بازار های مالی بازار های مالی .

بازار های مالی

استراتژی گرید تریدینگ (Grid Trading)

استراتژی معاملات شبکه ای که افراد آن را با نام استراتژی گرید تریدینگ (Grid Trading) نیز می شناسند موضوع مورد بحث ما در این مقاله است. اگر برای شما نیز ماهیت این استراتژی سوال شده است باید بدانید که استراتژی گرید تریدینگ در حقیقت یک استراتژی بسیار کارآمد است که کاربران می توانند با قرار دادن سفارشات خرید و یا فروش خودکار برای سود بردن از نوسانات ارزهای دیجیتال از آن بهره ببرند. گرید تریدینگ را می توان به عنوان سبکی از معاملات الگوریتمی معرفی کرد که همواره با استفاده از ربات های معاملاتی شبکه ای، اجرای سفارشات را خودکار می کند.

Grid Trading چیست؟
همانطور که در قسمت قبل گفتیم استراتژی گرید تریدینگ یک استراتژی معاملاتی به شکل خودکار است. هنگامی که یک معامله گر تصمیم می گیرد از آن استفاده کند، سفارش های متعدد خود را در سطوح بالاتر یا برعکس پایین تر از یک سطح قیمت از پیش تعیین شده قرار می دهد. در عین حال سفارشات خودکار به وسیله ربات های گرید تریدینگ برای ایجاد یک استراتژی معاملات شبکه موفق اجرا می شوند.

این استراتژی، یک استراتژی سیستماتیک است و همین امر موجب شده است که نقش افراد در انجام معاملات بسیار کم رنگ باشد. این استراتژی نقش معامله گر را در انجام معاملات محدود می کند، به بیان دیگر انجام معاملات به قضاوت ها و تصمیم گیری های فرد وابسته نیست؛ تنها کاری که باید یک معامله گر انجام دهد این است که سطوح قیمت را باید از قبل تعیین کند؛ زمانی که سطوح های قیمتی توسط معامله گر تعیین می شوند حال نوبت ربات های گرید تریدینگ است که استراتژی خود را بر روی معامله اجرا کنند.

چگونه با استراتژی Grid Trading معامله کنیم؟

شما اگر تصمیم دارید از این استراتژی برای انجام معاملات خود بهره ببرید باید برای اجرای این استراتژی، یک قیمت مرجع یا پایه را مشخص کنید؛ سپس نوع حرکات قیمت که آیا نزولی است یا صعودی را بررسی کنید و سفارشات خرید را زیر قیمت پایه و سفارشات فروش را بالاتر از قیمت پایه تنظیم کنید.

باید توجه داشته باشید که هر سفارش خرید، دارای یک سفارش فروش و هر سفارش فروش، دارای یک سفارش خرید است.

بعد از آن که قیمت پایه را مشخص کردید، بلافاصله باید فواصل میان اوردرهای خرید و فروش خود را تعیین کنید، برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

برای مثال اگر قیمت پایه ۵۰۰ باشد و فاصله میان اوردرها را ۱۰ پیپ در نظر گرفته باشید، سفارشات خرید شما در قیمت ‌های ۴۹۰، ۴۸۰، ۴۷۰ و به ‌ترتیب با فاصله ده پیپ ثبت می ‌شوند. هر یک از سفارشات خرید دارای یک سفارش فروش هستند و در زمان مناسب به ‌طور خودکار توسط ربات به فروش می ‌رسد.

اگر بخواهیم سطوح قیمت را توضیح دهیم باید بگویم که سطوح قیمتی که توسط کاربران برای خرید و فروش در این استراتژی در نظر گرفته می شوند؛ همانند خطوط شبکه هستند و همین امر موجب شده است که کاربران استراتژی گرید تریدینگ را معاملات شبکه ای نیز بنامند، همچنین فاصله بین هر سطح قیمت خرید و فروش معمولا در این استراتژی به صورت یکسان تنظیم می شود.

برای کسب اطلاعاتی در مورد دنیای رمزارزها و آموزش ارز دیجیتال، بر روی لینک کلیک کنید.
ربات گرید تریدینگ چیست و نحوه کار آن به چه شکل است؟

در رابطه با ربات گرید تریدینگ باید بگوییم که این ربات ها در واقع الگوریتم ها یا کدهایی هستند که تمام تلاش خود را به کار می گیرند که از نوسانات قیمت ارز دیجیتال در یک محدوده از پیش تعریف شده سود به دست آورند. نقش معامله گر در استفاده از ربات این است که او با استفاده از پارامترها یا محدودیت هایی که برای ربات مشخص می کند، شبکه ای از معاملات را تنظیم می کند تا ربات در این محدوده به وجود آمده به ترید بپردازد.

