بازار های مالی بازار های مالی .

بازار های مالی

دستکاری مارکت توسط بروکرها

از مهم ترین سوالاتی که می تواند برای یک معامله گر در بازارهای مالی پیش آید این است که آیا دستکاری مارکت توسط بروکرها وجود دارد یا خیر؟ این سوال برای عده ای از معامله گران به خصوص معامله گرانی که در مارکت ضرر می کنند بسیار حیاتی است. شاید برای شما هم این سوال پیش بیایید که آیا کارگزاری ها این قدرت را دارند که چارت ها و قیمت ها را دستکاری کنند و اصطلاحا شیطانی کنند یا خیر؟ آیا در بازارهای مالی بروکرها این کار را انجام می دهند یا نه؟ ما در این مقاله به این سوال که آیا بروکرها می توانند مارکت را دستکاری کنند؟ می پردازیم و تلاش می کنیم با بررسی تمام ابعاد پاسخ درستی به شما ارائه کنیم اگر شما نیز در بازارهای مالی فعالیت می کنید و این سوال برایتان پیش آمده تا انتها همراه ما باشید.

بروکر چیست؟

قبل از پرداختن به این که آیا بروکرها می توانند مارکت را دستکاری کنند بهتر است ابتدا با مفهوم بروکر آشنا شویم. این مفهوم برای افرادی که به تازگی وارد بازارهای مالی شده اند و هنوز اطلاعات کاملی از این بازار ندارد بسیار مهم است. فهم این کلمه می تواند به این افراد کمک کند که بحث های این مقاله را بهتر درک کنند. 

بروکر در واقع یک شرکت خدمات مالی است که این شرکت خدمات مالی بستر مناسبی برای خرید و فروش ارزهای بین المللی و دیگر دارایی‌ها مانند: سهام ها، کالاها، اوراق قرضه، ارزهای دیجیتال و غیره از طریق یک پلتفرم معاملاتی فراهم می کند. به بیان ساده تر بروکرها در حقیقت یک واسطه محسوب می شوند؛ آن ها واسطه بین خریداران و فروشندگان هستند و افراد نمی توانند بدون بروکرها به معامله بپردازند؛ زیرا در هنگام نبود بروکرها امکان ترید کردن در بازارهای مالی برای معامله گران وجود ندارد. پس وجود بروکرها یک امر ضروری است زیرا بروکرها تنها کسانی هستند که می توانند واسطه بین فروشندگان و خریداران شوند.

معرفی انواع بروکرها
بروکرها انواع مختلفی دارند که شناخت آن ها باعث می شود نتیجه بسیار خوبی از این مقاله کسب کنید؛ در ادامه به معرفی بروکرها می پردازیم. 

در واقع بروکرها به انواع و اقسام مختلفی تقسیم بندی می شوند ولی به طور کلی می توان آنها را به دو گروه عمده تفکیک کرد:

بروکرهای مارکت میکر یا همان بازارساز (Dealing Desk)
 بروکرهای No Dealing Desk.
در رابطه با توضیحی در مورد این بروکرها بهتر است بدانید که بروکرهای مارکت میکر یا همان بازارساز شما را مستقیما به مارکت جهانی وصل نمی کنند و در حقیقت، طرف مقابل و رو در روی شما هستند.

سوال اینکه آیا بروکرها می توانند مارکت را دستکاری کنند یا نه؟ در مورد همین بروکرهای بازارگردان می باشد که می توانند مارکت و چارت های شما را دستکاری کنند.

نوع دوم کارگزاری ها، بروکر No Dealing Desk است که کارشان وصل کردن مشتری ها به تامین کنندگان نقدینگی مانند: بانک ها، موسسات مالی و غیره است.

منظور از دستکاری مارکت توسط بروکرها چیست؟

در قسمت بالا سعی کردیم یک توضیح کوتاه و مفید در مورد بروکر و انواع آن به شما ارائه دهیم. اکنون که با اصطلاح بروکر و انواع آن آشنا شدید و متوجه شدید که بروکرهای بازارساز در حقیقت همان هایی هستند که می توانند مارکت را دستکاری کنند به ادامه این مقاله یعنی مفهوم دستکاری کردن مارکت می پردازیم.

اگر بخواهیم به طور ساده دستکاری مارکت توسط بروکرها را توضیح دهیم می توان گفت که منظور از دستکاری کردن مارکت توسط بروکر بدین معنی است که بروکر رفتاری را برای فریب دادن سرمایه گذاران یا همان تریدرها از طریق کنترل قیمت دارایی های مالی انجام می دهد؛ به این عمل دستکاری می گویند.

البته باید بدانید که دستکاری کردن بازارها کاری غیر قانونی است ولی متاسفانه نهادهای بالا دستی امکان متوجه شدن، کشف و اثبات این موضوع را ندارند و نمی توان به راحتی متوجه این موضوع شد. برخی از بروکرها از این موضوع استفاده می کنند و مارکت را دستکاری می کنند، گاهی وقت ها بروکرها این کار را از طریق ثابت نگه داشتن قیمت ها و یا کم و زیاد کردن قیمت یک ارز در مقابل ارزی دیگر انجام می دهند.

