بازار هاي مالي بازار هاي مالي .

بازار هاي مالي

انديكاتور فراكتال (Fractal)

انديكاتور فراكتال يكي ديگر از انديكاتورهاي ممتاز بازارهاي مالي است كه ما قصد داريم در اين مقاله به بررسي كامل آن بپردازيم. شايد شما نيز تاكنون نام اين انديكاتور را شنيده ايد و براي شما نيز جالب باشد بدانيد كه افراد زيادي كه در بازارهاي مالي حضور دارند هنگام شنيدن نام انديكاتور Fractal ذهنشان به سوي مباحث پيچيده رياضي سوق پيدا مي كند اما بايد بدانيد كه اين انديكاتور هيچ ربطي به مباحث سخت رياضي ندارد. اگر بخواهيم اين انديكاتور را به شكل ساده بيان كنيم بايد بگوييم كه انديكاتور فراكتال، در واقع يك المان فني و تكنيكال مهم است كه در نوسانات شديد قيمتي و آشفتگي بازار، الگوهاي تكرار شونده خاصي را به خوبي به نمايش مي‌ گذارد. بهره بردن از اين انديكاتور مي تواند براي يك معامله گر بسيار مفيد باشد، البته انديكاتور Fractal را مي توان به الگوهاي بازگشتي نيز تشبيه كرد زيرا شباهت بسيار زيادي به آن دارد. اين الگوها در حقيقت از پنج كندل قيمتي تشكيل مي شوند، 5 كندل بيان شده به شكلي در كنار هم قرار مي گيرند كه كندل سوم از كندل قبل يا بعد خود بالاتر و يا پايين تر باشد.

شايد براي شما نيز بالا يا پايين بودن يا در كنار هم قرار گرفتن كندل ها سوال شود، اگر مي خواهيد بدانيد كه اين كندل ها چه كمكي به تحليلگران مي كند؛ بايد بگوييم كه اين عوامل به تحليلگران كمك مي كنند تا با روش صحيح روند صعودي و يا نزولي بودن بازار را از هم ديگر تشخيص دهند. ما در اين مقاله قصد داريم به بررسي انديكاتور Fractal بپردازيم تا شما نيز به طور كامل با آن و نحوه استفاده آن آشنا شويد.

معرفي انواع انديكاتور فراكتال

در بازار گاوي، انديكاتور فراكتان صعودي افزايش قيمت را نشان مي دهد و در مقابل انديكاتور فراكتال نزولي نيز در بازار خرسي كاهش قيمت را نمايان مي كند؛ بدون ترديد تا اين قسمت متوجه شديد كه در كل اين انديكاتور داراي دو نوع صعودي و نزولي است و شكل ديگري را نمي توان براي آن متصور شد. تركيب قرارگيري كندل ها در حقيقت اين دو نوع از انديكاتور Fractal را به وجود مي آورند، در ادامه به بررسي كامل اين دو نوع مي پردازيم:

فراكتال نزولي يا Bearish Fractal
در فراكتال نزولي، كندل سوم كه در نمودار قرار دارد بالاتر از كندل قبلي و در عين حال بعدي خود قرار مي گيرد؛ شكل ‌گيري چنين الگويي در انديكاتور فراكتال، به معناي ايجاد يك روند نزولي در بازار و تغيير جهت روند قيمتي از صعودي به نزولي است.

فراكتال صعودي يا Bullish Fractal
در فراكتال صعودي موضوع برعكس فراكتال نزولي است، بدين صورت كه برخلاف فراكتال نزولي كندل سوم پايين تر از كندل بعدي يا قبلي خود قرار مي گيرد، البته ضروري است بدانيد كه به وجود آمدن اين الگو در انديكاتور فراكتال، نشان دهنده يك روند صعودي در بازار است و روند قيمتي از حالت نزولي خارج شده است.