دو استراتژی اصلی گرید تریدینگ کدامند؟
معامله در جهت روند
بهتر است بدانید که استراتژی معامله در جهت روند هنگامی کارآمد است که قیمت در یک جهت مشخص حرکت می کند. در این روش، سفارش خرید بالاتر از قیمت پایه و همچنین سفارش فروش زیر قیمت پایه قرار می گیرد.

معامله در خلاف جهت روند
دومین استراتژی، معامله در خلاف جهت روند است که در بازار خنثی و کم نوسان، بسیار کاربردی است. در این استراتژی سفارش فروش در بالای قیمت پایه قرار می گیرد و سفارش خرید پایین تر از آن، البته کنترل نشدن ریسک از مشکلات عمده این استراتژی است. اگر قیمت به ‌جای نوسان در یک جهت حرکت کند، موقعیت زیان دهی بزرگتری به وجود می ‌آید. در نهایت تریدر باید یک سطح توقف ضرر تعیین کند زیرا تریدرها قادر نیستند که به صورت نامحدود موقعیت های بازنده خود را که احتمال دارد بزرگتر هم شود را حفظ کنند و به ضررهای موجود ادامه بدهند.

 مهم ترین مزایای استفاده از استراتژی گرید تریدینگ
استفاده از این استراتژی مزایای بسیار زیادی برای کاربران دارد ما در این قسمت از مقاله قصد داریم به بررسی این مزایا بپردازیم.

سادگی در اجرا
اولین مزیت استراتژی گرید تریدینگ سادگی در اجرا است، برخلاف تحلیل های دیگر مانند تحلیل فاندامنتال که باید کاربر همواره نظارت دقیق و مدام بر نوسانات و حرکات قیمت و بررسی عمیق پروژه مالی و کیفیت تیم توسعه دهنده آن داشته باشند، استفاده از استراتژی گرید تریدینگ فقط به قیمت به عنوان ورودی نیاز دارد.

علاوه‌ بر این، زمانی که قیمت مرجع یا پایه توسط معامله‌ گر تعیین شود، ربات بدون دخالت معامله‌ گر، استراتژی گرید تریدینگ را بر اساس داده‌ های خود اجرا می ‌کند و دیگر نیازی به نظارت مداوم بر بازار از سوی معامله ‌گر نیست. همین امر موجب شده است که معامله گران به استفاده از این استراتژی ترغیب شوند.

قابلیت تنظیم و شخصی سازی
این قابلیت نیز یکی از مهم ترین مزایای استراتژی گرید تریدینگ است، کاربرانی که قصد دارند از این استراتژی استفاده کنند می توانند با توجه به سلیقه و شرایط شخصی خود تعداد سطوح قیمتی که باید برای اجرای این استراتژی تعیین کنند را کم یا زیاد در نظر بگیرند و در عمل کاملا مستقل هستند. همچنین این استراتژی قابلیت ترکیب با دیگر استراتژی ‌های معاملاتی را نیز دارد که تحلیل تکنیکال یکی از رایج ‌ترین آنها است. این مورد یکی از مهم ترین مواردی است که کاربران می توانند در این استراتژی به آن دست یابند، مثلا کاربران می‌ توانند از خطوط روند به‌ عنوان قیمت مرجع استفاده کنند.

قابلیت سازگاری استراتژی گرید تریدینگ با روندهای موجود در بازار

اگر بخواهیم یک استراتژی مناسب برای معامله انواع مختلف روندها در بازار معرفی کنیم بدون تردید استراتژی گرید تریدینگ یکی از بهترین گزینه های موجود است؛ این درحالی است که ممکن است بازار روند داشته باشد و در یک جهت مشخص حرکت کند و یا این که در یک محدوده گیر کرده باشد.

البته نباید این موضوع را فراموش کنید که استفاده از استراتژی های مختلف همیشه سود آور نیست، شما باید بدانید که بازارهای مالی غیر قابل پیش بینی هستند و ممکن است با سرعت غیر قابل پیش بینی و بدون اینکه نشانه ‌های برگشت روند در آنها را ببینید، تغییر مسیر دهند و شما را غافلگیر کنند. بنابراین ایده بسیار خوبی است که برخی از تکنیک ‌های مدیریت ریسک را با آن ترکیب کنید تا بتوانید بهترین نتیجه ممکن را از آن کسب کنید.