انواع دستکاری مارکت توسط بروکرها
در این بحث در مورد انواع دستکاری کردن قیمت ها صحبت می کنیم. دستکاری کردن انواع و اقسام مختلفی دارد که در ادامه به برخی از مهمترین آنها خواهیم پرداخت و هر کدام را بررسی می کنیم.

اسلیپیج (Slippage)

یکی از روش های دستکاری مارکت توسط بروکرها را در اسلیپیج می توان متصور شد؛ اسلیپیج یا همان لغزش قیمت به حالتی گفته می شود که معامله گران حین خرید و فروش دارایی های مالی با قیمتی متفاوت از آنچه در ابتدا قصد داشتند معامله کنند مواجه می شوند. در واقع قیمت از آنچه که تصور می کردند بسیار بالا است، یکی از دلایلی که برای لغزش متصور می شوند نوسانات بالای مارکت است.

به عنوان مثال فرض کنید که شما قصد خریدن و ترید کردن جفت ارز یورو به دلار را در قیمت 1.1000 داشته باشید. بعد از انجام معامله، ناگهان متوجه می شوید که شما این جفت ارز را در قیمت 1.1018 خریداری کرده اید. این اتفاق در اثر لغزش قیمتی رخ می دهد، اصطلاحا لغزش قیمتی در مارکت باعث شده تا شما دارایی مورد نظر خودتان را 8 پیپ گرانتر خریداری کنید.

در اسلیپیج، بروکرها می توانند مارکت را دستکاری کنند. موضوع اسلیپیج یکی از آن مواردی است که بروکرها می توانند خودشان هم آن را انجام دهند و این کار نادرست را تقصیر نوسانات مارکت بیندازند. در این صورت در نتیجه این دستکاری، ممکن است معامله گر مبلغ زیادی پرداخت کند.

اگر شما نیز در بازارهای مالی فعال هستید و مرتب متوجه لغزش قیمت در معاملات خود می شوید باید سریعا بروکر خود را عوض کرده تا از ضررهای جبران ناپذیر جلوگیری کنید.

اسپوفینگ (Spoofing)
هنگامی که بروکرها، مارکت میکرها یا دیگر بازیگران بزرگ بازار دست به اسپوفینگ می زنند در واقع در حال انجام دادن نوعی دستکاری یا تقلب در بازار می باشند. در این صورت معامله گران مبلغ زیادی پرداخت می کنند که این مساله کاملا غیر اخلاقی و غیرقانونی است.

روش های بسیار زیادی برای دستکاری مارکت توسط بروکرها وجود دارد که اسپوفینگ یکی از آن ها است. در واقع اسپوفینگ روشی غیر اخلاقی برای دستکاری بازارها از طریق سفارش های جعلی خرید و فروش در مارکت است. در واقع این بروکرهای فاسد، از طریق سفارشات جعلی روی عرضه و تقاضای مارکت تاثیر منفی می گذارند و از طریق این دستکاری، قیمت ها را تغییر می دهند و موجب می شوند معامله گر مبلغ زیادی پرداخت کند.

با انجام این کار، قیمت دارایی مذکور دچار تورم مصنوعی خواهد شد و در نتیجه تعداد زیادی از معامله گران را به خود جذب خواهد کرد. سپس سفارشاتی که این معامله گران می دهند قبل از اجرا، توسط کارگزار لغو می شود.

False Spike

همانطور که می دانید بازار مالی فارکس از بزرگترین و مهم ترین بازارهای مالی جهان است. بازار مالی جهان به دلیل نوسانات بالایی که دارد حتی در یک روز معاملاتی، بالا و پایین شدن های زیادی را تجربه می کند و در این بازار، روزانه معاملات بی شماری انجام می شود.

منظور از اصطلاح اسپایک در بازارهای مالی، حرکات شدید و ناگهانی قیمت یک دارایی است که در عرض چند دقیقه و یا حتی چند ثانیه می تواند شکل بگیرد و شکل گیری آن بسیار سریع اتفاق می افتد.

معامله گران بازارهای مالی به دلیل موج های صعودی و نزولی شدید درون مارکت ها به این موضوع عادت کرده از همین رو برخی از بروکرهای کلاهبردار از این مورد استفاده می کنند و از این معامله گران کلاهبرداری می کنند.

بروکرهای متقلب هم با استفاده از این ویژگی مارکت، موج های شدیدی در مارکت ایجاد می کنند تا معامله گران را تحریک به خرید یا فروش آن دارایی خاص بکنند. شما نیز اگر در بازارهای مالی فعالیت می کنید، به محض ثبت سفارش مشاهده خواهید کرد که قیمت به سمت دیگری حرکت می کند و شما مبلغ مورد توجهی ضرر کرده و خواهید کرد. اگر می خواهید این ضرر را متحمل نشوید بهتر است که حساب معاملاتی تان را با یک حساب معاملاتی دیگر در همان بروکر و یا بروکر دیگری مقایسه کنید تا متوجه وجود این اسپایک های جعلی و تقلبی شوید و در نتیجه از ضرر احتمالی جلوگیری کنید.