اگر بخواهيم به طور كلي بيان كنيم بايد بگوييم كه انديكاتور Fractal در حقيقت در تشخيص تغيير روند حركتي كاربرد داشته و شكل ظاهري آن همواره حالت U مانندي را ايجاد مي‌ كند كه در يك فراكتال نزولي، پس از حركت قيمت به سمت بالا شكسته و يك وارون بزرگ پديدار مي ‌گردد و اما در سوي ديگر اين موضوع؛ در فراكتال صعودي حركت قيمتي پس از گذراندن يك دوره نزولي، افزايش پيدا كرده و مجددا يك U شكل مي ‌گيرد. تا اين قسمت بي ترديد شكل ها را ياد گرفتيد، البته نبايد اين موضوع را از ياد برد كه انديكاتور فراكتال به منظور نمايش بصري چنين الگوهايي، از يك فلش يا پيكان استفاده مي‌ كند كه محل قرارگيري اين فلش‌ ها در بالا يا پايين كندل ‌ها قرار دارد.

براي نمايش فراكتال نزولي معمولا يك فلش رو به بالا در بالاي كندل سوم قرار گرفته و عكس آن نيز در فراكتال صعودي ظاهر مي ‌شود و يك فلش رو به پايين در زير كندل سوم رسم مي ‌شود؛ به بيان ديگر اگر به دليل برخورداري از يك روند صعودي از انديكاتور Fractal استفاده مي ‌كنيد، بايد به دنبال فلش‌ هاي رو به پايين باشيد و اگر به دنبال يافتن روند نزولي بزرگتر هستيد، در اين صورت دنبال كردن فلش‌ هاي رو به بالا را در تحليل خود جاي دهيد.

براي كسب اطلاعاتي در مورد دنياي رمزارزها و آموزش ارز ديجيتال، بر روي لينك كليك كنيد.
چگونه از انديكاتور فراكتال در معاملات استفاده كنيم؟

اگر شما نيز به عنوان تريدر در بازارهاي مالي فعاليت مي كنيد اما زمان كافي براي جستجوي تشخيص روند حركتي بازار نداريد و به دنبال راه حلي براي اين مشكل هستيد، انديكاتور فراكتال بهترين گزينه براي حل اين مشكل است كه مي تواند براي شما بسيار مفيد واقع شود. اين انديكاتور پر كاربرد همان شاخص معاملاتي است كه شما مي توانيد با استفاده از آن در معاملاتتان ديد وسيعي را از بازار به دست آوريد. اگر قصد داريد از انديكاتور Fractal در معاملات خود بهره ببريد، مهم ترين گام اين است كه آن را بر روي نمودار قيمتي فعال كنيد تا نرم افزار به صورت كاملا خودكار، فراكتال ها را بر روي نمودار برجسته نمايد؛ در اين صورت مي توانيد به راحتي و بدون هيچ مانعي از آن استفاده كنيد؛ براي اين كار مطابق تصوير بالا در نرم افزار تريدينگ ويو انديكاتور فراكتال رو باز كنيد!


البته بهتر است بدانيد كه يك سوال بسيار مهم در مورد انديكاتور Fractal در معاملات ارزهاي ديجيتال وجود دارد، سوال اين است كه آيا انديكاتور فراكتال مي تواند به تنهايي اطلاعات جامعي در ارتباط با سيگنال خريد يا فروش ارز ديجيتال در اختيار كاربرانش قرار دهد؟ در جواب اين سوال بايد بگوييم كه جواب منفي است، زيرا انديكاتور فراكتال فقط بر اساس الگوهاي قيمتي شكل گرفته است و براي بالا بردن ميزان دقت و قدرت سيگنال ‌هاي خريد و فروش صادر شده از آن، بهتر است اين سيگنال ‌ها با ساير انديكاتورها و ابزارهاي تحليل تكنيكال تركيب گردند تا بهترين نتيجه حاصل گردد.

همچنين ضروري است بدانيد كه تركيب انديكاتور Fractal با سطوح اصلاح فيبوناچي و همچنين تمساح (Alligator) از بهترين استراتژي ‌هاي معاملاتي موجود به شمار مي ‌روند.

مهم ترين نكات استفاده از انديكاتور فراكتال

اگر شما نيز قصد داريد از اين انديكاتور در معاملات خود استفاده كنيد بايد به نكات مهم گفته شده در اين بخش پايبند باشيد.