استراتژی گرید تریدینگ به عنوان یک استراتژی پرکاربرد در بازارهای مالی
مدت زیادی است که کاربران از استراتژی گرید تردینگ در بازار فارکس استفاده می کنند؛ این بازار یکی از بزرگترین بازارهای مالی در جهان است که روزانه افراد بسیار زیادی از سراسر جهان به معامله در آن می پردازند. استفاده کاربران از استراتژی گرید تریدینگ در بازار فارکس، گویای این موضوع است که این استراتژی یک استراتژی مطمئن و آزمایش شده است؛ همچنین در حال حاضر نیز کاربران می توانند از این استراتژی در دیگر بازارهای مالی همچون کریپتو استفاده کنند.

عدم درگیری احساسی در معامله
همانطور که اطلاع دارید معامله در بازارهای مالی یا به طور کلی معامله گری یک شغل سرشار از استرس و درگیری های احساسی است. این مشکلات می توانند کاربر را از مسیر درست منحرف کنند و باعث اتخاذ تصمیمات نادرست در وی شوند که در نهایت موجب ضررهای غیر قابل جبران شوند. از مهم ترین و بنیادی ترین مزیت استراتژی گرید تریدینگ می توان به سیستماتیک بودن آن اشاره کرد، در استراتژی گرید تریدینگ قضاوت و احساسات کاربران در فرآیند معامله گری به کلی حذف می شود.

البته کنترل چنین احساساتی غیر ممکن نیست اما انجام این کار مستلزم شناخت چنین احساساتی است که سوگیری ‌های شناختی نامیده می‌ شود، سوگیری شناختی مجموعه رفتارها و احساساتی هستند که سرمایه‌ گذاران و معامله‌ گران از خود نشان می ‌دهند.

این احساسات و رفتارها چنان تاثیر مهمی بر سرمایه‌ گذاری و اتخاذ تصمیمات معاملاتی دارند که بخشی از کارکنان کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، روی این مسئله کار می‌ کنند؛ علاوه ‌بر این، این موضوع بخش مهمی از آزمون CFA (تحلیلگر خبره مالی) را به خود اختصاص می ‌دهد.

معایب گرید تریدینگ
توجه داشته باشید که گاهی اوقات این احتمال وجود دارد که بازارهای مالی به روشی که شما استراتژی گرید تریدینگ را طراحی کرده اید جلو نروند؛ به خصوص بازارهایی همانند ارز دیجیتال که دارای نوسانات بسیار شدید است، گاهی ممکن است معاملات گرید تریدینگ به ضرر شما به اتمام برسد.

از مهم ترین معایب استراتژی گرید تریدینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوسانات شدید موجب می شوند که معامله گر نتیجه خوبی از استراتژی گرید تریدینگ کسب نکند.
در بازارهایی که روند یک طرفه دارند استراتژی گرید تریدینگ یک استراتژی نامناسب است.
اگر سهام یا ارز دیجیتالی که به صورت گرید تریدینگ معامله می ‌کنید به هر دلیل تعلیق شود ممکن است باعث زیان در معاملات شود و شما ضرر زیادی را متحمل شوید.
در شرایط حساس مانند وقوع یک اتفاق طبیعی که بازارهای مالی دچار تلاطم می ‌شوند، ممکن است سفارش‌ های گرید تریدینگ شما تکمیل نشود و متضرر شوید؛ پس پیشنهاد می کنیم در این مواقع از استراتژی گرید تریدینگ استفاده نکنید.
برای اطلاع از نحوه معامله با اسمارت مانی، بر روی لینک کلیک کنید.
چگونه می توان ریسک های موجود در استراتژی گرید تریدینگ را کم کرد؟

اگر شما نیز قصد دارید یکی از افرادی باشید که از این استراتژی در معاملات خود استفاده می کنند، باید بدانید مواردی وجود دارند که اگر قبل از شروع استفاده از این استراتژی، باید انجام دهید. کارایی این استراتژی را تا جای ممکن بهبود می بخشد و همچنان ریسک های آن را نیز پایین می آورد.

برای این‌ کار باید از تکنیک‌ های مدیریت ریسک مانند حد ضرر  (Stop-Loss)پوزیشن سایز (Position Sizing) و یا از هج گرید کمک بگیرید و آنها را در این استراتژی اعمال کنید، در قسمت زیر هر یک از تکنیک ها را بررسی می کنیم.

