZ TV يك برنامه پخش زنده است كه رويدادهاي زندگي واقعي را با پخش لحظه هاي كاربر براي دارايي هاي ديجيتال به يك معامله تبديل مي كند.

آيا سازندگان محتوا بايد سوئيچ را انجام دهند؟
بسياري از شبكه ها، براي دموكراتيك كردن فضاي محتوا و عادلانه تر كردن فضاي محتوا مشغول به فعاليت شدند. فناوري بلاك چين به دليل داشتن ويژگي هاي عدم تمركز، به شكستن انحصار پلتفرم هاي رسانه هاي اجتماعي بزرگ كمك مي كند. اين سيستم براي تبليغ كنندگان و سازندگان به صورت يكسان سودآور است، چرا كه اين پلتفرم ها نيازي به اتصال از طريق واسطه ها را ندارد. در حالي كه بسياري از پلتفرم ها، هنوز در مراحل اوليه هستند كه هنوز نتوانسته اند به اندازه فيس بوك، تيك تاك و يوتيوب كاربران زيادي به دست بياورند. در نهايت، مصرف كنندگان محتوا از جايي كه بزرگترين منبع محتوا سرچشمه مي‌گيرد دنبال مي‌كنند و اين به طور جمعي در دست تنها يك گروه از مردم است: توليدكنندگان محتوا. 


برچسب: بهترين پلتفرم هاي بلاك چين،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۵۱:۴۲ توسط:علي محمدي موضوع: نظرات (0)