توجه داشته باشيد كه اين انديكاتور در بين تحليل هاي الگو و شاخص هاي تاخير قرار دارد پس براي ترسيم آن مدت زمان زيادي نياز است.
نكته دوم اين است كه توصيه مي كنيم از پلتفرم هاي معاملاتي بهره ببريد كه داراي انديكاتور فراكتال هستند زيرا تخصيص زمان به منظور تشخيص فراكتال‌ هاي متعدد در نمودار قيمتي (با توجه به تعدد آنها) عملي بيهوده است.
بهتر است بدانيد كه فقط استفاده از اين انديكاتور به منظور دريافت سيگنال خريد و فروش به تنهايي كافي نيست و شما بايد در كنار آن از ساير انديكاتورها نيز بهره ببريد تا يك ديد منطقي تري نسبت به روند بازار به دست آوريد در اين صورت مي توانيد بهترين عملكرد را داشته باشيد. فراموش نكنيد كه كه هرچه بازه زماني نمودار قيمتي مورد بررسي شما طولاني ‌تر باشد، امكان تشخيص بازگشت‌ هاي مطمئن‌ تر بيشتر خواهد شد، با افزايش بازه بررسي نمودار قيمتي، تعداد فراكتال‌ ها و سيگنال ‌هاي آنها كاهش پيدا كرده و تحليل ‌هاي منطقي‌ تري از وضعيت بازار خواهيد داشت.
براي كسب اطلاعاتي در مورد نحوه ثبت نام در صرافي مكسي به صورت تصويري، بر روي لينك كليك كنيد.
بررسي مزايا و معايب انديكاتور فراكتال
همچون ديگر انديكاتورهاي موجود در تحليل تكنيكال، داراي مزايا و معايبي است كه آشنايي با اين عوامل مي تواند براي شما در درك و استفاده بهتر از اين انديكاتور بسيار مفيد باشد، در قسمت زير به طور خلاصه مزايا و معايب انديكاتور فراكتال را بيان مي كنيم:

مزايا
امكان شناسايي نقاط مهم بازگشتي در بازار و روند قيمتي را براي تريدر فراهم مي كند.
تريدر هنگام استفاده از اين انديكاتور مي تواند به سادگي و بدون هيچ مانعي به تشخيص انواع فراكتال ها در نمودارهاي قيمتي بپردازد.
اين انديكاتور امكان شناسايي نقاط فروش و خريد را براي تريدر فراهم مي كند.
معايب
تريدرهايي كه از اين انديكاتور استفاده مي كنند نيازمند تحليل هاي تكميلي براي تصميم گيري در ارتباط با انجام معاملات هستند.
امكان ارائه سيگنال هاي معكوس.
عدم برخورداري از دقت مطلق و امكان اشتباه در تشخيص نقاط بازگشتي است.
همچنين آخرين معايب انديكاتور Fractal اين است كه در آن ناپايداري در ماركت هاي با نوسان قيمتي بالا وجود دارد.
دقت انديكاتور فراكتال چقدر است؟

مهم ترين نكته كه در مورد انديكاتور فراكتال وجود دارد اين است كه اين انديكاتور در دسته الگوهاي تاخيري يعني انديكاتور lagging قرار مي گيرد؛ به بيان ديگر يك تريدر نمي تواند به صورت قطعي قبل از تشكيل پنجمين كندل يك فراكتال را به طور كامل تجسم كند.

كاربرد انديكاتور در تحليل تكنيكال چيست؟
انديكاتور فراكتال در تحليل تكنيكال يكي از انديكاتورهاي پر كاربرد و مفيد براي معامله گران موجود در بازار فاركس محسوب مي شود. انديكاتور Fractal، به منظور تعيين نقطه ورود به معامله و خروج از معامله مورد استفاده قرار مي گيرد. فراكتال در بازار فاركس بسيار الگوي پرتكراري بوده و به صورت پيكان هاي كوچك در بالا و پايين كندل ها نمايش داده مي شود. با استفاده از اين انديكاتور، مي توان به راحتي نقطه اوج و ريزش را در نمودار فاركس شناسايي نمود.