استاپ هانتینگ (Stop Hunting)
استاپ هانتینگ از دیگر روش هایی است که ممکن است بروکر متقلب در آن دستکاری کند و موجب شود که قیمت ها در آن افزایش یابد. استاپ هانتینگ درباره استفاده از یکی از قوی ترین ابزارهای مدیریت ریسک در مارکت برای کاهش ضرر یعنی استاپ لاس یا همان حد ضرر می باشد. این مساله بدین شکل است که پس از اینکه شما حد ضرر خود را مشخص کردید متوجه می شوید که قیمت با حد ضرر شما برخورد کرده و شما از معامله خارج شده اید. سپس بعد از مدت کوتاهی مشاهده می کنید که قیمت دوباره به سمتی که شما می خواستید حرکت کرده است. گاهی هم بروکرهای متقلب آنقدر قیمت را نزدیک به استاپ لاس شما می آورند که خود شما از ترس کمتر ضرر کردن ترجیح می دهید معامله تان را ببندید و سپس مشاهده خواهید کرد که مارکت در حال حرکت به سمت قیمت مدنظر شما است.

فرانت رانینگ (Front Running)

این تکنیک آخرین تکنیکی است که در مورد دستکاری مارکت توسط بروکرها معرفی می کنیم. در فرانت رانینگ نیز مانند موارد بالا بروکر می تواند آن را دستکاری کند؛ بروکرها می توانند با دستکاری مارکت ها، از مشتریان خود سواستفاده کنند. تکنینک فرانت رانینگ زمانی اتفاق می افتد که یک معامله گر قصد دارد سفارشی را بگذارد. به محض اینکه بروکر متوجه این مساله می شود وی هم سفارش خود را در جهت مخالف شما گذاشته تا از هرگونه تغییر در قیمت سود ببرد. به عنوان مثال اگر تریدری قصد خرید یک دارایی را داشته باشد بلافاصله بروکر همان دارایی را می فروشد و این مساله منجر به کاهش قیمت شده و تریدر از بازار با ضرر خارج می شود.

آیا همه بروکرها مارکت را دستکاری می کنند؟
در این مقاله در مورد دستکاری بروکرها در مارکت ها صحبت کردیم؛ حال یک سوال پیش می آید که آیا همه بروکرهای بازارهای مالی مارکت را دستکاری می کنند یا خیر؟ 

بهتر است بدانید که موضوع دستکاری مارکت ها شامل تمام بروکرها نمی شود و فقط عده کمی از بروکرها دست به همچین کاری می زنند؛ چرا که اگر این مساله اتفاق می افتاد بازارهای مالی خالی از تریدر می شد. همانطور که می دانید بازار فارکس بزرگترین مارکت مالی جهان است که بیشترین نوسانات را تجربه می کند ولی قوانین دست و پاگیری نیز به همین منظور توسط نهادهای نظارتی مربوطه تدوین و اجرا می شود که جلوی بسیاری از تقلب ها را گرفته است و باعث شده است که تعداد بروکرهای متقلب افزایش نیابد. اگر شما نیز در بازار مالی فارکس معامله می کنید و اگر می خواهید با بروکرهای متقلب رو به رو نشوید بهتر است قبل از انتخاب بروکر، درباره سوابق و گذشته آن کارگزاری کاملا وقت گذاشته و تحقیق کنید.

روش های جلوگیری از دستکاری مارکت توسط بروکرها

امروزه اصلی ترین موضوع جلوگیری از افزایش بروکرهای متقلب است که با دستکاری مارکت سعی می کنند از افراد سوءاستفاده کنند در این بخش قصد داریم تا روش های کارساز را برای مقابله با دستکاری مارکت ها ارائه دهیم.

اولین توصیه جدی ما به شما این است که از بروکرهای Dealing Desk یا همان مارکت میکرها که در مقابل شما قرار می گیرند و بر علیه شما ترید می کنند دوری کنید. این بروکرها ممکن است ضررهای بسیار زیادی متوجه شما کنند.

دومین توصیه ما برای شما این است که یک بروکر معتبر و بین المللی پیدا کنید؛ برای مثال از نوع No Dealing Desk است. این نوع بروکرها که تعدادشان هم زیاد است، خودشان و اعتبارشان را برای اینگونه مسائل خراب نمی کنند، پس این بروکرها قابل اعتماد هستند.

سومین توصیه این است که از یک حساب دمو استفاده کنید و همزمان چارت ها را مقایسه کنید. در ضمن می توانید به طور همزمان قیمت های فعلی خود را با سایت های بسیار معتبر مانند بلومبرگ و رویترز نیز مقایسه کنید. 

در نتیجه این روش ها می توانید میزان سوءاستفاده بروکرها را کاهش دهید و به کمترین میزان برسانید.


برچسب: NFT، آموزش ارز دیجیتال، بیت کوین، اتریوم، دکس تریدینگ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۳۱:۳۵ توسط:علی محمدی موضوع: نظرات (0)