حد ضرر
همانطور که در قسمت های قبل گفتیم بازارهای مالی مخصوصا بازار ارزهای دیجیتال سرشار از نوسانات بسیار زیاد هستند و همین امر موجب شده است این بازار بی ثبات باشد، این بدان معنی است که ممکن است بازار آن طور که شما پیش بینی می کنید جلو نرود، و همچنین این استراتژی نیز چنان کارایی نداشته باشد، مثلا فرض کنید سفارش‌ های خرید خود را ثبت کرده‌اید اما بازار بدون برخورد به سفارش‌ های فروش ‌تان که بالاتر از سفارش ‌های خرید قرار گرفته ‌اند، مسیر خود را در روند نزولی پیش می ‌گیرد.

با ادامه ریزش بازار، معامله‌ گر بیشتر ضرر می ‌کند، از این رو، تنظیم حد ضرر می ‌تواند به کاهش یا کنترل ضرر در معاملات کمک کند.

هج گرید تریدینگ
یکی از استراتژی معاملاتی که می‌ توان با گرید تریدینگ ترکیب کرد، استراتژی هج است که سفارش ‌های خرید و فروش را در این استراتژی قرار می ‌دهد؛ در نتیجه این استراتژی را قادر می ‌سازد تا بدون توجه به افزایش یا کاهش قیمت، به ‌طور بالقوه سود کند. برای مثال، در بازار در حال سقوط، اگر سود حاصل از پوزیشن‌ های فروش از ضرر پوزیشن ‌های خرید بیشتر باشد، نتیجه کلی سود است.

حجم معاملات
تعیین حجم معاملات مناسب می تواند برای شما بسیار مفید باشد زیرا اگر حتی برخی از پوزیشن های کاربر در ضرر باشد تعیین حجم مناسب برای معاملات می تواند به کاهش ضرر معامله گر کمک کند و از میزان ضررهای موجود بکاهد. یک راه ساده برای تعیین حجم معاملات این است که مطمئن شوید هر معامله تنها درصد کمی از کل سرمایه شما را درگیر می ‌کند.

برای کسب اطلاعاتی در مورد نحوه ثبت نام در صرافی مکسی به صورت تصویری، بر روی لینک کلیک کنید
آیا استراتژی گرید تریدینگ همیشه برای معامله گران سود آور است؟

گرید تریدینگ همانطور که در قسمت های بالا گفتیم یکی از سودآورترین استراتژی هایی است که یک معامله گر می تواند استفاده کند اما باید بدانید که این استراتژی مانند دیگر استراتژی های بازارهای مالی، ریسک های مخصوص به خود را دارد. البته این ریسک ها به عوامل متعدد نیز وابسته است، در ادامه به بررسی عواملی که می توانند روند سودآوری این استراتژی را کم کنند می پردازیم:

نوسانات بازار: گرید تریدینگ در بازارهایی کاربرد دارد که نوسان قیمت بسیار کم است. اگر در بازارهایی فعالیت می کنید که میزان نوسان بسیار زیادی دارد، استفاده از این استراتژی می تواند منجر به هزینه های بالای تراکنش و زیان های احتمالی شود.
روند بازار: معاملات گرید در بازارهایی که روند مثبت یا منفی دارند کاربرد ندارد.
هزینه های بالای تراکنش ها: بهتر است بدانید که معاملات شبکه ای می توانند بر روی هزینه های تراکنش ها تاثیرگذار باشند و موجب شوند که کاربران برای حق کمیسیون هزینه زیادی بپردازند.
رویدادهای قوی سیاه: نوسانات شدید و غیر قابل پیش بینی در بازارهای مالی موجب می شوند که استراتژی های شبکه مختل شود و باعث زیان های زیادی برای کاربر شود.
اندازه و فاصله شبکه: فاصله‌ بین سطوح شبکه و تعداد سطوح در شبکه می ‌تواند بر سودآوری استراتژی تأثیر بگذارد و آن را تحت تاثیر بگذارد. ممکن است شبکه ‌ای که بیش از حد متراکم باشد فرصت‌ های سودآوری را کاهش دهد و نگذارد کاربران سود خوبی کسب کنند.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ دی ۱۴۰۲ساعت: ۰۵:۰۳:۳۸ توسط:علی محمدی موضوع: نظرات (0)