انديكاتور فراكتال به عنوان ابزاري مفيد در تشخيص روند قيمتي بازار
همانطور كه تا اين قسمت از مقاله مشاهده كرديد؛ انديكاتور فراكتال همواره يكي از مفيدترين و كاربردي ترين ابزار در تشخيص تغييرات روند قيمتي بازار شناخته مي شود. اين انديكاتور با شناسايي الگوهاي فركتال امكان تشخيص نقاط خريد و فروش رمزارزي فراهم مي‌گردد؛ البته لازم به ذكر است كه ميزان دقت انديكاتور Fractal در بازارهاي مالي پرنوسان در مقايسه با ساير بازارهاي مالي كه از نوسان قيمتي كمتري برخوردارند و به همين علت همانطور كه در قسمت بالا گفته شد، بهتر است در كنار اين انديكاتور از ساير تكنيك‌ هاي تحليلي و انديكاتورهاي موجود در تحليل تكنيكال براي بالا بردن دقت تحليلي استفاده گردد تا بتوان بهترين نتيجه را از آن دريافت كرد. به طور خلاصه انديكاتور فراكتال همچون ساير الگوهاي تكرار شونده متداول قادر است سيگنال‌ هاي مهمي را براي تعيين استراتژي‌ هاي معاملاتي ايجاد نمايد كه براي بالا بردن ميزان دقت آن عموما از انديكاتور اليگيتور و سطوح اصلاحي فيبوناچي استفاده شود.

براي اطلاع از نحوه معامله با اسمارت ماني، بر روي لينك كليك كنيد.
كاربرد معامله با فراكتال در فاركس

بهتر است بدانيد كه معامله گران بازارهاي مالي به سه دليل بسيار اساسي به آموزش معامله با انديكاتور Fractal مي پردازند، در اين بخش به شرح اين سه دليل مي پردازيم:

تعيين حد ضرر معامله در فاركس
تحليل تايم فريم هاي چندگانه براي انجام معامله 
استفاده از تئوري آشوب
توجه داشته باشيد افرادي كه در فاركس از انديكاتور فراكتال در تحليل تكنيكال بهره مي برند مي توانند حد زيان را در اين انديكاتور مشخص كنند. براي اين منظور تنها كافي است كه آخرين فراكتال نزولي را به عنوان حد ضرر در نظر بگيريد زيرا فراكتال هاي نزولي بسياري بر روي اين انديكاتور وجود دارد. از سوي ديگر مي توان با استفاده از اين انديكاتور، اقدام به تحليل تايم فريم هاي چندگانه نمود؛ بسته به اينكه معامله گران از تايم فريم هاي كوتاه مدت براي معاملات خود استفاده مي كنند يا تايم فريم هاي بلندمدت، مي توان از انديكاتور Fractal در تحليل تكنيكال براي تحليل اين مسئله استفاده كرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ دى ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۵۲:۳۳ توسط:علي محمدي موضوع: نظرات (0)

استراتژي گريد تريدينگ (Grid Trading)

استراتژي معاملات شبكه اي كه افراد آن را با نام استراتژي گريد تريدينگ (Grid Trading) نيز مي شناسند موضوع مورد بحث ما در اين مقاله است. اگر براي شما نيز ماهيت اين استراتژي سوال شده است بايد بدانيد كه استراتژي گريد تريدينگ در حقيقت يك استراتژي بسيار كارآمد است كه كاربران مي توانند با قرار دادن سفارشات خريد و يا فروش خودكار براي سود بردن از نوسانات ارزهاي ديجيتال از آن بهره ببرند. گريد تريدينگ را مي توان به عنوان سبكي از معاملات الگوريتمي معرفي كرد كه همواره با استفاده از ربات هاي معاملاتي شبكه اي، اجراي سفارشات را خودكار مي كند.

Grid Trading چيست؟
همانطور كه در قسمت قبل گفتيم استراتژي گريد تريدينگ يك استراتژي معاملاتي به شكل خودكار است. هنگامي كه يك معامله گر تصميم مي گيرد از آن استفاده كند، سفارش هاي متعدد خود را در سطوح بالاتر يا برعكس پايين تر از يك سطح قيمت از پيش تعيين شده قرار مي دهد. در عين حال سفارشات خودكار به وسيله ربات هاي گريد تريدينگ براي ايجاد يك استراتژي معاملات شبكه موفق اجرا مي شوند.

