بازار های مالی بازار های مالی .

بازار های مالی

اندیکاتور فراکتال (Fractal)

اندیکاتور فراکتال یکی دیگر از اندیکاتورهای ممتاز بازارهای مالی است که ما قصد داریم در این مقاله به بررسی کامل آن بپردازیم. شاید شما نیز تاکنون نام این اندیکاتور را شنیده اید و برای شما نیز جالب باشد بدانید که افراد زیادی که در بازارهای مالی حضور دارند هنگام شنیدن نام اندیکاتور Fractal ذهنشان به سوی مباحث پیچیده ریاضی سوق پیدا می کند اما باید بدانید که این اندیکاتور هیچ ربطی به مباحث سخت ریاضی ندارد. اگر بخواهیم این اندیکاتور را به شکل ساده بیان کنیم باید بگوییم که اندیکاتور فراکتال، در واقع یک المان فنی و تکنیکال مهم است که در نوسانات شدید قیمتی و آشفتگی بازار، الگوهای تکرار شونده خاصی را به خوبی به نمایش می‌ گذارد. بهره بردن از این اندیکاتور می تواند برای یک معامله گر بسیار مفید باشد، البته اندیکاتور Fractal را می توان به الگوهای بازگشتی نیز تشبیه کرد زیرا شباهت بسیار زیادی به آن دارد. این الگوها در حقیقت از پنج کندل قیمتی تشکیل می شوند، 5 کندل بیان شده به شکلی در کنار هم قرار می گیرند که کندل سوم از کندل قبل یا بعد خود بالاتر و یا پایین تر باشد.

شاید برای شما نیز بالا یا پایین بودن یا در کنار هم قرار گرفتن کندل ها سوال شود، اگر می خواهید بدانید که این کندل ها چه کمکی به تحلیلگران می کند؛ باید بگوییم که این عوامل به تحلیلگران کمک می کنند تا با روش صحیح روند صعودی و یا نزولی بودن بازار را از هم دیگر تشخیص دهند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی اندیکاتور Fractal بپردازیم تا شما نیز به طور کامل با آن و نحوه استفاده آن آشنا شوید.

معرفی انواع اندیکاتور فراکتال

در بازار گاوی، اندیکاتور فراکتان صعودی افزایش قیمت را نشان می دهد و در مقابل اندیکاتور فراکتال نزولی نیز در بازار خرسی کاهش قیمت را نمایان می کند؛ بدون تردید تا این قسمت متوجه شدید که در کل این اندیکاتور دارای دو نوع صعودی و نزولی است و شکل دیگری را نمی توان برای آن متصور شد. ترکیب قرارگیری کندل ها در حقیقت این دو نوع از اندیکاتور Fractal را به وجود می آورند، در ادامه به بررسی کامل این دو نوع می پردازیم:

فراکتال نزولی یا Bearish Fractal
در فراکتال نزولی، کندل سوم که در نمودار قرار دارد بالاتر از کندل قبلی و در عین حال بعدی خود قرار می گیرد؛ شکل ‌گیری چنین الگویی در اندیکاتور فراکتال، به معنای ایجاد یک روند نزولی در بازار و تغییر جهت روند قیمتی از صعودی به نزولی است.

فراکتال صعودی یا Bullish Fractal
در فراکتال صعودی موضوع برعکس فراکتال نزولی است، بدین صورت که برخلاف فراکتال نزولی کندل سوم پایین تر از کندل بعدی یا قبلی خود قرار می گیرد، البته ضروری است بدانید که به وجود آمدن این الگو در اندیکاتور فراکتال، نشان دهنده یک روند صعودی در بازار است و روند قیمتی از حالت نزولی خارج شده است.

اگر بخواهیم به طور کلی بیان کنیم باید بگوییم که اندیکاتور Fractal در حقیقت در تشخیص تغییر روند حرکتی کاربرد داشته و شکل ظاهری آن همواره حالت U مانندی را ایجاد می‌ کند که در یک فراکتال نزولی، پس از حرکت قیمت به سمت بالا شکسته و یک وارون بزرگ پدیدار می ‌گردد و اما در سوی دیگر این موضوع؛ در فراکتال صعودی حرکت قیمتی پس از گذراندن یک دوره نزولی، افزایش پیدا کرده و مجددا یک U شکل می ‌گیرد. تا این قسمت بی تردید شکل ها را یاد گرفتید، البته نباید این موضوع را از یاد برد که اندیکاتور فراکتال به منظور نمایش بصری چنین الگوهایی، از یک فلش یا پیکان استفاده می‌ کند که محل قرارگیری این فلش‌ ها در بالا یا پایین کندل ‌ها قرار دارد.

