بازار هاي مالي بازار هاي مالي .

بازار هاي مالي

دستكاري ماركت توسط بروكرها

از مهم ترين سوالاتي كه مي تواند براي يك معامله گر در بازارهاي مالي پيش آيد اين است كه آيا دستكاري ماركت توسط بروكرها وجود دارد يا خير؟ اين سوال براي عده اي از معامله گران به خصوص معامله گراني كه در ماركت ضرر مي كنند بسيار حياتي است. شايد براي شما هم اين سوال پيش بياييد كه آيا كارگزاري ها اين قدرت را دارند كه چارت ها و قيمت ها را دستكاري كنند و اصطلاحا شيطاني كنند يا خير؟ آيا در بازارهاي مالي بروكرها اين كار را انجام مي دهند يا نه؟ ما در اين مقاله به اين سوال كه آيا بروكرها مي توانند ماركت را دستكاري كنند؟ مي پردازيم و تلاش مي كنيم با بررسي تمام ابعاد پاسخ درستي به شما ارائه كنيم اگر شما نيز در بازارهاي مالي فعاليت مي كنيد و اين سوال برايتان پيش آمده تا انتها همراه ما باشيد.

بروكر چيست؟

قبل از پرداختن به اين كه آيا بروكرها مي توانند ماركت را دستكاري كنند بهتر است ابتدا با مفهوم بروكر آشنا شويم. اين مفهوم براي افرادي كه به تازگي وارد بازارهاي مالي شده اند و هنوز اطلاعات كاملي از اين بازار ندارد بسيار مهم است. فهم اين كلمه مي تواند به اين افراد كمك كند كه بحث هاي اين مقاله را بهتر درك كنند. 

بروكر در واقع يك شركت خدمات مالي است كه اين شركت خدمات مالي بستر مناسبي براي خريد و فروش ارزهاي بين المللي و ديگر دارايي‌ها مانند: سهام ها، كالاها، اوراق قرضه، ارزهاي ديجيتال و غيره از طريق يك پلتفرم معاملاتي فراهم مي كند. به بيان ساده تر بروكرها در حقيقت يك واسطه محسوب مي شوند؛ آن ها واسطه بين خريداران و فروشندگان هستند و افراد نمي توانند بدون بروكرها به معامله بپردازند؛ زيرا در هنگام نبود بروكرها امكان تريد كردن در بازارهاي مالي براي معامله گران وجود ندارد. پس وجود بروكرها يك امر ضروري است زيرا بروكرها تنها كساني هستند كه مي توانند واسطه بين فروشندگان و خريداران شوند.

معرفي انواع بروكرها
بروكرها انواع مختلفي دارند كه شناخت آن ها باعث مي شود نتيجه بسيار خوبي از اين مقاله كسب كنيد؛ در ادامه به معرفي بروكرها مي پردازيم. 

در واقع بروكرها به انواع و اقسام مختلفي تقسيم بندي مي شوند ولي به طور كلي مي توان آنها را به دو گروه عمده تفكيك كرد:

بروكرهاي ماركت ميكر يا همان بازارساز (Dealing Desk)
 بروكرهاي No Dealing Desk.
در رابطه با توضيحي در مورد اين بروكرها بهتر است بدانيد كه بروكرهاي ماركت ميكر يا همان بازارساز شما را مستقيما به ماركت جهاني وصل نمي كنند و در حقيقت، طرف مقابل و رو در روي شما هستند.

سوال اينكه آيا بروكرها مي توانند ماركت را دستكاري كنند يا نه؟ در مورد همين بروكرهاي بازارگردان مي باشد كه مي توانند ماركت و چارت هاي شما را دستكاري كنند.

نوع دوم كارگزاري ها، بروكر No Dealing Desk است كه كارشان وصل كردن مشتري ها به تامين كنندگان نقدينگي مانند: بانك ها، موسسات مالي و غيره است.