اين استراتژي، يك استراتژي سيستماتيك است و همين امر موجب شده است كه نقش افراد در انجام معاملات بسيار كم رنگ باشد. اين استراتژي نقش معامله گر را در انجام معاملات محدود مي كند، به بيان ديگر انجام معاملات به قضاوت ها و تصميم گيري هاي فرد وابسته نيست؛ تنها كاري كه بايد يك معامله گر انجام دهد اين است كه سطوح قيمت را بايد از قبل تعيين كند؛ زماني كه سطوح هاي قيمتي توسط معامله گر تعيين مي شوند حال نوبت ربات هاي گريد تريدينگ است كه استراتژي خود را بر روي معامله اجرا كنند.

چگونه با استراتژي Grid Trading معامله كنيم؟

شما اگر تصميم داريد از اين استراتژي براي انجام معاملات خود بهره ببريد بايد براي اجراي اين استراتژي، يك قيمت مرجع يا پايه را مشخص كنيد؛ سپس نوع حركات قيمت كه آيا نزولي است يا صعودي را بررسي كنيد و سفارشات خريد را زير قيمت پايه و سفارشات فروش را بالاتر از قيمت پايه تنظيم كنيد.

بايد توجه داشته باشيد كه هر سفارش خريد، داراي يك سفارش فروش و هر سفارش فروش، داراي يك سفارش خريد است.

بعد از آن كه قيمت پايه را مشخص كرديد، بلافاصله بايد فواصل ميان اوردرهاي خريد و فروش خود را تعيين كنيد، براي درك بهتر اين موضوع به مثال زير توجه كنيد:

براي مثال اگر قيمت پايه ۵۰۰ باشد و فاصله ميان اوردرها را ۱۰ پيپ در نظر گرفته باشيد، سفارشات خريد شما در قيمت ‌هاي ۴۹۰، ۴۸۰، ۴۷۰ و به ‌ترتيب با فاصله ده پيپ ثبت مي ‌شوند. هر يك از سفارشات خريد داراي يك سفارش فروش هستند و در زمان مناسب به ‌طور خودكار توسط ربات به فروش مي ‌رسد.

اگر بخواهيم سطوح قيمت را توضيح دهيم بايد بگويم كه سطوح قيمتي كه توسط كاربران براي خريد و فروش در اين استراتژي در نظر گرفته مي شوند؛ همانند خطوط شبكه هستند و همين امر موجب شده است كه كاربران استراتژي گريد تريدينگ را معاملات شبكه اي نيز بنامند، همچنين فاصله بين هر سطح قيمت خريد و فروش معمولا در اين استراتژي به صورت يكسان تنظيم مي شود.

براي كسب اطلاعاتي در مورد دنياي رمزارزها و آموزش ارز ديجيتال، بر روي لينك كليك كنيد.
ربات گريد تريدينگ چيست و نحوه كار آن به چه شكل است؟

در رابطه با ربات گريد تريدينگ بايد بگوييم كه اين ربات ها در واقع الگوريتم ها يا كدهايي هستند كه تمام تلاش خود را به كار مي گيرند كه از نوسانات قيمت ارز ديجيتال در يك محدوده از پيش تعريف شده سود به دست آورند. نقش معامله گر در استفاده از ربات اين است كه او با استفاده از پارامترها يا محدوديت هايي كه براي ربات مشخص مي كند، شبكه اي از معاملات را تنظيم مي كند تا ربات در اين محدوده به وجود آمده به تريد بپردازد.

دو استراتژي اصلي گريد تريدينگ كدامند؟
معامله در جهت روند
بهتر است بدانيد كه استراتژي معامله در جهت روند هنگامي كارآمد است كه قيمت در يك جهت مشخص حركت مي كند. در اين روش، سفارش خريد بالاتر از قيمت پايه و همچنين سفارش فروش زير قيمت پايه قرار مي گيرد.

معامله در خلاف جهت روند
دومين استراتژي، معامله در خلاف جهت روند است كه در بازار خنثي و كم نوسان، بسيار كاربردي است. در اين استراتژي سفارش فروش در بالاي قيمت پايه قرار مي گيرد و سفارش خريد پايين تر از آن، البته كنترل نشدن ريسك از مشكلات عمده اين استراتژي است. اگر قيمت به ‌جاي نوسان در يك جهت حركت كند، موقعيت زيان دهي بزرگتري به وجود مي ‌آيد. در نهايت تريدر بايد يك سطح توقف ضرر تعيين كند زيرا تريدرها قادر نيستند كه به صورت نامحدود موقعيت هاي بازنده خود را كه احتمال دارد بزرگتر هم شود را حفظ كنند و به ضررهاي موجود ادامه بدهند.