برای نمایش فراکتال نزولی معمولا یک فلش رو به بالا در بالای کندل سوم قرار گرفته و عکس آن نیز در فراکتال صعودی ظاهر می ‌شود و یک فلش رو به پایین در زیر کندل سوم رسم می ‌شود؛ به بیان دیگر اگر به دلیل برخورداری از یک روند صعودی از اندیکاتور Fractal استفاده می ‌کنید، باید به دنبال فلش‌ های رو به پایین باشید و اگر به دنبال یافتن روند نزولی بزرگتر هستید، در این صورت دنبال کردن فلش‌ های رو به بالا را در تحلیل خود جای دهید.

برای کسب اطلاعاتی در مورد دنیای رمزارزها و آموزش ارز دیجیتال، بر روی لینک کلیک کنید.
چگونه از اندیکاتور فراکتال در معاملات استفاده کنیم؟

اگر شما نیز به عنوان تریدر در بازارهای مالی فعالیت می کنید اما زمان کافی برای جستجوی تشخیص روند حرکتی بازار ندارید و به دنبال راه حلی برای این مشکل هستید، اندیکاتور فراکتال بهترین گزینه برای حل این مشکل است که می تواند برای شما بسیار مفید واقع شود. این اندیکاتور پر کاربرد همان شاخص معاملاتی است که شما می توانید با استفاده از آن در معاملاتتان دید وسیعی را از بازار به دست آورید. اگر قصد دارید از اندیکاتور Fractal در معاملات خود بهره ببرید، مهم ترین گام این است که آن را بر روی نمودار قیمتی فعال کنید تا نرم افزار به صورت کاملا خودکار، فراکتال ها را بر روی نمودار برجسته نماید؛ در این صورت می توانید به راحتی و بدون هیچ مانعی از آن استفاده کنید؛ برای این کار مطابق تصویر بالا در نرم افزار تریدینگ ویو اندیکاتور فراکتال رو باز کنید!


البته بهتر است بدانید که یک سوال بسیار مهم در مورد اندیکاتور Fractal در معاملات ارزهای دیجیتال وجود دارد، سوال این است که آیا اندیکاتور فراکتال می تواند به تنهایی اطلاعات جامعی در ارتباط با سیگنال خرید یا فروش ارز دیجیتال در اختیار کاربرانش قرار دهد؟ در جواب این سوال باید بگوییم که جواب منفی است، زیرا اندیکاتور فراکتال فقط بر اساس الگوهای قیمتی شکل گرفته است و برای بالا بردن میزان دقت و قدرت سیگنال ‌های خرید و فروش صادر شده از آن، بهتر است این سیگنال ‌ها با سایر اندیکاتورها و ابزارهای تحلیل تکنیکال ترکیب گردند تا بهترین نتیجه حاصل گردد.

همچنین ضروری است بدانید که ترکیب اندیکاتور Fractal با سطوح اصلاح فیبوناچی و همچنین تمساح (Alligator) از بهترین استراتژی ‌های معاملاتی موجود به شمار می ‌روند.

مهم ترین نکات استفاده از اندیکاتور فراکتال

اگر شما نیز قصد دارید از این اندیکاتور در معاملات خود استفاده کنید باید به نکات مهم گفته شده در این بخش پایبند باشید.

توجه داشته باشید که این اندیکاتور در بین تحلیل های الگو و شاخص های تاخیر قرار دارد پس برای ترسیم آن مدت زمان زیادی نیاز است.
نکته دوم این است که توصیه می کنیم از پلتفرم های معاملاتی بهره ببرید که دارای اندیکاتور فراکتال هستند زیرا تخصیص زمان به منظور تشخیص فراکتال‌ های متعدد در نمودار قیمتی (با توجه به تعدد آنها) عملی بیهوده است.
بهتر است بدانید که فقط استفاده از این اندیکاتور به منظور دریافت سیگنال خرید و فروش به تنهایی کافی نیست و شما باید در کنار آن از سایر اندیکاتورها نیز بهره ببرید تا یک دید منطقی تری نسبت به روند بازار به دست آورید در این صورت می توانید بهترین عملکرد را داشته باشید. فراموش نکنید که که هرچه بازه زمانی نمودار قیمتی مورد بررسی شما طولانی ‌تر باشد، امکان تشخیص بازگشت‌ های مطمئن‌ تر بیشتر خواهد شد، با افزایش بازه بررسی نمودار قیمتی، تعداد فراکتال‌ ها و سیگنال ‌های آنها کاهش پیدا کرده و تحلیل ‌های منطقی‌ تری از وضعیت بازار خواهید داشت.
برای کسب اطلاعاتی در مورد نحوه ثبت نام در صرافی مکسی به صورت تصویری، بر روی لینک کلیک کنید.
بررسی مزایا و معایب اندیکاتور فراکتال
همچون دیگر اندیکاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، دارای مزایا و معایبی است که آشنایی با این عوامل می تواند برای شما در درک و استفاده بهتر از این اندیکاتور بسیار مفید باشد، در قسمت زیر به طور خلاصه مزایا و معایب اندیکاتور فراکتال را بیان می کنیم:

مزایا
امکان شناسایی نقاط مهم بازگشتی در بازار و روند قیمتی را برای تریدر فراهم می کند.
تریدر هنگام استفاده از این اندیکاتور می تواند به سادگی و بدون هیچ مانعی به تشخیص انواع فراکتال ها در نمودارهای قیمتی بپردازد.
این اندیکاتور امکان شناسایی نقاط فروش و خرید را برای تریدر فراهم می کند.
معایب
تریدرهایی که از این اندیکاتور استفاده می کنند نیازمند تحلیل های تکمیلی برای تصمیم گیری در ارتباط با انجام معاملات هستند.
امکان ارائه سیگنال های معکوس.
عدم برخورداری از دقت مطلق و امکان اشتباه در تشخیص نقاط بازگشتی است.
همچنین آخرین معایب اندیکاتور Fractal این است که در آن ناپایداری در مارکت های با نوسان قیمتی بالا وجود دارد.
دقت اندیکاتور فراکتال چقدر است؟

مهم ترین نکته که در مورد اندیکاتور فراکتال وجود دارد این است که این اندیکاتور در دسته الگوهای تاخیری یعنی اندیکاتور lagging قرار می گیرد؛ به بیان دیگر یک تریدر نمی تواند به صورت قطعی قبل از تشکیل پنجمین کندل یک فراکتال را به طور کامل تجسم کند.

کاربرد اندیکاتور در تحلیل تکنیکال چیست؟
اندیکاتور فراکتال در تحلیل تکنیکال یکی از اندیکاتورهای پر کاربرد و مفید برای معامله گران موجود در بازار فارکس محسوب می شود. اندیکاتور Fractal، به منظور تعیین نقطه ورود به معامله و خروج از معامله مورد استفاده قرار می گیرد. فراکتال در بازار فارکس بسیار الگوی پرتکراری بوده و به صورت پیکان های کوچک در بالا و پایین کندل ها نمایش داده می شود. با استفاده از این اندیکاتور، می توان به راحتی نقطه اوج و ریزش را در نمودار فارکس شناسایی نمود.

اندیکاتور فراکتال به عنوان ابزاری مفید در تشخیص روند قیمتی بازار
همانطور که تا این قسمت از مقاله مشاهده کردید؛ اندیکاتور فراکتال همواره یکی از مفیدترین و کاربردی ترین ابزار در تشخیص تغییرات روند قیمتی بازار شناخته می شود. این اندیکاتور با شناسایی الگوهای فرکتال امکان تشخیص نقاط خرید و فروش رمزارزی فراهم می‌گردد؛ البته لازم به ذکر است که میزان دقت اندیکاتور Fractal در بازارهای مالی پرنوسان در مقایسه با سایر بازارهای مالی که از نوسان قیمتی کمتری برخوردارند و به همین علت همانطور که در قسمت بالا گفته شد، بهتر است در کنار این اندیکاتور از سایر تکنیک‌ های تحلیلی و اندیکاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال برای بالا بردن دقت تحلیلی استفاده گردد تا بتوان بهترین نتیجه را از آن دریافت کرد. به طور خلاصه اندیکاتور فراکتال همچون سایر الگوهای تکرار شونده متداول قادر است سیگنال‌ های مهمی را برای تعیین استراتژی‌ های معاملاتی ایجاد نماید که برای بالا بردن میزان دقت آن عموما از اندیکاتور الیگیتور و سطوح اصلاحی فیبوناچی استفاده شود.

برای اطلاع از نحوه معامله با اسمارت مانی، بر روی لینک کلیک کنید.
کاربرد معامله با فراکتال در فارکس

بهتر است بدانید که معامله گران بازارهای مالی به سه دلیل بسیار اساسی به آموزش معامله با اندیکاتور Fractal می پردازند، در این بخش به شرح این سه دلیل می پردازیم:

تعیین حد ضرر معامله در فارکس
تحلیل تایم فریم های چندگانه برای انجام معامله 
استفاده از تئوری آشوب
توجه داشته باشید افرادی که در فارکس از اندیکاتور فراکتال در تحلیل تکنیکال بهره می برند می توانند حد زیان را در این اندیکاتور مشخص کنند. برای این منظور تنها کافی است که آخرین فراکتال نزولی را به عنوان حد ضرر در نظر بگیرید زیرا فراکتال های نزولی بسیاری بر روی این اندیکاتور وجود دارد. از سوی دیگر می توان با استفاده از این اندیکاتور، اقدام به تحلیل تایم فریم های چندگانه نمود؛ بسته به اینکه معامله گران از تایم فریم های کوتاه مدت برای معاملات خود استفاده می کنند یا تایم فریم های بلندمدت، می توان از اندیکاتور Fractal در تحلیل تکنیکال برای تحلیل این مسئله استفاده کرد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ دی ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۵۲:۳۳ توسط:علی محمدی موضوع: نظرات (0)