منظور از دستكاري ماركت توسط بروكرها چيست؟

در قسمت بالا سعي كرديم يك توضيح كوتاه و مفيد در مورد بروكر و انواع آن به شما ارائه دهيم. اكنون كه با اصطلاح بروكر و انواع آن آشنا شديد و متوجه شديد كه بروكرهاي بازارساز در حقيقت همان هايي هستند كه مي توانند ماركت را دستكاري كنند به ادامه اين مقاله يعني مفهوم دستكاري كردن ماركت مي پردازيم.

اگر بخواهيم به طور ساده دستكاري ماركت توسط بروكرها را توضيح دهيم مي توان گفت كه منظور از دستكاري كردن ماركت توسط بروكر بدين معني است كه بروكر رفتاري را براي فريب دادن سرمايه گذاران يا همان تريدرها از طريق كنترل قيمت دارايي هاي مالي انجام مي دهد؛ به اين عمل دستكاري مي گويند.

البته بايد بدانيد كه دستكاري كردن بازارها كاري غير قانوني است ولي متاسفانه نهادهاي بالا دستي امكان متوجه شدن، كشف و اثبات اين موضوع را ندارند و نمي توان به راحتي متوجه اين موضوع شد. برخي از بروكرها از اين موضوع استفاده مي كنند و ماركت را دستكاري مي كنند، گاهي وقت ها بروكرها اين كار را از طريق ثابت نگه داشتن قيمت ها و يا كم و زياد كردن قيمت يك ارز در مقابل ارزي ديگر انجام مي دهند.

انواع دستكاري ماركت توسط بروكرها
در اين بحث در مورد انواع دستكاري كردن قيمت ها صحبت مي كنيم. دستكاري كردن انواع و اقسام مختلفي دارد كه در ادامه به برخي از مهمترين آنها خواهيم پرداخت و هر كدام را بررسي مي كنيم.

اسليپيج (Slippage)

يكي از روش هاي دستكاري ماركت توسط بروكرها را در اسليپيج مي توان متصور شد؛ اسليپيج يا همان لغزش قيمت به حالتي گفته مي شود كه معامله گران حين خريد و فروش دارايي هاي مالي با قيمتي متفاوت از آنچه در ابتدا قصد داشتند معامله كنند مواجه مي شوند. در واقع قيمت از آنچه كه تصور مي كردند بسيار بالا است، يكي از دلايلي كه براي لغزش متصور مي شوند نوسانات بالاي ماركت است.

به عنوان مثال فرض كنيد كه شما قصد خريدن و تريد كردن جفت ارز يورو به دلار را در قيمت 1.1000 داشته باشيد. بعد از انجام معامله، ناگهان متوجه مي شويد كه شما اين جفت ارز را در قيمت 1.1018 خريداري كرده ايد. اين اتفاق در اثر لغزش قيمتي رخ مي دهد، اصطلاحا لغزش قيمتي در ماركت باعث شده تا شما دارايي مورد نظر خودتان را 8 پيپ گرانتر خريداري كنيد.

در اسليپيج، بروكرها مي توانند ماركت را دستكاري كنند. موضوع اسليپيج يكي از آن مواردي است كه بروكرها مي توانند خودشان هم آن را انجام دهند و اين كار نادرست را تقصير نوسانات ماركت بيندازند. در اين صورت در نتيجه اين دستكاري، ممكن است معامله گر مبلغ زيادي پرداخت كند.

اگر شما نيز در بازارهاي مالي فعال هستيد و مرتب متوجه لغزش قيمت در معاملات خود مي شويد بايد سريعا بروكر خود را عوض كرده تا از ضررهاي جبران ناپذير جلوگيري كنيد.

اسپوفينگ (Spoofing)
هنگامي كه بروكرها، ماركت ميكرها يا ديگر بازيگران بزرگ بازار دست به اسپوفينگ مي زنند در واقع در حال انجام دادن نوعي دستكاري يا تقلب در بازار مي باشند. در اين صورت معامله گران مبلغ زيادي پرداخت مي كنند كه اين مساله كاملا غير اخلاقي و غيرقانوني است.