 مهم ترين مزاياي استفاده از استراتژي گريد تريدينگ
استفاده از اين استراتژي مزاياي بسيار زيادي براي كاربران دارد ما در اين قسمت از مقاله قصد داريم به بررسي اين مزايا بپردازيم.

سادگي در اجرا
اولين مزيت استراتژي گريد تريدينگ سادگي در اجرا است، برخلاف تحليل هاي ديگر مانند تحليل فاندامنتال كه بايد كاربر همواره نظارت دقيق و مدام بر نوسانات و حركات قيمت و بررسي عميق پروژه مالي و كيفيت تيم توسعه دهنده آن داشته باشند، استفاده از استراتژي گريد تريدينگ فقط به قيمت به عنوان ورودي نياز دارد.

علاوه‌ بر اين، زماني كه قيمت مرجع يا پايه توسط معامله‌ گر تعيين شود، ربات بدون دخالت معامله‌ گر، استراتژي گريد تريدينگ را بر اساس داده‌ هاي خود اجرا مي ‌كند و ديگر نيازي به نظارت مداوم بر بازار از سوي معامله ‌گر نيست. همين امر موجب شده است كه معامله گران به استفاده از اين استراتژي ترغيب شوند.

قابليت تنظيم و شخصي سازي
اين قابليت نيز يكي از مهم ترين مزاياي استراتژي گريد تريدينگ است، كاربراني كه قصد دارند از اين استراتژي استفاده كنند مي توانند با توجه به سليقه و شرايط شخصي خود تعداد سطوح قيمتي كه بايد براي اجراي اين استراتژي تعيين كنند را كم يا زياد در نظر بگيرند و در عمل كاملا مستقل هستند. همچنين اين استراتژي قابليت تركيب با ديگر استراتژي ‌هاي معاملاتي را نيز دارد كه تحليل تكنيكال يكي از رايج ‌ترين آنها است. اين مورد يكي از مهم ترين مواردي است كه كاربران مي توانند در اين استراتژي به آن دست يابند، مثلا كاربران مي‌ توانند از خطوط روند به‌ عنوان قيمت مرجع استفاده كنند.

قابليت سازگاري استراتژي گريد تريدينگ با روندهاي موجود در بازار

اگر بخواهيم يك استراتژي مناسب براي معامله انواع مختلف روندها در بازار معرفي كنيم بدون ترديد استراتژي گريد تريدينگ يكي از بهترين گزينه هاي موجود است؛ اين درحالي است كه ممكن است بازار روند داشته باشد و در يك جهت مشخص حركت كند و يا اين كه در يك محدوده گير كرده باشد.

البته نبايد اين موضوع را فراموش كنيد كه استفاده از استراتژي هاي مختلف هميشه سود آور نيست، شما بايد بدانيد كه بازارهاي مالي غير قابل پيش بيني هستند و ممكن است با سرعت غير قابل پيش بيني و بدون اينكه نشانه ‌هاي برگشت روند در آنها را ببينيد، تغيير مسير دهند و شما را غافلگير كنند. بنابراين ايده بسيار خوبي است كه برخي از تكنيك ‌هاي مديريت ريسك را با آن تركيب كنيد تا بتوانيد بهترين نتيجه ممكن را از آن كسب كنيد.

استراتژي گريد تريدينگ به عنوان يك استراتژي پركاربرد در بازارهاي مالي
مدت زيادي است كه كاربران از استراتژي گريد تردينگ در بازار فاركس استفاده مي كنند؛ اين بازار يكي از بزرگترين بازارهاي مالي در جهان است كه روزانه افراد بسيار زيادي از سراسر جهان به معامله در آن مي پردازند. استفاده كاربران از استراتژي گريد تريدينگ در بازار فاركس، گوياي اين موضوع است كه اين استراتژي يك استراتژي مطمئن و آزمايش شده است؛ همچنين در حال حاضر نيز كاربران مي توانند از اين استراتژي در ديگر بازارهاي مالي همچون كريپتو استفاده كنند.