روش هاي بسيار زيادي براي دستكاري ماركت توسط بروكرها وجود دارد كه اسپوفينگ يكي از آن ها است. در واقع اسپوفينگ روشي غير اخلاقي براي دستكاري بازارها از طريق سفارش هاي جعلي خريد و فروش در ماركت است. در واقع اين بروكرهاي فاسد، از طريق سفارشات جعلي روي عرضه و تقاضاي ماركت تاثير منفي مي گذارند و از طريق اين دستكاري، قيمت ها را تغيير مي دهند و موجب مي شوند معامله گر مبلغ زيادي پرداخت كند.

با انجام اين كار، قيمت دارايي مذكور دچار تورم مصنوعي خواهد شد و در نتيجه تعداد زيادي از معامله گران را به خود جذب خواهد كرد. سپس سفارشاتي كه اين معامله گران مي دهند قبل از اجرا، توسط كارگزار لغو مي شود.

False Spike

همانطور كه مي دانيد بازار مالي فاركس از بزرگترين و مهم ترين بازارهاي مالي جهان است. بازار مالي جهان به دليل نوسانات بالايي كه دارد حتي در يك روز معاملاتي، بالا و پايين شدن هاي زيادي را تجربه مي كند و در اين بازار، روزانه معاملات بي شماري انجام مي شود.

منظور از اصطلاح اسپايك در بازارهاي مالي، حركات شديد و ناگهاني قيمت يك دارايي است كه در عرض چند دقيقه و يا حتي چند ثانيه مي تواند شكل بگيرد و شكل گيري آن بسيار سريع اتفاق مي افتد.

معامله گران بازارهاي مالي به دليل موج هاي صعودي و نزولي شديد درون ماركت ها به اين موضوع عادت كرده از همين رو برخي از بروكرهاي كلاهبردار از اين مورد استفاده مي كنند و از اين معامله گران كلاهبرداري مي كنند.

بروكرهاي متقلب هم با استفاده از اين ويژگي ماركت، موج هاي شديدي در ماركت ايجاد مي كنند تا معامله گران را تحريك به خريد يا فروش آن دارايي خاص بكنند. شما نيز اگر در بازارهاي مالي فعاليت مي كنيد، به محض ثبت سفارش مشاهده خواهيد كرد كه قيمت به سمت ديگري حركت مي كند و شما مبلغ مورد توجهي ضرر كرده و خواهيد كرد. اگر مي خواهيد اين ضرر را متحمل نشويد بهتر است كه حساب معاملاتي تان را با يك حساب معاملاتي ديگر در همان بروكر و يا بروكر ديگري مقايسه كنيد تا متوجه وجود اين اسپايك هاي جعلي و تقلبي شويد و در نتيجه از ضرر احتمالي جلوگيري كنيد.

استاپ هانتينگ (Stop Hunting)
استاپ هانتينگ از ديگر روش هايي است كه ممكن است بروكر متقلب در آن دستكاري كند و موجب شود كه قيمت ها در آن افزايش يابد. استاپ هانتينگ درباره استفاده از يكي از قوي ترين ابزارهاي مديريت ريسك در ماركت براي كاهش ضرر يعني استاپ لاس يا همان حد ضرر مي باشد. اين مساله بدين شكل است كه پس از اينكه شما حد ضرر خود را مشخص كرديد متوجه مي شويد كه قيمت با حد ضرر شما برخورد كرده و شما از معامله خارج شده ايد. سپس بعد از مدت كوتاهي مشاهده مي كنيد كه قيمت دوباره به سمتي كه شما مي خواستيد حركت كرده است. گاهي هم بروكرهاي متقلب آنقدر قيمت را نزديك به استاپ لاس شما مي آورند كه خود شما از ترس كمتر ضرر كردن ترجيح مي دهيد معامله تان را ببنديد و سپس مشاهده خواهيد كرد كه ماركت در حال حركت به سمت قيمت مدنظر شما است.