عدم درگيري احساسي در معامله
همانطور كه اطلاع داريد معامله در بازارهاي مالي يا به طور كلي معامله گري يك شغل سرشار از استرس و درگيري هاي احساسي است. اين مشكلات مي توانند كاربر را از مسير درست منحرف كنند و باعث اتخاذ تصميمات نادرست در وي شوند كه در نهايت موجب ضررهاي غير قابل جبران شوند. از مهم ترين و بنيادي ترين مزيت استراتژي گريد تريدينگ مي توان به سيستماتيك بودن آن اشاره كرد، در استراتژي گريد تريدينگ قضاوت و احساسات كاربران در فرآيند معامله گري به كلي حذف مي شود.

البته كنترل چنين احساساتي غير ممكن نيست اما انجام اين كار مستلزم شناخت چنين احساساتي است كه سوگيري ‌هاي شناختي ناميده مي‌ شود، سوگيري شناختي مجموعه رفتارها و احساساتي هستند كه سرمايه‌ گذاران و معامله‌ گران از خود نشان مي ‌دهند.

اين احساسات و رفتارها چنان تاثير مهمي بر سرمايه‌ گذاري و اتخاذ تصميمات معاملاتي دارند كه بخشي از كاركنان كميسيون بورس و اوراق بهادار ايالات متحده (SEC)، روي اين مسئله كار مي‌ كنند؛ علاوه ‌بر اين، اين موضوع بخش مهمي از آزمون CFA (تحليلگر خبره مالي) را به خود اختصاص مي ‌دهد.

معايب گريد تريدينگ
توجه داشته باشيد كه گاهي اوقات اين احتمال وجود دارد كه بازارهاي مالي به روشي كه شما استراتژي گريد تريدينگ را طراحي كرده ايد جلو نروند؛ به خصوص بازارهايي همانند ارز ديجيتال كه داراي نوسانات بسيار شديد است، گاهي ممكن است معاملات گريد تريدينگ به ضرر شما به اتمام برسد.

از مهم ترين معايب استراتژي گريد تريدينگ مي توان به موارد زير اشاره كرد:

نوسانات شديد موجب مي شوند كه معامله گر نتيجه خوبي از استراتژي گريد تريدينگ كسب نكند.
در بازارهايي كه روند يك طرفه دارند استراتژي گريد تريدينگ يك استراتژي نامناسب است.
اگر سهام يا ارز ديجيتالي كه به صورت گريد تريدينگ معامله مي ‌كنيد به هر دليل تعليق شود ممكن است باعث زيان در معاملات شود و شما ضرر زيادي را متحمل شويد.
در شرايط حساس مانند وقوع يك اتفاق طبيعي كه بازارهاي مالي دچار تلاطم مي ‌شوند، ممكن است سفارش‌ هاي گريد تريدينگ شما تكميل نشود و متضرر شويد؛ پس پيشنهاد مي كنيم در اين مواقع از استراتژي گريد تريدينگ استفاده نكنيد.
براي اطلاع از نحوه معامله با اسمارت ماني، بر روي لينك كليك كنيد.
چگونه مي توان ريسك هاي موجود در استراتژي گريد تريدينگ را كم كرد؟

اگر شما نيز قصد داريد يكي از افرادي باشيد كه از اين استراتژي در معاملات خود استفاده مي كنند، بايد بدانيد مواردي وجود دارند كه اگر قبل از شروع استفاده از اين استراتژي، بايد انجام دهيد. كارايي اين استراتژي را تا جاي ممكن بهبود مي بخشد و همچنان ريسك هاي آن را نيز پايين مي آورد.

براي اين‌ كار بايد از تكنيك‌ هاي مديريت ريسك مانند حد ضرر  (Stop-Loss)پوزيشن سايز (Position Sizing) و يا از هج گريد كمك بگيريد و آنها را در اين استراتژي اعمال كنيد، در قسمت زير هر يك از تكنيك ها را بررسي مي كنيم.