فرانت رانينگ (Front Running)

اين تكنيك آخرين تكنيكي است كه در مورد دستكاري ماركت توسط بروكرها معرفي مي كنيم. در فرانت رانينگ نيز مانند موارد بالا بروكر مي تواند آن را دستكاري كند؛ بروكرها مي توانند با دستكاري ماركت ها، از مشتريان خود سواستفاده كنند. تكنينك فرانت رانينگ زماني اتفاق مي افتد كه يك معامله گر قصد دارد سفارشي را بگذارد. به محض اينكه بروكر متوجه اين مساله مي شود وي هم سفارش خود را در جهت مخالف شما گذاشته تا از هرگونه تغيير در قيمت سود ببرد. به عنوان مثال اگر تريدري قصد خريد يك دارايي را داشته باشد بلافاصله بروكر همان دارايي را مي فروشد و اين مساله منجر به كاهش قيمت شده و تريدر از بازار با ضرر خارج مي شود.

آيا همه بروكرها ماركت را دستكاري مي كنند؟
در اين مقاله در مورد دستكاري بروكرها در ماركت ها صحبت كرديم؛ حال يك سوال پيش مي آيد كه آيا همه بروكرهاي بازارهاي مالي ماركت را دستكاري مي كنند يا خير؟ 

بهتر است بدانيد كه موضوع دستكاري ماركت ها شامل تمام بروكرها نمي شود و فقط عده كمي از بروكرها دست به همچين كاري مي زنند؛ چرا كه اگر اين مساله اتفاق مي افتاد بازارهاي مالي خالي از تريدر مي شد. همانطور كه مي دانيد بازار فاركس بزرگترين ماركت مالي جهان است كه بيشترين نوسانات را تجربه مي كند ولي قوانين دست و پاگيري نيز به همين منظور توسط نهادهاي نظارتي مربوطه تدوين و اجرا مي شود كه جلوي بسياري از تقلب ها را گرفته است و باعث شده است كه تعداد بروكرهاي متقلب افزايش نيابد. اگر شما نيز در بازار مالي فاركس معامله مي كنيد و اگر مي خواهيد با بروكرهاي متقلب رو به رو نشويد بهتر است قبل از انتخاب بروكر، درباره سوابق و گذشته آن كارگزاري كاملا وقت گذاشته و تحقيق كنيد.

روش هاي جلوگيري از دستكاري ماركت توسط بروكرها

امروزه اصلي ترين موضوع جلوگيري از افزايش بروكرهاي متقلب است كه با دستكاري ماركت سعي مي كنند از افراد سوءاستفاده كنند در اين بخش قصد داريم تا روش هاي كارساز را براي مقابله با دستكاري ماركت ها ارائه دهيم.

اولين توصيه جدي ما به شما اين است كه از بروكرهاي Dealing Desk يا همان ماركت ميكرها كه در مقابل شما قرار مي گيرند و بر عليه شما تريد مي كنند دوري كنيد. اين بروكرها ممكن است ضررهاي بسيار زيادي متوجه شما كنند.

دومين توصيه ما براي شما اين است كه يك بروكر معتبر و بين المللي پيدا كنيد؛ براي مثال از نوع No Dealing Desk است. اين نوع بروكرها كه تعدادشان هم زياد است، خودشان و اعتبارشان را براي اينگونه مسائل خراب نمي كنند، پس اين بروكرها قابل اعتماد هستند.

سومين توصيه اين است كه از يك حساب دمو استفاده كنيد و همزمان چارت ها را مقايسه كنيد. در ضمن مي توانيد به طور همزمان قيمت هاي فعلي خود را با سايت هاي بسيار معتبر مانند بلومبرگ و رويترز نيز مقايسه كنيد. 

در نتيجه اين روش ها مي توانيد ميزان سوءاستفاده بروكرها را كاهش دهيد و به كمترين ميزان برسانيد.


برچسب: NFT، آموزش ارز ديجيتال، بيت كوين، اتريوم، دكس تريدينگ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۳۱:۳۵ توسط:علي محمدي موضوع: نظرات (0)