حد ضرر
همانطور كه در قسمت هاي قبل گفتيم بازارهاي مالي مخصوصا بازار ارزهاي ديجيتال سرشار از نوسانات بسيار زياد هستند و همين امر موجب شده است اين بازار بي ثبات باشد، اين بدان معني است كه ممكن است بازار آن طور كه شما پيش بيني مي كنيد جلو نرود، و همچنين اين استراتژي نيز چنان كارايي نداشته باشد، مثلا فرض كنيد سفارش‌ هاي خريد خود را ثبت كرده‌ايد اما بازار بدون برخورد به سفارش‌ هاي فروش ‌تان كه بالاتر از سفارش ‌هاي خريد قرار گرفته ‌اند، مسير خود را در روند نزولي پيش مي ‌گيرد.

با ادامه ريزش بازار، معامله‌ گر بيشتر ضرر مي ‌كند، از اين رو، تنظيم حد ضرر مي ‌تواند به كاهش يا كنترل ضرر در معاملات كمك كند.

هج گريد تريدينگ
يكي از استراتژي معاملاتي كه مي‌ توان با گريد تريدينگ تركيب كرد، استراتژي هج است كه سفارش ‌هاي خريد و فروش را در اين استراتژي قرار مي ‌دهد؛ در نتيجه اين استراتژي را قادر مي ‌سازد تا بدون توجه به افزايش يا كاهش قيمت، به ‌طور بالقوه سود كند. براي مثال، در بازار در حال سقوط، اگر سود حاصل از پوزيشن‌ هاي فروش از ضرر پوزيشن ‌هاي خريد بيشتر باشد، نتيجه كلي سود است.

حجم معاملات
تعيين حجم معاملات مناسب مي تواند براي شما بسيار مفيد باشد زيرا اگر حتي برخي از پوزيشن هاي كاربر در ضرر باشد تعيين حجم مناسب براي معاملات مي تواند به كاهش ضرر معامله گر كمك كند و از ميزان ضررهاي موجود بكاهد. يك راه ساده براي تعيين حجم معاملات اين است كه مطمئن شويد هر معامله تنها درصد كمي از كل سرمايه شما را درگير مي ‌كند.

براي كسب اطلاعاتي در مورد نحوه ثبت نام در صرافي مكسي به صورت تصويري، بر روي لينك كليك كنيد
آيا استراتژي گريد تريدينگ هميشه براي معامله گران سود آور است؟

گريد تريدينگ همانطور كه در قسمت هاي بالا گفتيم يكي از سودآورترين استراتژي هايي است كه يك معامله گر مي تواند استفاده كند اما بايد بدانيد كه اين استراتژي مانند ديگر استراتژي هاي بازارهاي مالي، ريسك هاي مخصوص به خود را دارد. البته اين ريسك ها به عوامل متعدد نيز وابسته است، در ادامه به بررسي عواملي كه مي توانند روند سودآوري اين استراتژي را كم كنند مي پردازيم:

نوسانات بازار: گريد تريدينگ در بازارهايي كاربرد دارد كه نوسان قيمت بسيار كم است. اگر در بازارهايي فعاليت مي كنيد كه ميزان نوسان بسيار زيادي دارد، استفاده از اين استراتژي مي تواند منجر به هزينه هاي بالاي تراكنش و زيان هاي احتمالي شود.
روند بازار: معاملات گريد در بازارهايي كه روند مثبت يا منفي دارند كاربرد ندارد.
هزينه هاي بالاي تراكنش ها: بهتر است بدانيد كه معاملات شبكه اي مي توانند بر روي هزينه هاي تراكنش ها تاثيرگذار باشند و موجب شوند كه كاربران براي حق كميسيون هزينه زيادي بپردازند.
رويدادهاي قوي سياه: نوسانات شديد و غير قابل پيش بيني در بازارهاي مالي موجب مي شوند كه استراتژي هاي شبكه مختل شود و باعث زيان هاي زيادي براي كاربر شود.
اندازه و فاصله شبكه: فاصله‌ بين سطوح شبكه و تعداد سطوح در شبكه مي ‌تواند بر سودآوري استراتژي تأثير بگذارد و آن را تحت تاثير بگذارد. ممكن است شبكه ‌اي كه بيش از حد متراكم باشد فرصت‌ هاي سودآوري را كاهش دهد و نگذارد كاربران سود خوبي كسب كنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۴۰۲ساعت: ۰۵:۰۳:۳۸ توسط:علي محمدي موضوع: نظرات (0)